  • 11. Data: 2003-07-30 13:46:51
    Temat: Odp: państwo w państwie
    Od: "GHospod" <g...@p...edu.pl>

    > Ale mimo wszystko ten USC jest w kościele. Musisz uczynić zadość prawu
    > kanonicznemu i prawu świeckiemu. To takie dwa w jednym. Z tym, że jak
    > pisałem, nie znalazłem nigdzie wymogu co do świadków. Zapytaj księdza, na
    > jakiej podstawie twierdzi, że są takie wymogi i tyle. Będziemy się wówczas
    > zastanawiać, jak to obejść.

    Skoro tak twierdzisz to zeby uczynic zadosc prawu swieckiemu to przytoczę ci
    art 8 kodeksu rodzinnego i opiekuńczego który brzmi:

    art 8 § 1. Duchowny, przed którym zawierany jest związek małżeński
    podlegający prawu wewnętrznemu kościoła albo innego związku wyznaniowego,
    nie może przyjąć oświadczeń przewidzianych w art. 1 § 2 - bez uprzedniego
    przedstawienia mu zaświadczenia stwierdzającego brak okoliczności
    wyłączających zawarcie małżeństwa, sporządzonego przez kierownika urzędu
    stanu cywilnego.
    § 2. Niezwłocznie po złożeniu oświadczeń, o których mowa w § 1, duchowny
    sporządza zaświadczenie stwierdzające, że oświadczenia zostały złożone w
    jego obecności przy zawarciu związku małżeńskiego podlegającego prawu
    wewnętrznemu kościoła albo innego związku wyznaniowego. Zaświadczenie to
    podpisują duchowny, małżonkowie i dwaj pełnoletni świadkowie obecni przy
    złożeniu tych oświadczeń.

    tak więc wynika z § 2 ze wystarczy dwoch pelnoletnich swiadkow nie jest
    ważne jakiego są wyznania koloru czy tym podobnie po prostu ksiadz miał
    okazje żeby pokazać parafianom że jeśli sie jest katolikiem to nalęży
    przestrzegać zasad wyznawanej wiary. Oczywiście nie mógł odmówić bycia
    świadkiem tej osobie ale jak ktoś chce sie wykłucać to inna sprawa ale na
    pewno nie zależy na tym nupturientom którzy związek małżeński chcą zawrzeć i
    mają już zamówioną salę, orkiestre czy co tam jeszcze

  • 12. Data: 2003-07-30 16:37:04
    Temat: Re: państwo w państwie
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Akurat ten przepis nie jest dobrym argumentem. On mówi o tym, że Ci
    świadkowie mają być pełnoletni, ale nie napisano, że mogą być innego
    wyznania. Przepis ten jedynie ogranicza wybór świadków do pełnoletnich.
    Jeśli by w prawie kanonicznym było zastrzeżenie, że mają to być na przykład
    mężczyźni w wieku do 50 lat, to jedno nie przeszkadza drugiemu. Trzeba
    wówczas znaleźć mężczyznę w wieku 18-50 lat i tyle.