  • 1. Data: 2007-05-23 09:44:39
    Temat: legalność czcionek, Linux i Windows
    Od: Zbyszek <n...@o...pl>

    Witam,

    wraz z pakietem office do windowsa są instalowane czcionki.
    Wiele stron www używa krojów czcionek z Windowsa.
    Posiadam płytkę - 60 dniowy trial z oryginalnym officem - ponieważ wygasła
    to usunąłem. Czcionki jednak zostały na dysku bo instalator ich nie usuwa.
    Czy w takiej sytuacji mogę je sobie skopiować do Linuksa?
    W końcu chyba mogę dalej używać czcionek skoro instalator ich nie usuwa.
    Cały czas posiadam tę oryginalną płytkę więc chyba jestem bezpieczny?

    Zbyszek

  • 2. Data: 2007-05-23 09:53:24
    Temat: Re: legalność czcionek, Linux i Windows
    Od: "Zygmunt M. Zarzecki" <z...@p...pregiesz.kom>

> [...]
    > W końcu chyba mogę dalej używać czcionek skoro instalator ich nie usuwa.
    > Cały czas posiadam tę oryginalną płytkę więc chyba jestem bezpieczny?

    http://corefonts.sourceforge.net/

    zyga
    --
    warning!
    http://zarzecki.com

  • 3. Data: 2007-05-23 09:53:59
    Od: Maciek <f...@e...one.nospam.pl>

    Zbyszek wrote:

> [...]
    > W końcu chyba mogę dalej używać czcionek skoro instalator ich nie usuwa.
    > Cały czas posiadam tę oryginalną płytkę więc chyba jestem bezpieczny?
    Formalnie w linuksie nie masz prawa używać żadnych czcionek pochodzących z
    systemu Windows lub programów z Windows. Sam Microsoft wiąże użycie
    czcionek z systemem, choć w świetle prawa chyba byłoby to trudne do obrony.
    Jeśli masz licencję na Windows czy Office, a nie używasz, to wg kiedyś
    czytanej przeze mnie interpretacji masz prawo używać tych czcionek. Jednak
    jest taka masa czcionek true type darmowych, że nie bardzo widzę sens.
    Można też czcionki true type zakupić osobno, jeśli naprawdę ich
    potrzebujemy.

    --
    Maciek

  • 4. Data: 2007-05-23 10:12:15
    Od: "Zygmunt M. Zarzecki" <z...@p...pregiesz.kom>

> [...]
    > jest taka masa czcionek true type darmowych, że nie bardzo widzę sens.
    > Można też czcionki true type zakupić osobno, jeśli naprawdę ich

    Ale doczytaj, zanim palniesz.
    Mikisoft oferował kiedyś za darmo czcionki tt.

    zyga
    --
    warning!
    http://zarzecki.com

  • 5. Data: 2007-05-23 10:31:37
    Od: Zbyszek <n...@o...pl>

    Maciek wrote:

> [...]
    > Jednak jest taka masa czcionek true type darmowych, że nie bardzo widzę
    > sens. Można też czcionki true type zakupić osobno, jeśli naprawdę ich

    Tak właśnie coś kombinowałem. Skoro mam bezpłatną, oryginalną płytkę trial
    60dni z M$ (kiedyś rozdawali), czyli jestem posiadaczem oryginalnego
    nośnika to wszedłem legalnie w posiadanie czcionek. Tak to zrozumiałem.

    Co do sensu posiadania czcionek M$ to w Internecie używa się czcionek M$ i
    zastąpienie ich innymi zmienia odrobinę wygląd strony.

    Zbyszek

  • 6. Data: 2007-05-23 10:46:15
    Od: Zbyszek <n...@o...pl>

    Zygmunt M. Zarzecki wrote:

    > http://corefonts.sourceforge.net/

    Po obejrzeniu strony znalazłem to:
    "A friendly soul over at Microsoft informed me that the Tahoma font was
    never a part of the "core fonts for the web" initiative and has unclear
    licensing, so I've removed it"

    Z tego tekstu wynika, że w niektórych przypadkach sam M$ ma kłopoty z
    ustaleniem licencji na poszczególne czcionki. W innym fragmencie czytam, że
    M$ juz nie oferuje ich do ściągnięcia ze swoich stron. Lecz wg licencji
    może to robić ktoś inny -> corefonts.

    Potem na tej samej stronie znalazłem informację, że jednak tahoma jest
    obecna znów. Po prostu pobiera się darmowy M$ Word 97 Viewer gdzie ta
    czcionka jest obecna.

    Czy jeśli tahoma nie ma licencji lub jej status jest niejasny "unclear
    licensing" to czy ja mogę legalnie tego używać czy nie?

    Jak się zachowywać w sytuacji "unclear licensing" aby być w zgodzie z
    prawem?

    Zbyszek

  • 7. Data: 2007-05-23 11:04:29
    Od: Zbyszek <n...@o...pl>

    I jeszcze inny wątek w tym temacie:
    Jeśli są te bezpłatne legalne czcionki a nowe wersje windowsa i offica
    przynoszą nowe wersje tych samych czcionek to czy można ich używać?

    Bo choć nazwy plików są te same to zawartość jest lekko pozmieniana bo
    graficy dodają nowe literki, poprawiają czytelność innych itd.

    Tu jest fajny darmowy programik do przeglądania właściwości czcionki
    włącznie z licencją i numerem wersji:
    http://www.microsoft.com/typography/TrueTypeProperty
    21.mspx
    Wystarczy prawy klawisz na pliku *.ttf i wszystko jasne...

    Zbyszek

  • 8. Data: 2007-05-23 12:51:01
    Od: "Zygmunt M. Zarzecki" <z...@p...pregiesz.kom>

    > I jeszcze inny wątek w tym temacie:
    > Jeśli są te bezpłatne legalne czcionki a nowe wersje windowsa i offica
    > przynoszą nowe wersje tych samych czcionek to czy można ich używać?

    Nie.

    zyga
    --
    warning!
    http://zarzecki.com

  • 9. Data: 2007-05-23 12:55:12
    Od: Maciek <f...@e...one.nospam.pl>

    Zygmunt M. Zarzecki wrote:

    > Ale doczytaj, zanim palniesz.
    > Mikisoft oferował kiedyś za darmo czcionki tt.
    Ale zdaje się, że tu by ła mowa o czcionkach z trialowego office'a, więc nie
    mówimy o darmowych czcionkach.
    --
    Maciek

  • 10. Data: 2007-05-23 13:48:38
    Od: "Zygmunt M. Zarzecki" <z...@p...pregiesz.kom>

    > Ale zdaje się, że tu by ła mowa o czcionkach z trialowego office'a, więc nie
    > mówimy o darmowych czcionkach.

    Ale ty uogólniłeś.

    zyga
    --