  • 21. Data: 2004-11-19 21:22:04
    Temat: Re: gwarancja na adidasy Reporter
    Od: "Johnson" <j...@a...pl.nospam>

    użytkownik kam napisał(a) w wiadomości news:cnlj9u$qsr$1@news.onet.pl:

    > I jeszcze:
    > "Udzielenie kupującemu gwarancji następuje bez odrębnej opłaty przez
    > oświadczenie gwaranta, zamieszczone (...)"
    > Więc nie bardzo widzę tu miejsce na umowę... choć chciałbym.

    2000.01.10 wyrok SN III CKN 270/99

    Gwarancja jakości jest udzielana dobrowolnie, jej treść formułuje gwarant,
    kupujący zaś przez przyjęcie z rąk sprzedawcy dokumentu gwarancyjnego wyraża
    zgodę na zawarte w nim warunki gwarancji. Te warunki mogą odbiegać od regulacji
    kodeksowej, bowiem przepis art. 577 k.c. ma charakter dyspozytywny, za czym
    przemawia zwrot "poczytuje się w razie wątpliwości".

    Czyżby jednak umowa ?

    --
    JOHNSON :)

  • 22. Data: 2004-11-19 21:22:11
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    Robert Tomasik wrote:
    > Pewnie macie rację. Choć w sumie jest tu wymiana oświadczeń woli.
    Gwarant
    > proponuje, a ja się zgadzam.

    Czy ja wiem... Można przyjąć, że zobowiązanie gwaranta istnieje bez
    względu na wolę nabywcy towaru. A od tego ostatniego zależy tylko czy
    skorzysta z przysługujących mu uprawnień czy też nie. Nie ma
    konieczności wprowadzania tu oświadczenia woli o przyjęciu gwarancji i
    konstruowania jakiejś umowy.

    KG

  • 23. Data: 2004-11-19 21:29:25
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    Johnson wrote:
    > Czyżby jednak umowa ?

    Tyle że ten przepis jest nowszy... I gdzieś widziałem właśnie
    interpretację, że 'przecina odwieczne spory o charakter gwarancji' :)
    Choć wolałbym teorię o umowie. Choćby ze względu na możliwość
    wykorzystania przepisów o klauzulach niedozwolonych.

    KG

  • 24. Data: 2004-11-19 21:35:15
    Od: "Johnson" <j...@a...pl.nospam>

    użytkownik Robert Tomasik napisał(a) w wiadomości

    > No, faktycznie bez sensu. A zatem wychodzi na to, że jednak umowa zostaje
    > zawarta w chwili zakupu towaru. Gwarant zobowiązuje się do naprawy, a
    > nabywca przystaje na warunki gwarancji, na przykład terminy i temu podobne.

    A co do cofania gwarancji przy założeniu iż jest to oferta umowy to zakazuje
    tego art. 69 paragraf 2 kc - można by przyjąc iż gwarant określa termin w którym
    jego oferta go wiąże i nie może być cofnięta.
    Ale pomysł z ofertą nie jest dobry.
    Umowa gwarancji jest akcesoryjna do sprzedaży i jest zawierana jednocześnie z
    nią. Gwarant oświadcza iż gwarantuje to czy tamto, a kupujący oświadcza iż
    przyjmuje warunki gwarancji.

    --
    JOHNSON :)

  • 25. Data: 2004-11-19 21:51:27
    Od: "Johnson" <j...@a...pl.nospam>

    użytkownik kam napisał(a) w wiadomości news:cnloda$85r$4@news.onet.pl:

    > interpretację, że 'przecina odwieczne spory o charakter gwarancji' :)
    > Choć wolałbym teorię o umowie. Choćby ze względu na możliwość
    > wykorzystania przepisów o klauzulach niedozwolonych.

    Przepis nie jest sprzeczny z przytoczonym orzeczeniem. Przynajmniej według mnie.

    --
    JOHNSON :)

  • 26. Data: 2004-11-20 07:33:36
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    Johnson wrote:
    > Przepis nie jest sprzeczny z przytoczonym orzeczeniem. Przynajmniej według mnie.

    A MZ jednak jest. Nie mówi nic o potrzebie przyjęcia oświadczenia, a
    raczej wprost stanowi, że zobowiązanie powstaje z chwilą złożenia
    oświadczenia.

    KG

  • 27. Data: 2004-11-20 09:29:40
    Od: "Johnson" <j...@a...pl.nospam>

    użytkownik kam napisał(a) w wiadomości news:cnmrq4$7g8$1@news.onet.pl:

    > A MZ jednak jest. Nie mówi nic o potrzebie przyjęcia oświadczenia, a
    > raczej wprost stanowi, że zobowiązanie powstaje z chwilą złożenia
    > oświadczenia.

    Prawdę mówiąc nie mam tego przepisu. Mam strasznie nieaktualne przepisy prawne
    ;)

    A tak poza tematem zawsze intryguje mnie czy jesteś mężczyzną, czy kobietą. Nick
    nie mówi o płci. Lubie sobie obrazować rozmówcę, a Ciebie nie mogę ;)

    --
    JOHNSON :)

  • 28. Data: 2004-11-20 09:41:49
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    Johnson wrote:
    > Prawdę mówiąc nie mam tego przepisu. Mam strasznie nieaktualne przepisy prawne
    > ;)

    art.13 ust. 1 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej

    > A tak poza tematem zawsze intryguje mnie czy jesteś mężczyzną, czy kobietą. Nick
    > nie mówi o płci. Lubie sobie obrazować rozmówcę, a Ciebie nie mogę ;)

    Coś mało uważnie czytasz grupę :)
    mężczyzną :)

    KG

  • 29. Data: 2004-11-20 13:12:22
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Coś mało uważnie czytasz grupę :)
    > mężczyzną :)

    W powietrzu widzę zaproszenie na kawę :-)) Ale chyba koło nosa przeszło.

    A merytorycznie, to podług mnie wolę wyrazić można w dowolny sposób. W
    szczególności dobrym sposobem na wyrażenie woli zawarcia umowy gwarancyjnej
    z gwarantem jest dokonanie zakupu objętego gwarancją przedmiotu. A, ze
    sposób cokolwiek ułomny. No jest ułomny, ale w sumie zawsze nabywcy jeszcze
    ta rękojmia zostaje, więc trudno to jakoś rozbudowywać. Przecież kupując
    buty w sklepie, tez umowy się nie podpisuje. