    From: Paweł <p...@b...spamu.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: prawo autorskie - dowody na to, że jest się autorem
    Date: Fri, 14 Dec 2007 08:14:35 +0100

    W obecnej pracy tworzę programy, do których majątkowe prawa autorskie
    przechodzą na pracodawcę, natomiast osobiste prawa autorskie pozostają
    przy mnie.

    Jak zabezpieczyć sie przed następującą sytuacją?

    Po moim odejściu z dotychczasowej pracy, pracodawca usunie z programu
    informacje, iż to ja jestem autorem. W momencie gdy zażądam (na
    podstawie art. 78. ustawy o prawie autorskim) przywrócenia informacji o
    moim autorstwie, stwierdzi, że to ktoś inny (np. on) stworzył te
    programy i moje żądanie jest bezpodstawne.
    Tylko ja i pracodawca wiemy co tworzę, zatem świadków na to, ze ja
    jestem autorem nie będzie.

    Jak zabezpieczyć dowody na to, że to właśnie ja jestem autorem?

    Zastanawiam się, czy wystarczającym będzie oznaczenie plików źródłowych
    programu za pomocą kwalifikowanego znaczniku czasu?

    Wywołuje on skutki prawne daty pewnej (art. 7. ust. 2. ustawy o podpisie
    elektronicznym). Zatem nie będzie możliwości zaprzeczenia, że plik
    istniał w danym momencie (w chwili gdy jeszcze pracowałem).

    Jednak czy to wystarczy na stwierdzenie, że to ja jestem jego autorem?

    Możliwe jest jeszcze złożenie kwalifikowanego podpisu elektronicznego na
    plikach programu, będzie to dowodem na to, że posiadałem te pliki (art.
    6. ust. 1. ustawy o podpisie elektronicznym).

    Czy dodatkowe zabezpieczenie w postaci wykazania, że w czasie oznaczonym
    datą pewna posiadałem owe pliki poprawi moją sytuację w ewentualnym sporze?

    Paweł