  • 1. Data: 2010-12-27 07:25:22
    Temat: jakie roszczenia kiedy się przedawniają?
    Od: Maruda <n...@c...pl>

    Czy zechciałby ktoś podsumować lub odesłać do stosownego rtfm-a?
    Weksel? (chyba najkrócej), faktura? Podatek (wiem: 5 lat od końca roku,
    w którym był do zapłacenia - tak?) itd, co-tam-jeszcze?

    --
    Dziękuję. Pozdrawiam. Ten Maruda.

  • 2. Data: 2010-12-27 07:42:12
    Temat: Re: jakie roszczenia kiedy się przedawniają?
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 27.12.2010 08:25, Maruda pisze:
    > Czy zechciałby ktoś podsumować lub odesłać do stosownego rtfm-a?
    > Weksel? (chyba najkrócej), faktura? Podatek (wiem: 5 lat od końca roku,
    > w którym był do zapłacenia - tak?) itd, co-tam-jeszcze?

    Kodeks Cywilny -> przedawnienie

    Plus szukaj hasła "przedawnienie" w każdym przepisie odnoszącym się do
    danej działalności.

    Weksli szukaj w prawie wekslowym, ale weksel zasadniczo się nie
    przedawnia bo to taki jakby prywatny banknot (potężnie upraszczam).

  • 3. Data: 2010-12-27 08:39:15
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2010-12-27 08:42, Andrzej Lawa pisze:

    > Weksli szukaj w prawie wekslowym, ale weksel zasadniczo się nie
    > przedawnia bo to taki jakby prywatny banknot (potężnie upraszczam).

    Weksel własny przedawnia się wobec wystawcy w ciągu 3 lat od dnia płatności.

    --
    Liwiusz

  • 4. Data: 2010-12-27 08:40:05
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2010-12-27 08:25, Maruda pisze:
    > Czy zechciałby ktoś podsumować lub odesłać do stosownego rtfm-a?
    > Weksel? (chyba najkrócej), faktura? Podatek (wiem: 5 lat od końca roku,
    > w którym był do zapłacenia - tak?) itd, co-tam-jeszcze?

    Faktura się przedawnia tak jak roszczenie, które było podstawą
    wystawienia, czyli sprzedaż w ciągu 2 lat, jakieś usługi zazwyczaj 3
    lata, transport ma rok przedawnienia itp. itd.

    O wekslu już pisałem.

    --
    Liwiusz

  • 5. Data: 2010-12-27 08:43:31
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 27.12.2010 09:39, Liwiusz pisze:

    > Weksel własny przedawnia się wobec wystawcy w ciągu 3 lat od dnia
    > płatności.

    Płatności, czyli momentu, kiedy powinien się przekształcić w prawdziwą
    gotówkę. Jak pisałem - potężnie upraszczam ;)

  • 6. Data: 2010-12-27 08:55:20
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2010-12-27 09:43, Andrzej Lawa pisze:

    > Płatności, czyli momentu, kiedy powinien się przekształcić w prawdziwą
    > gotówkę. Jak pisałem - potężnie upraszczam ;)

    "Zasadniczo się nie przedawnia" to raczej nie uproszczenie, a nieprawda.

    Równie dobrze mógłbyś pisać, że faktura, czy umowa pożyczki też się
    nigdy nie przedawnia.

    Weksel ma mieć określony termin płatności i od tego terminu liczy się
    przedawnienie.

    --
    Liwiusz

  • 7. Data: 2010-12-27 08:58:05
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 27.12.2010 09:55, Liwiusz pisze:

> [...]
    > nigdy nie przedawnia.
    >
    > Weksel ma mieć określony termin płatności i od tego terminu liczy się

    Polemizowałbym. Podpowiedź: weksel in-blanco.

  • 8. Data: 2010-12-27 09:04:59
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2010-12-27 09:58, Andrzej Lawa pisze:

    > Polemizowałbym. Podpowiedź: weksel in-blanco.

    Weksel in blanco to dopiero początek weksla, który będzie przedstawiał
    konkretne roszczenie po jego wypełnieniu.

    I nie można twierdzić, że weksel in blanco nigdy się nie przedawni. W
    przypadku takiego weksla nie mówimy o roszczeniu z samego weksla, a z
    umowy pozawekslowej, którą ten weksel zabezpieczał. Dłużnikowi
    przysługuje wówczas zarzut przedawnienia roszczenia, które weksel
    inblanco zabezpieczał, nawet jeśli zam weksel formalnie nie jest
    przedawniony.

    --
    Liwiusz

  • 9. Data: 2010-12-27 11:55:36
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 27.12.2010 10:04, Liwiusz pisze:

> [...]
    > przysługuje wówczas zarzut przedawnienia roszczenia, które weksel
    > inblanco zabezpieczał, nawet jeśli zam weksel formalnie nie jest

    Dlatego pisałem, że to potężne uproszczenie i żeby się zapoznał z ustawą.

    Pytanie było zbyt "obszerne", żeby odpowiedzieć i krótko i dokładnie.