  • 21. Data: 2008-01-10 11:09:45
    Temat: Re: obrnona wlasnego mienia
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    Użytkownik "SzalonyKapelusznik" <s...@g...com> napisał
    > dopoki zlodziej nie wsiadzie i nie bedzie
    >chcial odjechac mozna go co najwyzej prosic o opuszczenie posiadlosci.

    Wtedy można też stosować obronę konieczną, ale tylko adekwatną, na pewno nie
    można strzelać. Ale ogólnie można się bronić, zanim odjedzie.

  • 22. Data: 2008-01-10 11:48:35
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    Użytkownik "Gan" <s...@o...pl> napisał
    > OK już zrozumiałem;) chodzi o art.343kc, który jest kontratypem.

    To właśnie tak, pytanie czy można kontratyp z prawa cywilnego stosowac do
    postępowania karnego...? Podobno tak kiedyś faceta uniewiniono, ale czy
    faktycznie tak można w zgodzie z doktryną...?

  • 23. Data: 2008-01-10 12:28:33
    Od: "Gan" <s...@o...pl>

    > To właśnie tak, pytanie czy można kontratyp z prawa cywilnego stosowac do
    > postępowania karnego...? Podobno tak kiedyś faceta uniewiniono, ale czy
    > faktycznie tak można w zgodzie z doktryną...?

    Najwidoczniej tak - ani w orzeczeniach sądów ani w podręczniku A.Marka do
    prawa karnego nie widzę takich wątpliwości.
    Chociaż jak widać we wcześniejszym poście ja też się nad tym zastanawiałem -
    no ale skoro ustawa na coś zezwala to wyłacza bezprawnośc takiego
    postepowania.
    Za to co do pytania - w komentarzach zwraca się uwagę na adekwatność
    podejmowanych działań przy samopomocy.
    Pozdrawiam
    G.

  • 24. Data: 2008-01-10 17:55:37
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Paweł Marcisz" <p...@g...com> napisał w wiadomości
    d.googlegroups.com...

    > Normuje, w art. 423. Inna sprawa, że tam chodzi o warunki, w których
    > obrona konieczna wyłącza odpowiedzialność odszkodowawczą.

    Art. 423 normuje prawo do obrony koniecznej - o czym pisałem - ale nie
    normuje zasad jej użycia.

  • 25. Data: 2008-01-11 11:26:31
    Od: "Paweł Marcisz" <p...@g...com>

    On 10 Sty, 18:55, "Robert Tomasik" <r...@g...pl> wrote:

    > Art. 423 normuje prawo do obrony koniecznej - o czym pisałem - ale nie
    > normuje zasad jej użycia.

    Czemu tak uważasz?

    KC:
    Art. 423. Kto działa w obronie koniecznej, odpierając bezpośredni i
    bezprawny zamach na jakiekolwiek dobro własne lub innej osoby, ten nie
    jest odpowiedzialny za szkodę wyrządzoną napastnikowi.

    KK:
    Art. 25. § 1. Nie popełnia przestępstwa, kto w obronie koniecznej
    odpiera bezpośredni, bezprawny zamach na jakiekolwiek dobro chronione
    prawem.

    Jak na mój gust, KC określa zasady użycia obrony koniecznej równie
    szczegółowo jak KK :-)

  • 26. Data: 2008-01-11 18:26:54
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Paweł Marcisz" <p...@g...com> napisał w wiadomości
    f.googlegroups.com...

    > Czemu tak uważasz?

    Uważam tak, ponieważ Ty nie przeczytałeś kolejnych paragrafów z zacytowane
    przez siebie artykułu kodeksu karnego. A tam właśnie unormowano
    interesujące nas zagadnienie.

  • 27. Data: 2008-01-11 21:53:37
    Od: "Paweł Marcisz" <p...@g...com>

    On Jan 11, 7:26 pm, "Robert Tomasik" <r...@g...pl> wrote:

    > Uważam tak, ponieważ Ty nie przeczytałeś kolejnych paragrafów z zacytowane
    > przez siebie artykułu kodeksu karnego. A tam właśnie unormowano
    > interesujące nas zagadnienie.

    Przeczytałem, obawiam się jednak, że zapomniałeś, jakie zagadnienie
    nas interesuje. Napisałeś:

    "Co prawda faktyczcznie prawo cywilne przewiduje prawo do obrony
    koniecznej,
    ale nie normuje jej zasad. Trzeba się w tej materii posiłkować
    kodeksem
    karnym, a ten z kolei obwarowuje tę obronę współmiernością do
    niebezpieczeństwa zamachu. Wykazanie, ze postrzelenie człowieka było
    współmierne do utraty radia z samochodu może być mimo wszystko
    trudne."

    "Współmierność" wynika z tego, że obrona ma być "konieczna", a to
    akurat, siłą rzeczy, zostało uwzględnione w KC :-)

  • 28. Data: 2008-01-12 17:41:38
    Od: "Kuba " <j...@g...pl>

    earl <e...@p...fm> napisał(a):

    > obrona konieczna to jest jak ciebie atakuje, a nie samoch=F3d chocia=BF
    > dla faceta to rzecz bezcenna

    Że co? A treść art. 25 kk znamy? :)
    A konieczność zastosowania takiego środka jak strzał z broni do odparcia
    zamachu i dysproporcja dóbr to już inna kwestie.

    pozdrawiam