  • 1. Data: 2002-09-20 14:22:04
    Temat: obowiazek rodzicielski
    Od: "Marcin Kutera" <z...@p...onet.pl>

    Mam takie pytanie. Do kiedy rodzice maja obowiazek rodzicielski oplacania
    dzieciom za nauke (studia).
    Np. czy ktos kto ma 25 lat (nie zonaty) i zaczyna studia dzienne ma wliczac
    rodziców do grona swojej rodziny czy juz nie? (chodzi o sprawe stypendium
    socjalnego).

    Prosze o jakies wiadomosci na ten temat.

  • 2. Data: 2002-09-21 16:17:53
    Temat: Re: obowiazek rodzicielski
    Od: "Tomasz Wojciechowski" <w...@w...pl>

    > Mam takie pytanie. Do kiedy rodzice maja obowiazek rodzicielski oplacania
    > dzieciom za nauke (studia).
    Nie maja obowiazku placenia za studia (maja zapewnic byt).
    Nie wyobrazam sobie, by sad zapewnienie bytu (KRO) zinterpretowal jako
    placenie za studia - poza tym konstytucja RP mowi, ze nauka jest bezplatna!!
    No, ale jak ktos sie nie dostal, to tak jakby rzadal od rodzicow pieniedzy
    na piwo...

    > Np. czy ktos kto ma 25 lat (nie zonaty) i zaczyna studia dzienne ma
    wliczac
    > rodziców do grona swojej rodziny czy juz nie? (chodzi o sprawe stypendium
    > socjalnego).
    Sprawe stypendium reguluje samorzad studencki - on okresla zasady jego
    przyznawania. Bywa tak, ze liczy sie dochod w gospodarstwie domowym, bywa
    tez, ze RODZICE nie moga zbyt duzo zarabiac, pomimo, ze dziecko zyje na
    wlasny rachunek. Wszystko zalezy od tego, jak sprawe ureguluje samorzad
    studencki, przyznajacy stypendia.
    pozdrawiam
    tomasz

  • 3. Data: 2002-09-21 19:12:57
    Od: "HanSolo" <h...@o...pl>

    Użytkownik "Marcin Kutera" <z...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > socjalnego).
    >
    > Prosze o jakies wiadomosci na ten temat.

    Nie ma czegoś takiego dosłownie, ja obowiązek opłacania za studia.
    generalnie istnieje obowiązek alimantacyjny, w ramach którego - jako
    uzasadnione potrzeby uprawnionego do alimentacji zawierają sie też kwestie
    zapewnienia wykształcenia, w zależnioneod możliwości majątkowych
    zobowiązanych do alimentacji. I nie ma ograniczenia wiekowego - tak długo,
    jak dziecko nie jest w stanie utrzymać się samodzielnie. Jeśli potencjalnie
    może, to obowiązek wygasa. Co do kwestii stypendialnych, to warto jednak
    sprawdzić przepisy, na podstawie których jest stypendium udzielane - może
    tam jest szczegółowo okreslony wiek.