  • 21. Data: 2003-07-06 08:04:08
    Temat: Re: legitymowanie, zatrzymanie - procedury
    Od: Artur Golanski <A...@w...net.pl>

    "Robert Tomasik" <r...@g...pl> napisał:

    >W wypadku podejrzenia o kradzież, to dokonuje się przeszukania osoby
    >opisanego w przepisach kpk lub kpow (zresztą na jedno wychodzi).
    >Tu chodzi o przypadek, gdy jest przypuszczenie a nie podejrzenie.
    Nie ! Tu NIE zachodzi o "przypuszczenie", a podejrzenie i do tego
    uzasadnione (pracownik ochrony sklepu widział, jak klient schował
    rzecz). W pierwszym zdaniu używasz 'podejrzenia', dalej tem
    zaprzeczasz. Policjant skorzysta ze swoich uprawnien do kontroli,
    choćby dlatego, że 'grzebanie' w bieliźnie, to już kontrola osobista,
    a nie przeszukanie odzieży. Dalej wystarczy czynność odnotować w
    notatniku, zamisat prosić prokuratora o zatwierdzenie przeszukania.

    Dobrze, że choć tak późno, to jednak przyznałeś się do błędnej
    interpretacji ustawy o Policji art. 15 (to naprawdę nie licowało z
    postawą studenta prawa ? czy jednak policjanta ?)

    Artur Golański

  • 22. Data: 2003-07-06 08:04:09
    Od: Artur Golanski <A...@w...net.pl>

    "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl> napisał:

    >Masz na myśli art.15.1.3 ?
    >Dokładnie o tym myślę.
    IMHO, aby "sprawdzić czy.." wykorzystuje się czyn prawny zwany
    przeszukaniem lub kontrolę osobistą, a te są regulowane przez ustawy.
    Nie da się w inny sposób "sprawdzić".

    Artur Golański

  • 23. Data: 2003-07-06 09:21:57
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    To może ja odbiję piłeczkę. Powyżej wykazano, że policjant ma obowiązek
    pewne rzeczy odnotowywać w notatniku służbowym. Znajdź przepis szczególny,
    który zwalnia z tego obowiązku policjantów niektórych wymienionych przez
    Ciebie służb, a wówczas mnie przekonasz.

  • 24. Data: 2003-07-06 09:23:45
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    | nie trzeba od razu dokonywac przeszukania. mozna ograniczyc to do kontroli
    | osobistej

    Można, ale w razie znalezienia czegokolwiek trzeba już rzecz procesowo
    zatrzymać.

  • 25. Data: 2003-07-06 09:26:02
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Nigdy nie uważałem się za nieomylnego. Po prostu przedstawione przez Ciebie
    w tamtej dyskusji argumenty mnie nie przekonały. Przedstawione teraz tak.

  • 26. Data: 2003-07-06 11:37:28
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    Użytkownik "Artur Golanski" <A...@w...net.pl> napisał w wiadomości > >Masz
    na myśli art.15.1.3 ?
    > IMHO, aby "sprawdzić czy.." wykorzystuje się czyn prawny zwany
    > przeszukaniem lub kontrolę osobistą, a te są regulowane przez ustawy.
    > Nie da się w inny sposób "sprawdzić".

    Chcesz powiedzieć, że aby sprawdzić czy gość zatrzymany na podstawie 15.1.3
    ma nóz (co jest logiczne) muszę zrobic mu kontrolę osobistą ? A na jakiej
    podstawie tą kontrolę, bo on nie jest zatrzymany w związku z przestępstwem?

  • 27. Data: 2003-07-06 11:56:04
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

> [...]
    > który zwalnia z tego obowiązku policjantów niektórych wymienionych przez
    > Ciebie służb, a wówczas mnie przekonasz.

    Więc się chyba wszyscy zgadzamy z tym, że pewne rzeczy należy odnotowywać w
    notatniku, bo nie ma przepisu, który by zwalniał z tego obowiązku. Skoro
    tak, to notatnik być powinien.

