  • 1. Data: 2007-11-18 12:09:09
    Temat: spółka a ZUS
    Od: "Piotr Kowalski" <n...@N...gazeta.pl>

    Witam serdecznie,

    planuje z Tatą założyć spółkę cywilną; mój Tato jest bezrobotny, ja jestem
    zatrudniony na umowe o prace na czas nieokreslony w wymiarze 3/5 etatu i
    jednoczesnie jestem studentem; naszą spółka ma zamiar zajmować się kilkoma
    rodzajami dzialalnosci (nieruchomosci, teleinformatyka, edukacja)

    Tato chcialby ubiegac sie o dofinansowanie z Funduszu Pracy w ramach programu
    pomocy bezrobotnym (okolo 13tys. zl -> 5-krotne srednie wynagrodzenie) przy
    zakladaniu dzialalnosci gospodarczej;

    Pytania, za odpowiedz na które jestem z góry bardzo wdzieczny:

    1. Czy ja musze placic ZUS będąc zatrudniony na umowe o prace? Ile ZUSu bedzie
    placil Tato? Czy są preferencyjne stawki ZUS dla bezrobotnych zakladajacych
    dzialalnosc i czy moja obecnosc w spółce nie bedzie tego psuła?

    2. Czy przy takim ukladzie prawnym (ja w spolce) Tato moze otrzymac
    dofinansowanie z Funduszu Pracy? Jak to rozwiązać? Czy osoby w spółce są
    traktowane odrębnie w tym wypadku?

    3. Czy w przypadku kiedy biznes bedzie szedl slabo i nie bedzie dochodu, to
    czy bedzie mimo wszystko trzeba placic ZUS?

    dziekuje za wszelką pomoc, linki, informacje, itp.

    pozdrowienia

    --
    Piotr Kowalski

  • 2. Data: 2007-11-18 12:44:02
    Temat: Re: spółka a ZUS
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "Piotr Kowalski" <n...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > zakladajacych
    > dzialalnosc i czy moja obecnosc w spółce nie bedzie tego psuła?

    Jezeli zarabiasz 960 zl brutto lub wiecej, to bedziesz placil tylko
    zdrowotne - ale i tak powinienes podac w ZUS ZZA kod "promocyjny" - zeby na
    wypadek utraty/rezygnacji z pracy moc placic ZUZ promocyjny.
    Zdrowotne to obecnie ok 190 zl, z czego 150 sie odlicza od podatku - i to na
    dodatek mozna tez odliczyc od tego placonego w pracy (o ile starcza tam na
    to zaliczek). W pracy masz wycofac zlozony PIT-2, zeby pobierali normalne
    zaliczki.
    Jesli zarabiasz mniej niz 960 zl bedziesz placil tyle, co tata.

    Twoj tata bedzie placil promocyjny ZUS - zdrowotne w takiej wysokosci jak
    wszyscy (190 z czego 150do odliczenia) + spoleczne ok 90 zl (do wrzucenia w
    koszty). Co do Twojej obecnosci w spolce i ewentualnego psucia, to nie wiem.

    > czy bedzie mimo wszystko trzeba placic ZUS?

    No oczywiscie - na tym to przeciez polega :) W Twoim przypadku, jako ze
    pracujesz i placone skladki sobie mozesz poodliczasz od zaplaconego podatku
    w pracy (+ewentualne spoleczne od dochodu) to w ostatecznym rozrachunku
    bedziesz niewiele w plecy. Ale tato moze ucierpiec :)

    Pozdrawiam
    SDD

  • 3. Data: 2007-11-18 12:48:32
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "Piotr Kowalski" <n...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości

    > 3. Czy w przypadku kiedy biznes bedzie szedl slabo i nie bedzie dochodu,
    > czy bedzie mimo wszystko trzeba placic ZUS?

    Na pocieszenie i otarcie lez tylko wiedz, ze jezeli interes bedzie szedl
    bardzo dobrze i np. dochodu bedziecie mieli po 10000 zl na lebka, to tez
    placicie tylko te 270 czy iles tam ZUS-u (po dwoch latach 760). Osoby
    pracujace na etacie nie maja juz tak dobrze :)

    Pozdrawiam
    SDD

  • 4. Data: 2007-11-19 09:31:19
    Od: Waldemar Fras' <w...@n...ekrakow.net>

    Piotr Kowalski pisze:
> [...]
    > pomocy bezrobotnym (okolo 13tys. zl -> 5-krotne srednie wynagrodzenie) przy

    O ile dobrze kojarzę to korzystając z dofinansowania na założenie DG nie
    można mieć z kimś spółki (przynajmniej przy dofinansowaniu z EFS).

    --
    pozdrawiam
    Waldemar Fras'