  • 1. Data: 2010-03-11 14:38:25
    Temat: składki ZUS - działalność i umowa zlecenie
    Od: "Szymon" <s...@o...pl>

    Witam.
    Sytuacja następująca: osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą oraz
    "pracująca" na umowę zlecenie (nie związane z działalnością).
    Czy taka osoba może płacić mniejszy ZUS (ok. 330 zł) z działalności
    gospodarczej oraz być zwolniona ze składek na ubezpieczenie społeczne z
    umowy zlecenia (płacić tylko zdrowotne)?

    Wiem że sytuacja odwrotna (tzn pełny ZUS ze zlecenia oraz tylko zdrowotne z
    działalności) jest możliwa przy osiągnięciu minimalnego wynagrodzenia za
    pracę ze zlecenia.

    ... i owoc żywota twojego je ZUS :-)
    --
    Pozdrawiam,
    Szymon

  • 2. Data: 2010-03-12 08:11:09
    Temat: Re: składki ZUS - działalność i umowa zlecenie
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    W dniu 11-03-2010 15:38, Szymon pisze:
> [...]
    > gospodarczej oraz być zwolniona ze składek na ubezpieczenie społeczne z
    > umowy zlecenia (płacić tylko zdrowotne)?

    Nie. Ze składek od zlecenia zwalnia tylko umowa o pracę (albo bycie
    studentem do 26 roku życia).

    > Wiem że sytuacja odwrotna (tzn pełny ZUS ze zlecenia oraz tylko
    > zdrowotne z działalności) jest możliwa przy osiągnięciu minimalnego
    > wynagrodzenia za pracę ze zlecenia.

    Nie minimalnego. To już nieaktualne, teraz ze zlecenia musisz mieć co
    najmniej tyle, ile wynosi minimalna podstawa składek na ub. społeczne w
    działalności.

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 3. Data: 2010-03-12 17:15:02
    Od: "Szymon" <s...@o...pl>

    > Nie. Ze składek od zlecenia zwalnia tylko umowa o pracę (albo bycie
    > studentem do 26 roku życia).

    Dziwne, dzisiaj dzwoniłem do ZUSu, miła pani powiedziała że tak można

    > Nie minimalnego. To już nieaktualne, teraz ze zlecenia musisz mieć co
    > najmniej tyle, ile wynosi minimalna podstawa składek na ub. społeczne w
    > działalności.

    A taką informację uzyskałem wczoraj w ZUSie :-)

    --
    Pozdrawiam,
    Szymon

  • 4. Data: 2010-03-12 23:19:42
    Od: elephanto <e...@c...it.gmail.com>

    W dniu 2010-03-12 09:11, Maddy pisze:

    > Nie. Ze składek od zlecenia zwalnia tylko umowa o pracę (albo bycie
    > studentem do 26 roku życia).

    Jezeli z umowy zlecenia bedzie dostawal mniej niz obowiazujaca go
    podstawa skladki (czy to 30% minimalnego wynagrodzenia, czy tez "duzy"
    ZUS) przy prowadzeniu dzialanosci, to wtedy bedzie trzeba placic
    obowiazkowo spoleczne z tytulu prowadzenia dzialalnosci, a od umowy
    zlecenia dobrowolnie.

    Jezeli wynagrodzenie z umowy zlecenia bedzie wyzsze, niz obowiazujaca go
    skladka, wtedy moze placic tylko z tytulu prowadzenia dzialalnosci, a z
    umowy dobrowolnie.

    --
    Adam

  • 5. Data: 2010-03-13 11:08:55
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 13 Mar 2010, elephanto wrote:

> [...]
    > prowadzeniu dzialanosci, to wtedy bedzie trzeba placic obowiazkowo spoleczne
    > z tytulu prowadzenia dzialalnosci, a od umowy zlecenia dobrowolnie.

    Aż zajrzałem do przepisu, dla zainteresowanych (zgadza się):
    +++
    2a. Osoba, o której mowa w art. 6 ust. 1 pkt 4 - prowadzšca
    jednoczeœnie pozarolniczš działalnoœć, o której mowa
    w art. 8 ust. 6 pkt 1 - podlega obowišzkowo ubezpieczeniom
    emerytalnemu i rentowym z tytułu tej działalnoœci, jeżeli
    z tytułu wykonywania umowy agencyjnej lub umowy zlecenia
    albo innej umowy o œwiadczenie usług, do której zgodnie
    z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczšce zlecenia,
    oraz współpracy przy wykonywaniu tych umów podstawa wymiaru
    składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe jest niższa
    od obowišzujšcej tę osobę najniższej podstawy wymiaru
    składek dla osób prowadzšcych pozarolniczš działalnoœć.
    Może ona dobrowolnie, na swój wniosek, być objęta
    ubezpieczeniami emerytalnymi i rentowymi również z tytułu,
    o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 4.
    ---

    pzdr, Gotfryd