  • 1. Data: 2002-09-05 03:59:55
    Temat: przekroczenie prędkości i procedura zatrzymania
    Od: "Indalo" <i...@p...fm>

    jechałem sobie spokojnie 60km/h, przy wyjeździe z miasta (jeszcze na terenie
    zabudowanym - na którym zabudowań już nie było...) zaząłem przyspieszać

    oczywiście z krzaków wyłonił się pan st. sierżant i pokazał mi lizak, potem
    zaś radar z odczytem 81km/h, radiowóz był tak schowany za drzewem, że było
    go widac dopiero jak podjechało się na 10m

    nie przedstawił się, powiedział tylko że to kontrola prędkości, wziął moje
    dokumenty i zaprosił mnie za rdiowóz, w tym czasie drugi funkcjonariusz
    dyskretnie zmył sie żeby nie by świadkeim rozmowy, cały czas zwracał się do
    mnie 'panie Marcinie'

    spytał czy mam już punkty, oczywiście nie mam (łapówek też nie proponowałem
    nigdy), od razu sięgnął po bloczek i bez większych ceregieli zaczął pisać
    mandat (w notatniczku który wyjął pięknie błyszczało nowe 100zł)

    na moją desperacką uwagę, że włąśnie mi daje prezent na urodziny, spojrzał
    jeszcze raz w prawo jazdy i powiedział - trzeba było przyjść od razu z
    flaszką to inaczej byśmy porozmawiali.

    pisząc mandat (nowy bloczek) w końcu nie wpisał punktów, a na widok mojego
    podpisu stwierdził - "miał być czytelny", opwiedziałem "taki mam charakter
    pisma"

    czy takie szczegóły jak ukrycie radiowozu, nieprzedstawienie się (mam
    świadka), rozmowa w 4 oczy i niepoprawne (bez punktów) wypisanie oraz
    zaproponowanie wręczneia flaszki a na koniec niepoinformowanie o możliwości
    nieprzyjęcia mandatu mogą stanowić podstawę do odwołania?

    gdzie takie odwołanie można złożyć? (zatrzymano mnie poza moim województwem)

    pozdrawiam

    Marcin

  • 2. Data: 2002-09-05 07:47:03
    Od: "Albercik" <B...@k...chip.pl_SPAMU!!!>

> [...]
    możliwości
    > nieprzyjęcia mandatu mogą stanowić podstawę do odwołania?

    Do odwolania od czego? Przeciez to ze nie przedstawil sie i ukryli samochod
    aby go nie bylo widac z daleka (a widac z bliska - wiec ogolnie widac i masz
    obowiazek sie zatrzymac), oraz te inne drobne sprawy o ktorych piszesz (byc
    moze z ta flaszka policjant chcial byc dowcipny i rozladowac troszke
    napiecie) nie zmienia wcale faktu ze jednak tą prędkośc przekroczyles i
    zgodnie z prawem zostales za to ukarany, prawda?

    Ja kiedys mialem podobna sprawe, siedzialem sobie z panienka na skwerku
    wieczorem - kolo 23. Podeszlo 2 gliniarzy i ze mam pokazac dokumenty. A ja
    ze oni sie musza najpierw przedstawic. I tak sie sprzeczalismy (nie chcialem
    pokazac dokumentow, az oni nie zrobia tego pierwsi) w koncu wezwali suke i
    zawiezli mnie na komende. W koncu podalem im dane, i powiedzieli ze pojdzie
    wnisek na kolegium ze odmawialem ich podania.
    Jak sie bronilem ze oni sie nie przedstawili (odwolalem sie od decyzji
    kolegium i sprawa poszla do sadu) to sedzina powiedziala, ze tak naprawde to
    w tej sprawie nie ma znaczenia, bo wazny jest sam fakt tego ze ja sie nie
    przedstawilem, a to ze oni, to moge jakies pismo do komendanta i dostana
    nagane czy cos podobnego.

    Wiec niestety - pewne sprawy trzeba rozdzielac.

    Pozdrawiam
    Albercik

  • 3. Data: 2002-09-05 08:05:08
    Od: "AndY" <a...@w...pl>

> [...]
    > przedstawilem, a to ze oni, to moge jakies pismo do komendanta i dostana

    Akurat nie zgodze sie z powyzszym. Chyba zostal Pan przyslowiowo "wyruchany"
    :(
    Policja ma obowiazek (oczywiscie jesli jest sie bez swiadkow jest kiepsko)
    sie wylegitymowac na zadanie (bo niby skad mama wiedziec z kim rozmawiam ?
    moze z aktorem z jakiegos filmu o policji ?) . Wiec to ze sedzia tak
    twierdzi to gruba sprawa !!!

    AndY

  • 4. Data: 2002-09-05 08:09:10
    Od: "Albercik" <B...@k...chip.pl_SPAMU!!!>

> [...]
    > sie wylegitymowac na zadanie (bo niby skad mama wiedziec z kim rozmawiam ?
    > moze z aktorem z jakiegos filmu o policji ?) . Wiec to ze sedzia tak

    Sędzia wcale nie twierdzila ze nie maja takiego obowiazku - tylko, ze to
    wcale nie zmienia faktu ze ja powinienem podac im swoje dane - bo byli w
    mundurach. A sprawa o ewentualne ich nie przedstawienie sie to jest odrebna
    sprawa. Zreszta chodzilo tez o to ze nawet jak przyjechal radiowoz to nie
    podalem danych - a to juz jet kolejny dowod na to ze byla to policja.
    Zdaje sobie sprawe, ze to jest poje..ane - ale takie jest nasze prawo.
    A to ze sedzina tak mowila to nic dziwnego - tak mowil rowniez moj brat -
    ktory rowniez jest sedzia.

    Pozdrawiam
    Albercik

  • 5. Data: 2002-09-05 09:36:21
    Od: "Grzegorz Lipnicki" <g...@w...pl>

    "
    > :(
    > Policja ma obowiazek (oczywiscie jesli jest sie bez swiadkow jest kiepsko)
    > sie wylegitymowac na zadanie (

    możesz podać przepis?
    bo ja znalazłem taki:
    ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW
    z dnia 17 września 1990 r.
    w sprawie trybu legitymowania, zatrzymywania [ble,ble]
    § 2. Policjanci, przystępując do czynności służbowych określonych w § 1, są
    obowiązani:
    1) podać stopień, imię i nazwisko; policjanci nie umundurowani okazują ponadto
    legitymację służbową w taki sposób, aby
    zainteresowany miał możliwość odczytać i zanotować nazwisko policjanta i nazwę
    organu, który wydał legitymację,
    2) podać podstawę prawną oraz przyczynę podjęcia czynności służbowej

    natomiast , istotnie, umundurowany policjant
    przystępujący do kontroli zatrzymanego pojazdu
    zobowiązany jest okazać na żądanie legitymację
    (Rozp. MSWIA w srawie kontroli ruchu drog. z 25 05 99)

    w sumie dziwne to.

    choć niedawno oglądałem film (Konwickiego) sprzed
    30lat, na którym milicjant pokazuje na żadanie legitymację
    bez specjalnych oporów:)