  • 1. Data: 2010-12-26 01:40:12
    Temat: kontrola PIP - korzyści dla pracownika
    Od: jnn <j...@g...com>

    Witam,

    O konsekwencjach dla pracodawcy, znaleźć można dużo - jednak o
    korzyściach dla pracownika, gdy kontrola PIP wykryje nieprawidłowości,
    już nie bardzo. Czy są w ogóle jakieś?

    Załóżmy, że Pan Kowalski pracuje na umowę "o dzieło". Piszę w
    czudzysłowiu, gdyż umowa ewidentnie ma charakter umowy o pracę, bo Pan
    Kowalski pracuje w biurze pracodawcy, ma ustalone godziny pracy,
    pracuje na sprzęcie pracodawcy i pod jego nadzorem.

    Pan Kowalski zgłasza się do PIP i informuje o warunkach w jakich
    pracuje, PIP wszczyna kontrolę i orzeka nielegalność zatrudnienia Pana
    Kowalskiego.

    I teraz - jakie korzyści z tego będzie miał Pan Kowalski? Czy Panu
    Kowalskiemu przysługuje:
    - wyrównanie do minimalnej kwoty wynagrodzenia za cały czas przez
    który pracował na umowę o dzieło?
    - opłacenie przez pracodawcę zaległych składek ZUS za okres, za który
    winna być podpisana umowa o pracę?
    - nakaz dla pracodawcy, że ma zatrudnić Pana Kowalskiego na umowę o
    pracę po kontroli?
    - zakaz dla pracodawcy zwalniania Kowalskiego przez zadany okres po
    kontroli?
    - inne korzyści?

    Jeśli, któreś z korzyści przysługują Panu Kowalskiemu, to w jaki
    sposób są mu one "przyznawane"? Od razu na mocy nakazu PIP? Na mocy
    decyzji sądu (po zgłoszeniu przestępstwa przez PIP)?

    Pozdrawiam,
    Janusz

  • 2. Data: 2010-12-26 09:16:57
    Temat: Re: kontrola PIP - korzyści dla pracownika
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    Dnia 2010-12-26 02:40, Użytkownik jnn napisał:

> [...]

    > sposób są mu one "przyznawane"? Od razu na mocy nakazu PIP? Na mocy
    > decyzji sądu (po zgłoszeniu przestępstwa przez PIP)?

    Jeśli pracodawca dowie się skąd było zgłoszenie to Panu Kowalskiemu
    będą przysługiwały następujące korzyści:
    - zarejestrowanie się jako bezrobotny
    - poszukiwanie lepiej płatnej pracy

    P praktyka wykazuje że się dowiadują. :-)

    Pozdrawiam

  • 3. Data: 2010-12-26 09:53:31
    Od: krys <k...@p...onet.pl>

    jnn wrote:

    > - nakaz dla pracodawcy, że ma zatrudnić Pana Kowalskiego na umowę o
    > pracę po kontroli?
    > - zakaz dla pracodawcy zwalniania Kowalskiego przez zadany okres po
    > kontroli?

    Jeszcze tego by brakowało! Ten Kowalski to jakiś niepełnosprytny umysłowo,
    że podpisuje umowę, która mu nieodpowiada,a potem skarży się mamusi, zamiast
    podziękować za współpracę na takich warunkach?
    J.

  • 4. Data: 2010-12-26 15:13:45
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Witam

    krys napisał(a) :

    > Jeszcze tego by brakowało! Ten Kowalski to jakiś niepełnosprytny umysłowo,
    > że podpisuje umowę, która mu nieodpowiada,a potem skarży się mamusi, zamiast
    > podziękować za współpracę na takich warunkach?

    Kowalski jest jak najbardziej sprawny umysłowo. O ile w momencie
    podejmowania współpracy i początkowym okresie jej trwania wszystko
    było w jak najlepszym porządku, to po jakimś czasie może się okazać,
    że ten "pracodawca" jest skończonym draniem i robi wszystko, żeby
    wycyckać Kowalskiego. Ten ostatni może się bronić tylko kontratakiem.
    Pracodawca Al Capone też nie był gangsterem. To oszczerstwo. On
    tylko nie płacił podatków.

    Są różne sytuacje w życiu. Więc nie osądzałbym za szybko pana K.

