  • 1. Data: 2008-12-09 23:53:04
    Temat: pranie pieniędzy z okradanych kont a umyślność
    Od: "dekazzze" <d...@g...pl>

    "Niedawno prasa pisała o bardzo dużym śledztwie w sprawie okradania banków
    internetowych w Polsce. Tropy prowadziły do hakerów w Rosji. Tych nie ujęto,
    prokuratura postawiła jednak zarzuty blisko stu osobom - głównie słupom.
    Jednym z nich jest Adrian, menedżer od wysyłek.

    - Najczęściej twierdzą, że byli nieświadomi. Zwykle nie dajemy temu wiary i
    stawiamy zarzuty - mówi Mateusz Martyniuk z Prokuratury Okręgowej w
    Warszawie.

    - Każdy otwiera szeroko oczy, taki niewinny i zaskoczony - śmieje się
    policjant sekcji do walki z przestępczością gospodarczą jednej z komend
    rejonowych w Warszawie. - Ale czy wykształcony człowiek, który tylko
    przepuszcza pieniądze przez swoje konto i inkasuje za to kilkutysięczne
    prowizje, może nie wiedzieć, że coś tu śmierdzi?

    Bywa i tak, że słupy dostają oficjalną umowę od "firmy", która ich wynajęła.
    Niektórzy rejestrowali działalność gospodarczą i próbowali od zarobionych
    pieniędzy odprowadzać podatki. Zadawali jakieś pytania urzędnikowi, a potem
    powoływali go na świadka, że przecież się radzili w urzędzie.

    Naiwność? Czy przebiegłość maskująca świadomy udział w przestępstwie?

    - Zwykle słupy, wietrząc łatwy zysk, nie zadają wielu pytań. Jeden po
    zatrzymaniu przez policję otworzył konto w innym banku i znów zaciągnął się
    jako słup - mówi eksprokurator Adam Baworowski. - Ale czasem wchodzą w to
    młodzi ludzie bez doświadczenia. Jeśli np. ogłoszenie było na oficjalnych
    stronach uczelni, to student mógł uznać, że jest to zgodne z prawem."

    fragment z
    http://wyborcza.pl/1,75478,6040756,Nie_badz_slupem__
    policji_nie_umkniesz.html

    normalnie bezczelność, że muszą udowodnić umyślne działanie w przypadku tych
    przestępstw to "nie dają wiary" i załątwione, ciekaw jestem czy to takie
    słusznie społecznie straszenie medialne czy faktycznie skazują pazernych
    studenciaków..

    pzdr,
    dkzzzzzzzzzzz.

  • 2. Data: 2008-12-10 00:48:41
    Od: Arek <a...@e...net>

    Użytkownik dekazzze napisał:
    [..]
> [...]
    > tych przestępstw to "nie dają wiary" i załątwione, ciekaw jestem czy to
    > takie słusznie społecznie straszenie medialne czy faktycznie skazują

    Pakują do aresztu i potem skazują jako piorących forsę.
    Choć w polskim kodeksie taki czyn jaki popełniają NIE JEST praniem forsy.
    Ale cóż - jak sędzia mówi, że 2 + 2 jest 5 to tak jest i basta!

    --

    pozdrawiam
    Arek

    http://www.reputacja.net

  • 3. Data: 2008-12-10 13:15:41
    Od: "dekazzze" <d...@g...pl>

    > Pakują do aresztu i potem skazują jako piorących forsę.
    > Choć w polskim kodeksie taki czyn jaki popełniają NIE JEST praniem forsy.
    > Ale cóż - jak sędzia mówi, że 2 + 2 jest 5 to tak jest i basta!

    oj jak już to raczej nie pranie ale jednak wątpie w to że ich zamykają:)

    pzdr,
    dkzzzzzzzzz.

  • 4. Data: 2008-12-10 19:45:36
    Od: A <...@...pl>

    dekazzze wrote:

> [...]
    >
    > - Najczęściej twierdzą, że byli nieświadomi. Zwykle nie dajemy temu wiary
    > i stawiamy zarzuty - mówi Mateusz Martyniuk z Prokuratury Okręgowej w

    Ni wg mnie jedyne co to mogą im próbować udowodnić działanie świadome.
    A tak to za nieświadome paserstwo.

    Z oddawaniem to mi się wydaje, że nie można ich ścigać. Przykład z
    samochodem. Kupiłem kradziony a potem odsprzedałem. To ten co ode mnie
    kupił, będzie musiał oddać. I to on jest stratny.
    Słup przekazał dalej, jeżeli współpracuje to może daje namiary na to konto
    gdzie poszło dalej. I się policja dalej martwi i szuka. Oczywiście prowizję
    pewnie będzie musiał oddać, bo pochodziła z kradzież.

    No chyba, że pieniądze są jakoś wyjątkowe i nie tyczy się ich przepisy o
    rzeczach ruchomych.

    A.

  • 5. Data: 2008-12-11 08:49:02
    Od: "Agent 0700" <k...@w...pl>

    > Słup przekazał dalej, jeżeli współpracuje to może daje namiary na to konto
    > gdzie poszło dalej.

    A ja czytałem, że przekazuje dalej przez Western Union, a to jest jakby
    wrzucić w czarną dziurę, bo odbiera ktoś gdzieś na fałszywy dowód.

    > I się policja dalej martwi i szuka. Oczywiście prowizję

    Przez WU nie znajdzie odbiorcy

  • 6. Data: 2008-12-12 01:47:06
    Od: A <...@...pl>

    Agent 0700 pisze:

    > A ja czytałem, że przekazuje dalej przez Western Union, a to jest jakby
    > wrzucić w czarną dziurę, bo odbiera ktoś gdzieś na fałszywy dowód.

    No na dowód. Czyli wiadomo kto (w teorii). Ale to nie wina słupa, że
    odbiorca posługiwał się fałszywym dowodem. Przesłucha kasjerkę co kasę
    wydawała jak wyglądał gość co to odebrał itd. itp., więc to zmartwienie
    policjanta.

    > Przez WU nie znajdzie odbiorcy

    j.w.

    A.

  • 7. Data: 2008-12-12 05:05:13
    Od: "dekazzze" <d...@g...pl>

    Użytkownik "A" <...@...pl> napisał w wiadomości news:ghsfqq$of2$2@news.wp.pl...

> [...]
    > odbiorca posługiwał się fałszywym dowodem. Przesłucha kasjerkę co kasę
    > wydawała jak wyglądał gość co to odebrał itd. itp., więc to zmartwienie

    dlatego pewni wciskają słupom że świadomie popełniali przestępstwo, może
    straszą ich i ci w większości ze strachu sami się przyznają i godzą na
    uzgodniony niewielki wymiar kary i sprawa załatwiona nie trzeba latać po
    ukrainie i szukać winnego i statystyki up:)
    jak dla mnie to za taki nowatorski model rozwiązywania tej sprawy, powinni
    zostać ukarani prokuratorzy/ policjanci czy kto tam wpadł na taki pomysł
    zgodny z programem poprawy statystyk wykrywalności ale to nie u nas;) pewnie
    ukarają przestraszonego zdezorientowanego słupa studencika i dalej już nie
    szukają hehe.

    pzdr,
    dkzzzzzzzzzz.