  • 31. Data: 2004-02-11 09:59:55
    Temat: Re: komorka i nauczyciel
    Od: bosz <b...@u...agh.edu.pl>

    Renata Gołębiowska wrote:

    [...]

    > No była, ale i co z tego? Nadal nie wiem co upoważnia nauczyciela do
    > wydawania takich poleceń, a uczniowi nakazuje ich przestrzegania.

    Mila pani Renato.

    Zawsze wydalwalo mi sie ze inteligentni ludzie
    SAMI wiedza kiedy sie smiec.

    > Ironizowanie bosza odczytałam jako poparcie dla tezy, że nauczyciel
    > jednak ma takie prawo, aczkolwiek poparcie to nie zostało poparte
    > żadnym paragrafem, więc treść merytoryczną oceniam na zero,

    Mysli pani ze kazda wypowiedz trzeba uzasadniac ?
    Moze slyszalapani cos o prawach i obowiazkach ucznia,
    o regulaminach szkoly...

    Moze najpierw przed zadanie pytania dlaczego uczen ma sluchac polecen
    nauczyciela i jakich moznaby sie zastanowic ?

    Oczywiscie, ze nauczyciel nie mial prawa zabrac "wlasnosci" ucznia,
    i bedac niegdys nauczycielem NIGDY bym sobie na to nie pozwolil.

    Nie wyprosilbym tez ucznia z klasy.. , nie dal sobie zalozyc kosza na smieci
    na glowe, ale na pytanie dlaczego uczen ma wykonywac polecenia nauczyciela
    odpowiedzialbym TAK SAMO NIEMERTORYCZNIE. Ze tak wlasciwe mysle, ze to
    nauczyciel powinien sluchac ucznia - i koniec..
    Po prostu uwazam taka odpowiedz na to pytanie za wlasciwa..

    Pozdrawiam

    Boguslaw

  • 32. Data: 2004-02-11 10:22:58
    Od: Renata Gołębiowska <R...@a...waw.pl>

    In article <c0cu2g$t2h$1@galaxy.uci.agh.edu.pl>, bosz wrote:

    > Mila pani Renato.
    >
    > Zawsze wydalwalo mi sie ze inteligentni ludzie
    > SAMI wiedza kiedy sie smiec.

    Zgadza się, zatem uwagi Jacka(?) są nie na miejscu.

    > Mysli pani ze kazda wypowiedz trzeba uzasadniac ?

    Nie, ale jeśli pytanie sprowadza się do prośby o uzasadnienie...

    > Moze slyszalapani cos o prawach i obowiazkach ucznia,
    > o regulaminach szkoly...

    Słyszałam. I co ma wynikać z tego słyszenia? Czy jest tam punkt, kt.
    mówi, że uczeń powinien wykonywać wszystkie polecenia nauczyciela?

    > Moze najpierw przed zadanie pytania dlaczego uczen ma sluchac
    polecen
    > nauczyciela i jakich moznaby sie zastanowic ?

    Ja się zastanowiłam, liczę na to, że Roman G. też, więc nadal czekam
    na jego odpowiedź.

    > Oczywiscie, ze nauczyciel nie mial prawa zabrac "wlasnosci" ucznia,

    A dlaczego nie? Miał ochotę, wydał takie polecenie, to uczeń ma się
    słuchać i wykonywać polecenia nauczyciela...

    > ale na pytanie dlaczego uczen ma wykonywac polecenia nauczyciela
    > odpowiedzialbym TAK SAMO NIEMERTORYCZNIE.

    Pytanie nie dotyczyło tego "dlaczego uczen ma wykonywac polecenia
    nauczyciela", ale na jakiej podstawie nauczyciel ma prawo wyrzucić
    ucznia na korytarz i kazać mu tam przebywać przez określony przez
    nauczyciela czas i jakie uregulowania prawne każą uczniowi zastosować
    się do tych poleceń.

    Renata

  • 33. Data: 2004-02-11 10:40:37
    Od: bosz <b...@u...agh.edu.pl>

    Renata Gołębiowska wrote:

    [...]

    > A dlaczego nie? Miał ochotę, wydał takie polecenie, to uczeń ma się
    > słuchać i wykonywać polecenia nauczyciela...

    Na pewno nie KAZDE.

    Jesli wykonanie polecenia naruszaloby przepisy "wyzszego rzedu".

    Jesli chodzi o owa "komorke", to osobisciene widze przeciwwskazan, by w
    odpowiednim regulaminie bylo napisane, ze telefonow uzywac podczas lekcji
    nie wolno, a sankcja jest "zdeponowanie" dokonca lekcji telefonu.

