  • 1. Data: 2007-04-30 09:48:57
    Temat: kiedy należy wypłacić ekwiwalent za urlop
    Od: "Marek" <s...@w...pl>

    Witam
    Mam pytanie. Otóż dzisiaj kończy mi się 3-miesięczny okres wypowiedzenia
    pracy. Mam kilka dnia niewykorzystanego urlopu wypoczynkowego. Czy
    pracodawca musi mi wypłacić ekwiwalent dzisiaj, czy może to zrobić w
    terminie późniejszym, jeśli tak to w jakim.

    Pozdrawiam
    Marek

  • 2. Data: 2007-05-01 12:50:07
    Temat: Re: kiedy należy wypłacić ekwiwalent za urlop
    Od: "Marek" <s...@w...pl>

    Witam
    Wczoraj odebrałem świadectwo pracy. Pracodawca napisał w nim iż W/w zostanie
    wypłacony ekwiwalent pieniężny za niewykorzystany urlop wypoczynkowy w
    ilości .....
    Pytanie. Czy to jest dobrze wystawione świadectwo pracy, czy też powinienem
    wystąpić z wnioskiem o sprostowanie tego świadectwa, żeby napisał mi
    konkretną datę wypłaty tego ekwiwalentu.

    W internecie znalazłem takie wyjaśnienie:
    Ekwiwalent pieniężny powinien być wypłacony w dniu nabycia do niego
    uprawnień. Oznacza to, że dniem wypłaty ekwiwalentu staje się ostatni dzień
    zatrudnienia, czyli dzień rozwiązania umowy o pracę lub powołania do wojska.
    Niedotrzymanie terminu wypłaty powoduje konieczność wypłacenia odsetek z
    tytułu zwłoki w realizacji należności. Sąd Najwyższy 12.05.1996 r. (sygn.
    akt. IPK N34/96 OSNAPiUS z 1997 r. Nr 13 poz. 237) stwierdził, że roszczenie
    o ekwiwalent pieniężny za niewykorzystany urlop, bez względu na to czy
    chodzi o urlop bieżący czy też zaległy, staje się wymagalne w dniu
    rozwiązania stosunku pracy.
    Czyli de facto pracodawca powinien mi ten ekwiwalent wypłacić ostatniego
    dnia pracy, dlatego stwierdzenie że "zostanie wypłacony" chyba tu nie jest
    do końca prawidłowe.
    Czy ktoś może mi przyznać rację, ewentualnie wyprowadzić z błędu ;-))

    Dzięki
    Pozdrawiam
    Marek