    From: "Karka" <k...@i...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: spółdzielcze czy odrębna własność
    Date: Tue, 5 Sep 2006 11:00:15 +0200

    Witam!
    Kupiłam mieszkanie w Spółdzielni w Poznaniu.

    Musiałam zdecydować się na formę własności:
    - spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu
    - odrębna własność

    Wybrałam pierwsze, ponieważ opłaty czynszowe niezależnie od formy własności
    są takie same, dodatkowo za odrębną własność należy płacić podatek od
    gruntu... Ponoć przy podpisywaniu aktu notarialnego przy spółdzielczym
    prawie własności poniosę dużo niższe koszty niż przy odrębnej własności. Do
    tego w każdej chwili (już mieszkając w lokalu) mogę zmienić prawo ze
    spółdzielczego na odrębną własność - ponoszę wówczas dużo niższe koszty niż
    jakbym to miała zrobić od razu.
    Informacji tych udzielono mi w Spółdzielni i prośba moja jest taka, czy ktoś
    może mi wyjaśnić różnicę... która forma własności jest lepsza? Bo skoro
    odrebna wlasnosc jest drozsza (jesli chodzi o akt not. i pozniejsze placenie
    podatku za grunt) to po co przepłacać - skoro nie ma różnic w użytkowaniu? W
    obu przypadkach nie ma problemu za sprzedazą czy wynajęciem mieszkania...
    więc jakie są plusy za odrębną własnością? Po co mi ten fragment gruntu?
    Jakie on mi daje prawa?

    Z góry dziękuję za "oświecenie" ... ;-)

    Pozdrawiam,
    Karka