    Ale mnie chodzilo o ZABRANIE.

    Boguslaw

  • 34. Data: 2004-02-11 11:20:14
    Od: Renata Gołębiowska <R...@a...waw.pl>

    In article <c0d0eq$cf3$3@galaxy.uci.agh.edu.pl>, bosz wrote:
    > Renata Gołębiowska wrote:
    >
    > [...]
    >
    > Na pewno nie KAZDE.

    No więc które?

    > Jesli wykonanie polecenia naruszaloby przepisy "wyzszego rzedu".

    I to jest jedyny warunek? A czy nauczyciel może kazać uczniowi zrobić
    dla siebie (tzn. nauczyciela) zakupy, skopać ogródek, pójść na dyskotekę,
    obejrzeć "Lody na patyku XXIV"? Czy to naruszałoby przepisy
    "wyższego rzędu"?

    > Jesli chodzi o owa "komorke", to osobisciene widze przeciwwskazan, by w

    Mi o komórkę nie chodzi (jeśli już to tylko przy okazji), chodzi mi o
    to co napisał Roman G. (przykład z korytarzem).

    Renata

  • 35. Data: 2004-02-12 01:13:31
    Od: Bremse <bremse{usun.to}@wp.pl>

    > raczej nie miał prawa. Natomiast powinien był Ciebie wyrzucić z zajęć za
    > takie a nie inne podejscie.

    Ale czy wtedy nie ograniczyłby prawa tegoż obywatela do nauki?
    Dz.U. 1997 nr 78 poz. 483 Art. 70. pkt. 1. Każdy ma prawo do nauki.
    Co prawda, wydaje mi się, że nauczyciel w tym wypadku nie byłby
    ścigany z urzędu za uniemożliwienie spełnienia obowiązku szkolnego (no
    bo osobnik jest pełnoletni).
    A tak w ogóle to chciałem zauważyć, że według prawa, regulaminów itp.
    to nauczyciel praktycznie niewiele może i nie ma co się dziwić widząc
    nagrania pokazujące bicie, czy też znieważanie nauczyciela.

    A jeszcze przy okazji zapytam się jak to jest z usprawiedliwieniami -
    czy taki pełnoletni osobnik może napisać usprawiedliwienie
    nieobecności na zajęciach? Czy nauczyciel musi je przyjąć i
    uwzględnić? Tak się kiedyś zastanawiałem nad tym problemem z powodów
    czysto badawczych ;-)

    pozdrawiam
    Bremse

  • 36. Data: 2004-02-12 08:11:44
    Od: "Artur Orlowski" <l...@t...the.signature.pl>

    Bremse wrote:
> [...]
    > nieobecności na zajęciach? Czy nauczyciel musi je przyjąć i
    > uwzględnić? Tak się kiedyś zastanawiałem nad tym problemem z powodów

    U mnie w liceum można było tak robić, o ile rodzice wystawili
    jednorazowo zgodę na coś takiego.

    --
    ArturO (małpa) edu (kropka) com (dot) pl

  • 37. Data: 2004-02-12 08:50:52
    Od: "Roman G." <r...@N...gazeta.pl>

    Renata Gołębiowska <R...@a...waw.pl> napisał(a):

    > Na jakiej podstawie nauczyciel ma prawo wydawać takie polecenia? I z
    > czego wynika uczniowski obowiązek podporządkowania się im?

    Dwa są podstawowe przepisy zawierające kryteria oceny pracy nauczyciela: art.
    6 Kary nauczyciela i art. 4 Ustawy o systemie oświaty (Rozp. MEN w sprawie
    oceny pracy nauczyciela - pełna nazwa na życzenie).
    Art. 6 k.n. wymienia podstawowe funkcje szkoły: dydaktyczną, wychowawczą i
    opiekuńczą.
    Art. 4 u.s.o. odnosi to bezpośrednio już do nauczyciela:
    "Nauczyciel w swoich działaniach dydaktycznych, wychowawczych i
    opiekuńczych..."
    Tymi słowami ustawodawca nadaje nauczycielowi wyraźne delegacje ustawowe do
    nauczania, wychowania i opieki nad dzieckiem. W teorii prawa szkolnego
    uprawnienia te określane są mianem "władztwa pedagogicznego" nauczyciela.
    Takie samo władztwo mają zresztą też inne osoby, którym rodzice powierzają
    swoje dzieci na dłuższy lub krótszy czas: babcie, dziadkowie, ciocie,
    wujkowie, sąsiadki, wychowawcy w internatach, wychowawcy kolonijni, a nawet
    personel medyczny w sanatoriach i szpitalach - osoby te "w koniecznym
    zakresie kontynuują zadania wychowawcze rodziców" (cytat za T. Smyczyński
    (red.) "Konwencja o prawach dziecka. Analiza i wykładnia." Poznań 1999).