    Zbyszek
    PGP key: 0x5351FDE3

    wszystkie możliwości.]

  • 5. Data: 2010-12-26 16:33:55
    Od: "andrzej" <n...@o...pl>

    Użytkownik "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Kowalski jest jak najbardziej sprawny umysłowo. O ile w momencie
    > podejmowania współpracy i początkowym okresie jej trwania wszystko
    > było w jak najlepszym porządku,

    Nie słyszałem o przypadku, aby umowa zlecenie stawała się po jakimś czasie
    "etatem".
    Wszystkie przypadki o jakich słyszałem polegały na świadomym podpisywaniu umowy
    zlecenia, pomimo wiedzy, że będzie się robiło na "etacie".

    > to po jakimś czasie może się okazać,
    > że ten "pracodawca" jest skończonym draniem i robi wszystko, żeby
    > wycyckać Kowalskiego.

    O tym, czy umowa zlecenie jest umowa zleceniem a nie "etatem" decyduje sposób
    wykonywania pracy a nie ewentualne przyszłe oszukiwanie którejś ze stron tej
    umowy.

    > Są różne sytuacje w życiu. Więc nie osądzałbym za szybko pana K.

    Daj przykład sytuacji, która uzasadnia złamanie prawa.

    --
    andrzej

    Renowacja schodów www.nowe-schody.prv.pl

  • 6. Data: 2010-12-26 16:54:40
    Od: krys <k...@p...onet.pl>

    Zbynek Ltd. wrote:

> [...]
    > było w jak najlepszym porządku, to po jakimś czasie może się okazać,
    > że ten "pracodawca" jest skończonym draniem i robi wszystko, żeby

    W takim razie powinien mieć świadomość, że praktycznie rzecz biorąc nie jest
    własnością pracodawcy, i jak mu się nie podoba, to zawsze może cwaniakowi
    pokazać, gdzie ma jego umowę.
    J.

  • 7. Data: 2010-12-26 20:06:15
    Od: "Jotte" <t...@s...wypad.wp.pl>

    Użytkownik "jnn" <j...@g...com> napisał w wiadomości
    .googlegroups.com...

    O konsekwencjach dla pracodawcy, znaleźć można dużo - jednak o
    korzyściach dla pracownika, gdy kontrola PIP wykryje nieprawidłowości,
    już nie bardzo.
    Można, można, wystarczy się postarać.

    > Czy są w ogóle jakieś?
    Są.
    Najpierw poczytaj sobie o uprawnieniach PIPy:
    http://www.bip.pip.gov.pl/pl/bip/uprawnienia_urzedu
    http://www.pip.gov.pl/html/pl/doc/prog2008.pdf
    Potem Kodeks Pracy, w szczególności Dział 1 Rozdział IIb i początek Działu
    2.

    --
    Jotte

  • 8. Data: 2010-12-27 13:01:14
    Od: "Arturro" <a...@o...pl>

> [...]
    > - zarejestrowanie się jako bezrobotny
    > - poszukiwanie lepiej płatnej pracy
    >
    > P praktyka wykazuje że się dowiadują. :-)

    Prawda.
    Ale bywają ciekawostki:
    Korporacja w dużym biurowcu w Wa-wie wynajmuje biura.
    PiP przyszedł i sprawdził pracownikom karty/wejściówki do biurowca (ktoś
    podpowiedział).
    Oczywiście karty czasu były na 8godz. podpisane.
    Firma ma do zapłaty nadgodzin tylko jednej osobie i to nie nadgorliwej za 2 lata 50
    000zł. Nie licząc kary.

  • 9. Data: 2010-12-27 13:04:22
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2010-12-27 14:01, Arturro pisze:

> [...]
    > Oczywiście karty czasu były na 8godz. podpisane.
    > Firma ma do zapłaty nadgodzin tylko jednej osobie i to nie nadgorliwej za 2 lata 50

    A coś bliżej-jaśniej możesz napisać? Skąd te nadgodziny?

    --
    Liwiusz

  • 10. Data: 2010-12-27 13:07:35
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 27.12.2010 14:04, Liwiusz pisze:

    > A coś bliżej-jaśniej możesz napisać? Skąd te nadgodziny?

    Pewnie z automatycznego rejestru wejść/wyjść (np. jakieś zamki sterowane
    kartami identyfikacyjnymi).