  • 1. Data: 2003-10-21 12:06:36
    Temat: odszkodowanie a podatek
    Od: Ania <k...@i...pl>

    3 lata temu zlozylam pozew w sadzie cywilnym o odszkodowanie za
    spowodowanie smierci mojego dziecka. Lekarze rowniez zostali ukarani w
    sprawie karnej. Ja podpisalam ugode pozasodowa ze szpitalem i wyplacili
    mi pieniadze. I tu mam pytanie. Czy jest to opodatkowane? Pieniadze
    zostaly wyplacone mi w kasie szpitala w obecnosci szpitalnego radcy
    prawnego. Slyszalam wiele sprzecznych opinii na temat ewentualnego
    podatku i dlatego zwracam sie do Was z proSba o pomoc. Dziekuje Ania

  • 2. Data: 2003-10-21 15:07:13
    Temat: Re: odszkodowanie a podatek
    Od: "jurekh" <h...@p...onet.pl>

    nie slyszalem zeby odszkodowanie bylo opodatkowane!!!! przeciesz jest
    zadoscuczynieniem za jakas tam strate (nie umniejszajac Twojej straty)
    Uzytkownik "Ania" <k...@i...pl> napisal w wiadomosci

  • 3. Data: 2003-10-21 21:59:56
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 21 Oct 2003, jurekh wrote:

    >+ nie slyszalem zeby odszkodowanie bylo opodatkowane!!!!

    Zależy za co.
    Odpowiedź z cytatem na .podatki (była osobna kopia pytania,
    nie crosspost). MSZ *w tym przypadku* podatku rzeczywiście
    nie będzie.

    >+ przeciesz jest
    >+ zadoscuczynieniem za jakas tam strate (nie umniejszajac
    >+ Twojej straty)

    No właśnie.
    I z grubsza biorąc zasadą jest, że *jeśliby* "rekompensata"
    *była* opodatkowana, bo *jeszcze* opodatkowana nie była - to
    wyrównujące "stratę" odszkodowanie jest opodatkowane.
    Jeśli nie - to nie.
    Przy "stracie na zdrowiu" wartość jest niewycenialna, to
    i pod niemożność oszacowania dochodu podpada :[

    Po polsku:
    - masz wyrok sądowy, "odszkodowanie za wywalenie z roboty".
    JAKBYŚ pracował, to twój dochód BYŁBY opodatkowany. Czyli
    owo odszkodowanie łapie się pod podatek. Płacisz.
    - masz odszkodowanie za samochód (po wypadku) (z zastrzeżeniem
    niżej). Samochód który *miałeś* już poprzednio *był*
    kupiony "z opodatkowanych pieniędzy", więc drugi raz
    w ramach "przywracania stanu jakby odszkodowania nie było"
    podatku nie płacisz.
    - firma ma odszkodowanie za samochód (to to zastrzeżenie, na
    wypadek jakbyś był firmą :)). Ponieważ każde nabycie wyposażenia
    albo amortyzacją *oraz* pozbycie się (!) środka trwałego (bądź dowolna
    strata na tymże[1]) jest kosztem, czyli "odlicza" wartość szkody
    od podatku - to owo odszkodowanie trzeba doliczyć do
    przychodu co spowoduje jego opodatkowanie. Jak jednocześnie
    kupimy nowe wyposażenie lub poddamy amortyzacji ów ŚT to
    podatek koniec końców się zrekompensuje do stanu wyjściowego :)

    Może być ? ;)
    Acha, wKF: jakbyś tak odpowiadał POD cytatem...
    [1] z zastrzeżeniami ograniczeń przy samochodach właśnie :]

    [...]
    pozdrowienia, Gotfryd