    Władztwo pedagogiczne "obejmuje(...) cały zakres(...) prawnie wiążącej
    działalności organów oraz pracowników zakładu rozwijanej wobec uczniów i
    wychowanków, a wynikających z samej istoty procesów wychowywania i nauczania
    i procesami tymi motywowanej" (za J. Homplewicz "Polskie prawo szkolne"
    Warszawa 1984).

  • 38. Data: 2004-02-12 09:05:00
    Od: "Roman G." <r...@N...gazeta.pl>

    poreba <d...@p...com> napisał(a):

    > "Roman G." <r...@N...gazeta.pl> niebacznie

    No, z tym bym mocno dyskutował ;-)

    > A gdyby to nie był telefon a znaczna suma pieniedzy?

    Mało prawdopodobna jest sytuacja, że posiadanie znacznej sumy pieniędzy przez
    ucznia mogłoby utrudniać, czy też uniemożliwiać osiągnięcie celów lekcji.
    Zawsze też jest co najmniej kilka sposobów wyeliminowania zakłóceń procesu
    dydaktycznego - nawet poprzez usunięcie ucznia z klasy w przypadku poważnych
    zakłóceń.
    Osobiście pieniędzy bym nie zabrał (rozumiem, że masz na myśli na przykład
    zakłócenia typu rozrzucanie banknotów po klasie), bo trzeba by je było
    komisyjnie policzyć, spisać, żeby potem nie było żadnych wątpliwości, jaką
    sumę uczeń musi dostać z powrotem. Z telefonem nie ma takich problemów.

  • 39. Data: 2004-02-12 09:31:26
    Od: "Roman G." <r...@N...gazeta.pl>

    Bremse <bremse{usun.to}@wp.pl> napisał(a):

    > Ale czy wtedy nie ograniczyłby prawa tegoż obywatela do nauki?
    > Dz.U. 1997 nr 78 poz. 483 Art. 70. pkt. 1. Każdy ma prawo do nauki.

    Prawo ucznia do nauki - niepełnoletniego również - realizuje się na zasadach
    określonych w ustawie i przepisach niższego rzędu wydanych na podstawie
    ustawowych delegacji, w tym w statucie szkoły.
    Poza tym prawo ucznia do nauki nie podlega ochronie prawnej w przypadkach
    określonych w art. 5 k.c., a więc także w przypadkach uniemożliwiania, bądź
    znaczącego utrudniania prowadzenia lekcji.

    > Co prawda, wydaje mi się, że nauczyciel w tym wypadku nie byłby
    > ścigany z urzędu za uniemożliwienie spełnienia obowiązku szkolnego (no
    > bo osobnik jest pełnoletni).

    A który przepis pozwala w ogóle na ściganie czegoś takiego z urzędu nawet
    jeśli chodzi o ucznia rzeczywiście objętego obowiązkiem szkolnym (do
    ukończenia gimnazjum)?

    > A tak w ogóle to chciałem zauważyć, że według prawa, regulaminów itp.
    > to nauczyciel praktycznie niewiele może

    Zdecydowanie się z tym nie zgadzam.

    > A jeszcze przy okazji zapytam się jak to jest z usprawiedliwieniami -
    > czy taki pełnoletni osobnik może napisać usprawiedliwienie
    > nieobecności na zajęciach? Czy nauczyciel musi je przyjąć i uwzględnić?

    Przyjąć musi, uwzględnić niekoniecznie. Zobacz tu:
    3759
    4782

    Pod pierwszym linkiem jest jedna nieścisłość: usprawiedliwienie nieobecności
    nie jest "decyzją", lecz "czynnością" administracyjną.

  • 40. Data: 2004-02-12 16:21:52
    Od: Renata Gołębiowska <R...@a...waw.pl>

    In article <c0fepc$i9l$1@inews.gazeta.pl>, Roman G. wrote:

> [...]
    > nauczania, wychowania i opieki nad dzieckiem. W teorii prawa szkolnego
    > uprawnienia te określane są mianem "władztwa pedagogicznego" nauczyciela.

    Co to jest 'teoria prawa szkolnego'? Tzn. gdzie konkretnie, w jakich
    aktach prawnych pojawia się termin 'władztwo pedagogiczne'?

> [...]
    > personel medyczny w sanatoriach i szpitalach - osoby te "w koniecznym
    > zakresie kontynuują zadania wychowawcze rodziców"

    Czy te osoby mogą np. wymierzać kary cielesne?

    Renata