  • 21. Data: 2002-12-16 17:25:33
    Temat: Re: pobicie/bojka i ewentulane roszczenia
    Od: "Depilator" <m...@p...onet.pl>

    news:atl0pe$3k3$1@absinth.dialog.net.pl...

    > Użytkownik Depilator <m...@p...onet.pl> w wiadomości do grup
    > dyskusyjnych napisał:atj92e$65h$...@n...tpi.pl...
    > zdolność

    > widocznie pomyliłeś wątki ten natomiast dot. osoby nieletniej ,która
    > dopuściła się czynu niedozwolonego...

    I w tej sprawie wydasz orzeczenie, ale nie pod imieniem Sandra? Doprawd y
    nie rozumiem. A postów obok, gdzie podajemy Ci podstawy prawne,
    udowadniając, że się mylisz, pewnie nie widzisz?

    Depi.

  • 22. Data: 2002-12-16 17:26:45
    Temat: Odp: pobicie/bojka i ewentulane roszczenia
    Od: "Sandra" <d...@w...pl>

    Użytkownik Kamil Golaszewski <k...@p...onet.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:3...@p...onet.pl...
    > art.8 kc, art.415 kc, art.64 kpc

    w tym wątku jedynie Marcyś określi prawidłowe stanowisko powołujac sie na
    upn... inne nie maja zastosowania w powyższej sprawie...

    Sandra

  • 23. Data: 2002-12-16 19:27:43
    Od: "Robert Tomasik" <r...@w...pl.nospam>

    Dlaczego uważasz, że nie można pozwać nieletniego do sądu cywilnego? Zgodnie
    z art. 427 kc w zw. z art. 426 kc obowiązek naprawienia szkody przechodzi na
    opiekunów (rodziców) jedynie w stosunku do małoletniego (13 lat). Co prawda
    z wątku nie wynika, ile dokładnie gość ma lat, ale wnioskując po tym, że ma
    stanąć przed sądem, pewnie te 13 lat skończył.

  • 24. Data: 2002-12-16 19:31:12
    Od: "Depilator" <m...@p...onet.pl>

> [...]
    >
    > w tym wątku jedynie Marcyś określi prawidłowe stanowisko powołujac sie na
    > upn... inne nie maja zastosowania w powyższej sprawie...

    Ha ha - zabawię się w Ciebie, i poproszę o przepis wyłączający
    odpowiedzialnośc cywilną nieletnich, bo mimo starań, nieudało mi się
    takowego zlokalizować.

    Upn faktycznie będzie miła zastosowanie w sprawie karnej ( Art. 1 par 1 ust
    2 ustawy ), ale jesli takowej nie bedzie albo sąd nie orzeknie o obowiązku
    naprawienia szkody przez rodziców, albo jego nie wykonają to jak najardziej
    można w drodze procesu cywilnego domagac sie odszkodowania. Nie tylko
    zresztą za okulary, ale także za narusznie dóbr osobistych.

    Depi.

  • 25. Data: 2002-12-16 20:12:30
    Od: Kamil Golaszewski <k...@p...onet.pl>

    Sandra napisa_(a):

    > w tym wątku jedynie Marcyś określi prawidłowe stanowisko powołujac sie na
    > upn... inne nie maja zastosowania w powyższej sprawie...

    Odróżnij postępowanie z upn, która posługuje się zresztą pojęciami czynu
    karalnego i czynu zabronionego - oba są pojęciami wywodzącymi się z
    prawa karnego od odpowiedzialności cywilnej wynikającej z kodeksu
    cywilnego i prowadzonego na tej podstawie procesu. To podobny stosunek
    jak środków karnych z kodeksu karnego - np. obowiązek naprawienia
    szkody, nawiązka na rzecz poszkodowanego do odpowiedzialności cywilnej
    za delikt cywilny - czyn _niedozwolony_. Jedne absolutnie nie wykluczają
    drugich. Jedyne ograniczenie to niemożność dochodzenia roszczeń
    cywilnych w postępowaniach z upn.
    Na podstawie tej ustawy sąd rzeczywiście może zobowiązać rodziców do
    naprawienia szkody, ale może też zobowiązać samego nieletniego.
    Natomiast zobowiązanie cywilne powstałe w wyniku popełnienia czynu
    niedozwolonego przez nieletniego ma samoistny kształt i może być
    skutecznie dochodzone w procesie cywilnym przeciwko nieletniemu jedynym
    istniejącym wyłączeniem jest art.426 kc oraz ewentulanie niemożność
    przypisania winy nieletniemu z uwagi na brak dostatecznej świadomości -
    wtedy znajdzie zastosowanie art.428 kc. Można również dochodzić roszczeń
    wynikających z naruszenia dóbr osobistych.

    KG

  • 26. Data: 2002-12-16 21:37:57
    Od: "Sandra" <d...@w...pl>

    Użytkownik Robert Tomasik <r...@w...pl.nospam> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:atl9ro$ij0$...@n...tpi.pl...
> [...]
    ma
    > stanąć przed sądem, pewnie te 13 lat skończył.

    z uwagi na to,że prawo o ustroju sądów ściśle określa jakie sprawy,któremu
    z sądów podlegają
    zgodnie z art.15 upn sprawy odn. nieletnich podlegaja sądom rodzinnym w
    szczególnych wypadkach kieruje się sprawę do wydz.karnego.. a w innych
    przypadkach zgodnie z art.16 upn.
    - nieletnich nie podlegaja przepisom kodeksu cywilnego
    - sprawy dot.nieletnich rozpoznaja sady rodzinne na podst.upn. w
    postepowaniu opiekuńczo - wychowawczym zastosowujac srodki wychowawcze plus
    zobowiazanie rodzica do naprawienia szkody lub tez po prawomocnym
    zakonczeniu postepowania w stosunku do nieletniego pouczaja poszkodowanego
    ,ze moze wystąpic na droge cywilna przeciwko rodzicom o odszkodowanie czy
    inne roszczenia...