    Ale czy dochodzeniowcy, operacyjni czy nawet zaopatrzeniowcy mają
    notatniki ? ? ? Czy nie prowadzi ich tylko prewencja i rd?

    A co miałby odnotowywać logistyk w tymże notesiku, bo o czynnościach z art.
    15 to chyba tylko bajki dzieciom opowiada?
    Powinien mieć notatnik na wszelki wypadek, może kogoś będzie musiał
    wylegitymować... - ja sie nie dziwię, że w praktyce nie mają notatników, ale
    wtedy zupełnie nie ma możliwości stosowania się do procedury.

  • 28. Data: 2003-07-06 11:56:54
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    Mnie zastanawia inna kwestia proceduralna i proszę o wasze opinie.

    Ja wiem dobrze czym różni się kontrola od "sprawdzenia" i wiem, że na
    szkoleniach policyjnych uczą: zatrzymujemy i dokonujemy sprawdzenia, czy
    klient nie ma broni etc.
    Co jest więc podstawą prawną do dokonania tego sprawdzenia przy zatrzymaniu
    stricte procesowym ?
    Bo w kpk nie ma o tym mowy, czy jeśli mamy prawo pozbawić kogoś wolności na
    podstawie kpk to jednocześnie
    mamy prawo wkładać mu ręce do kieszeni czy rękawa i zobaczyć co ma pod
    koszulą ?

    A w zatrzymaniu nieprocesowym RM wpisała nawet "sprawdzenie" do
    rozporządzenia, ale na jakiej podstawie?
    Czy również zgodnie z interpretacją: jeśli mamy prawo pozbawić kogoś
    wolności na
    podstawie ustawy o Policji to jednocześnie mamy prawo wkładać mu ręce do
    kieszeni czy rękawa ?

  • 29. Data: 2003-07-06 15:30:35
    Od: poreba <d...@p...com>

    "Robert Tomasik" <r...@g...pl> niebacznie popelnil

    Piszesz:
    > Policjant zawsze znajduje się na służbie, (...)
    > Uroda osób legitymowanych nie powinna mieć tu nic do rzeczy.

    Zarówno Ty jak i ssj5 piszecie o tym jak być powinno.
    Moje pytanie nie miało na celu podważanie zasadności istnienia
    uprawnień policji, ktore z jednej strony ograniczają nasze prawa,
    z drugiej bronią obywateli przed takimi naruszeniem naszych praw
    przez "bandytów". To oczywiste i truizm.

    Pytałem o to, czy zgodnie z obecnymi uregulowaniami policjant
    kierujący się podanymi jako przykład w nawiasach pobudkami
    (można wymyślić inny: jakąś prywatną sprawę szwagra)
    a przedstawiający wersję o "uzasadnionym podejrzeniu" "podejrzanym
    zachowaniu" itd. jest bezkarny. Bo z lektury psp wnioskuję, że
    jedynym kryterium bezprawności jego działania mogą być
    "nieudowadnialne" lub "niezmiernie-trudno-udowadnialne" intencje.
    Jeżeli źle odczytałem relacje o stanie prawnym proszę o korektę.

    --
    pozdro
    poreba

  • 30. Data: 2003-07-06 16:00:26
    Od: poreba <d...@p...com>

    "ssj5" <s...@p...onet.pl> niebacznie popelnil

    Część mojej odpowiedzi zawarłem w replay do R.Tomasika.
    Tu jedynie o:
    > ps. prawo do legitymowania jest takie samo - zarowno w
    > przypadku, gdy policjant jest na sluzbie, jak i "na spacerku".
    Czy policjant może wyjść o 23 ze swojego mieszkania,
    zejść piętro niżej, spisać sąsiadów i sporządzić wniosek o
    "krzykiem lub hałasem" ? Tylko pytam.

    --
    pozdro
    poreba