  • 1. Data: 2005-12-12 20:43:51
    Temat: ojciec zabrał paszport dziecka
    Od: " Madali" <m...@W...gazeta.pl>

    i nie oddaje od 5 miesiecy. Mieszkamy z byłym mężem odzielnie,dziecko mieszka
    ze mną. Prośby dziecka (17 lat) ani moje nie przynoszą rezultatu. Z tego co
    wiem, pozostało mi tylko zwrócić się o pomoc do sądu rodzinnego. Nie wiem
    jednak czy mam to zrobić w formie pozwu, który sąd jest właściwy miejscowo:
    mój i dziecka czy ojca. Kto bedzie ponosił i jak wysokie koszty sądowe? Dodam
    na koniec, że nigdy nie było i nie ma zagrozenia, że "uprowadzę" dziecko za
    granicę.Ze strony b. męża jest to tylko złośliwa ( nie pierwsza)chęć
    utrudnienia życia.
    Bardzo proszę o poradę. Pozdrawiam. Madali

  • 2. Data: 2005-12-12 20:48:49
    Temat: Re: ojciec zabrał paszport dziecka
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik " Madali" <m...@W...gazeta.pl> napisał w wiadomości

    Ojciec może wyrazić lub nie zgodę na wyrobienie dziecku paszportu. Ale
    zatrzymywać go nie ma prawa, bowiem paszport jest dokumentem
    stanowiącym własność dziecka. Skoro ojciec go zatrzymał, to właściwym
    organem będzie policja, bowiem zatrzymanie cudzego dokumentu stanowi
    przestępstwo. Dla zasady dobrze by było go pisemnie wezwać do zwrotu
    dokumentu, by nie tłumaczył się, że nie wiedział.

  • 3. Data: 2005-12-13 09:42:26
    Od: boguslaw <b...@a...edu.pl>

    Robert Tomasik napisał(a):
> [...]
    > przestępstwo. Dla zasady dobrze by było go pisemnie wezwać do zwrotu
    > dokumentu, by nie tłumaczył się, że nie wiedział.

    A mniepoinformowano, ze paszport jest własnością Pan\ństwa, które go
    wystawia...

    Bogusław

  • 4. Data: 2005-12-13 12:12:32
    Od: "Paweł" <b...@m...com>

> [...]
    > przestępstwo. Dla zasady dobrze by było go pisemnie wezwać do zwrotu
    > dokumentu, by nie tłumaczył się, że nie wiedział.

    Ja też trzymam paszport swojego dziecka. Czy popełniam przestępstwo?
    Pewnie nie, dopóki jestem prawnym opiekunem dziecka i nie jest ono
    pełnioletnie?

    --
    Paweł
    uwaga na hosting tpi.pl !!

  • 5. Data: 2005-12-13 13:03:26
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Paweł" <b...@m...com> napisał w wiadomości

    > Ja też trzymam paszport swojego dziecka. Czy popełniam przestępstwo?
    > Pewnie nie, dopóki jestem prawnym opiekunem dziecka i nie jest ono
    > pełnoletnie?

    Dopóki osoba uprawniona nie zażąda jego zwrotu, to możesz sobie
    trzymać. W tym wypadku osobą uprawnioną jest dziecko. Jeśli ma 17 lat,
    to nawet samo bez matki może złożyć zawiadomienie o przestępstwie.

  • 6. Data: 2005-12-13 13:05:23
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Bogusław" <b...@a...edu.pl> napisał w wiadomości

    > A mnie, ze paszport jest własnością Państwa, które go
    > wystawia...

    A kto Cię tak poinformował? Zresztą w wypadku dokumentu mowa jest o
    braku prawa do dysponowania dokumentem, a nie prawie własności. Użycie
    przez mnie słowa "własność" było po prostu pewnym uproszczeniem
    rozumowym.