  • 1. Data: 2003-03-08 13:25:36
    Temat: spoldzielczo-lokatorskie - co to?
    Od: "Rafal" <r...@p...onet.pl>

    Witam!

    Co to za forma własności?? Rzecz w tym, iż przymierzam
    się do zakupu mieszkania, które jest zadłużone w spółdzielni
    a jego poprzedni lokatorzy zostali wyeksmitowani. Byłem
    w banku PKO BP pytać się o kredyt i dowiedziałem się, że
    nie mogę pod to mieszkanie brać kredytu... Coś mi tu nie
    pasuje, w poniedziałek idę po dalsze informacje, teraz jednak
    chciałbym się coś dowiedzieć.

    Czy to jest spółdzielcze, spółdzielczo własnościowe czy jakie?
    I dlaczego w banku pani mówi, że kredytu nie da (nie chodzi
    o zdolność kredytową bo tą posiadam).

    pozdr
    R.

  • 2. Data: 2003-03-09 06:31:22
    Temat: Re: spoldzielczo-lokatorskie - co to?
    Od: "Andrzej i B." <andrzejibeata@"nospam"tlen.pl>

> [...]
    >
    > Czy to jest spółdzielcze, spółdzielczo własnościowe czy jakie?
    > I dlaczego w banku pani mówi, że kredytu nie da (nie chodzi

    ;-)
    Żadna.
    Mieszkanie jest prawdopodobnie zadłużone z powodu niepłacenia czynszu i
    spłata ta nie ma nic wspólnego z formą kupna bo mieszkanie lokatorskie nie
    jest zbywalne.
    Mieszkania spółdzielcze dzielą się na :
    -lokatorskie ( niezbywalne- nie możesz nim dysponować, sprzedać )
    -spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu tutaj jest ograniczone prawo
    rzeczowe ale zbywalne, mieszkanie możesz kupić sprzedać, dziedziczyć jedynie
    jest warunek przyjęcia w poczet członków spółdzielni
    -własnościowe gdzie występuje wydzielona własność lokalowa i jest to pełne
    prawo rzeczowe w pełni zbywalne i niezależne od spółdzielni (nie musisz być
    członkiem albo możesz wystąpić, w poprzednim bycie jest obowiązkowe)
    Spółdzielnia chce upiec dwie pieczenie na jednym ogniu jeśli by ci to
    mieszkanie sprzedała a nie wyegzekwowała długu od poprzednich lokatorów ( a
    tak często jest ) to by była stratna. Aby sprzedać jeszcze dodatkowo musi
    zrobić remont tego mieszkania. Jeśli je tylko spłacisz to nie ma długu i
    jest to dla niej w bilansie duży plus bo dalej jest właścicielem mieszkania
    dług spłacony i nowy rzetelny członek ( często mieszkanie jest wydawane w
    stanie do remontu) a może kiedyś je będziesz chciał kupić to wtedy zapłacisz
    za przekształcenie z lokatorskiego na któreś własnościowe i to będzie
    przeniesienie prawa własności.
    Starałem się nie namieszać i pomóc w zrozumieniu mam nadzieję że trochę
    pomogłem.
    Pozdrowienia Andrzej

  • 3. Data: 2003-03-09 09:50:12
    Od: "freni " <f...@N...gazeta.pl>

    Rafal <r...@p...onet.pl> napisał(a):

    > Co to za forma własności??

    jest to własność spółdzielni

> [...]
    > Czy to jest spółdzielcze, spółdzielczo własnościowe czy jakie?
    > I dlaczego w banku pani mówi, że kredytu nie da (nie chodzi

    ustawa - prawo spółdzielcze wymienia mędzy innymi " własnościowe spółdzielcze
    prawo do lokalu" jako prawo silniejsze i "lokatorskie spółdzielcze prawo do
    lokalu" jako prawo słabsze.. Prócz tego istnieją jeszcze dwa inne prawa do
    lokali w spółdzielniach mieszkaniowych. Ale wróćmy do lokatorskiego i
    własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego. Różnice między
    tymi prawami są natury zasadniczej. Prawo własnoścowe było i jest prawem
    zbywalnym, dziedzicznym i podlega egzekucji. Nadto ma przymiot ograniczonego
    prawa rzeczowego. Lokal z takim tytułem do niego traktowany jest jak
    nieruchomość (quasi) [lokatorskie nie ma tego przymiotu]. Dla takiego lokalu
    można założyć księgę wieczystą. Trzeba ją założyć w przypadku gdy chce się
    podjąć kredyt i ustanowić na tym prawie hipotekę, bowiem warunkiem jej
    powstania jest jej wpis do księgi wieczystej. Bank bez wpisu kredytu nie
    udzieli i koło się zamyka. Dla lokatorskiego zatem nie założy sąd kw,
    ponieważ tylko dla nieruchomości się to robi, a jak już napisałam lokatorskie
    nie jest traktowane jak nieruchomość - jest niezbywalne (nie sprzedasz go),
    niedziedzczne(nie wchodzi w skład spadku) i nie podlega egzekucji.
    Jeśli więc zależy Ci na kupnie tego mieszkania a masz inną nieruchomość (lub
    też prawo użytkowania wieczystego), na której mógłbyś ustanowić hipotekę to
    ustanów na niej, a wtedy dostaniesz kredyt z banku.
    freni

  • 4. Data: 2003-03-09 10:31:21
    Temat: Re: spoldzielczo-lokatorskie
    Od: "Rafal" <r...@p...onet.pl>