    Marcyś wspomniał art.157 to też nie jest tak do konca sędzia może zmienić
    kwalifikacje czynu .

    Sandra

  • 27. Data: 2002-12-16 21:45:45
    Od: "Sandra" <d...@w...pl>

    Użytkownik Depilator <m...@p...onet.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:atj4ik$m6i$...@n...tpi.pl...
    > Koleżanko, nie będę sie wdawał tu w wywody dot. zdolności prawnej i
    sądowej,
    > a także dociekał, skąd bierze się u Ciebie przekonanie, że na wszystko
    musi
    > byc przepis a jeśli dotyczy małoletnich to znajduje się on w kro i Ty go
    > znasz.
    > Przytocze tylko normę zawarta w Art. 64 par 1 kpc :

    kolego widze ,że usilnie chce kolega zmienić przepisy dot.ustrojów sądów i
    przenieść sprawy odn. nieletnich do sądu cywilnego może ustawodawca coś w
    tej kwestii kiedyś zmieni i dojdzie do takiej ewentualności a póki co sprawy
    takie rozpoznaje nie k.r.o a upn i nie mówie o małoletnich bo to inna
    historia mówie o nieletnich ...kolega zaczyna mylić pojęcia ...

    > Jak Ciebie zdołałem poznać, zaraz powiesz, że w kro jest napisane, że
    cośtam
    > i to znaczy, że przeciwko nieletnim nie można wytaczać procesu cywilnego.

    zgodnie z art. 15 upn nie można ...

    > Albo, że nieletni to nie osoba fizyczna.

    tego nie powiedziałam ...przytocz moje słowa gdzie wypowiedziałam takie
    słowa?

    Jesli masz zamiar to proszę - nie
    > rób ludziom wody z mózgu.

    prosze poznać lepiej zagadnienie zanim coś takiego zarzucisz komuś ...

    Sandra

  • 28. Data: 2002-12-16 21:49:05
    Od: "Sandra" <d...@w...pl>

    Użytkownik Depilator <m...@p...onet.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:atl29t$qla$...@n...tpi.pl...
    > I w tej sprawie wydasz orzeczenie, ale nie pod imieniem Sandra? Doprawd y
    > nie rozumiem. A postów obok, gdzie podajemy Ci podstawy prawne,
    > udowadniając, że się mylisz, pewnie nie widzisz?

    kto mi udawadnia? niech się podpisze pod tym jak narazie to widze,że ty
    próbujesz udowodnić mi jakąs dziwną swoją wyższość opierając sie na
    przepisach z jednoczesnym tykaniem mojej osoby ...

    Sandra

  • 29. Data: 2002-12-16 21:58:40
    Od: Kamil Golaszewski <k...@p...onet.pl>

    Sandra napisa_(a):
> [...]
    > zgodnie z art.15 upn sprawy odn. nieletnich podlegaja sądom rodzinnym w
    > szczególnych wypadkach kieruje się sprawę do wydz.karnego.. a w innych

    Sandro w jakich sprawach stosuje się ustawę o postępowaniu w sprawach
    nieletnich? Dla ułatwienia art.1.

    > - nieletnich nie podlegaja przepisom kodeksu cywilnego

    Podstawa?

    KG

  • 30. Data: 2002-12-16 22:38:19
    Od: "Robert Tomasik" <r...@w...pl.nospam>

    Wydaje mi się, że nie masz racji. Ustawę o postępowaniu w sprawach
    nieletnich stosuje się tylko do przypadków omówionych w jej art. 1. Nie ma
    tam mowy o roszczeniach odszkodowawczych czy też innych sprawach cywilnych.
    Prawdą jest, że zgodnie z art. 15 tej ustawy, sprawy nieletnich należą do
    właściwości sądów rodzinnych, ale artykuł ten nie ma zastosowania do
    postępowania cywilnego niezwiązanego ściśle z czynem karalnym, tak jak i
    cała ustawa z powodów wyżej powołanych.
    Faktem jest, że sąd rodzinny może zobowiązać rodziców (opiekunów) do naprawy
    szkody wyrządzonej przez nieletniego (art. 7 upn), ale nie musi. Jeśli sąd
    tego nie zrobi, wówczas - moim zdaniem - jedynym rozwiążaniem pozostaje
    pozwanie nieletniego w procesie cywilnym. I nie znam żadnego przepisu, który
    by mi tego zabronił.
    Zresztą zważ, że abstrachując od przypadku powołanego na początku tego
    wątku, to roszczenie cywilne w stosunku do nieletniego niekoniecznie musi
    być wynikiem popełnienia przez niego jakiegokolwiek czynu karalnego, który
    mógłby być przedmiotem rozważań sądu rodzinnego. A co, jeśli nieletni
    niezdemoralizowany, podczas gry w piłkę rozbije niechcący szybę? Postawić go
    przed sądem za uszkodzenie mienia? - bzdura. Jeśli ukończył 13 lat, to albo
    naprawi wynikłą stąd szkodę, albo pozostaje właśnie pozwanie go do sądu
    cywilnego - przynajmnie w teorii.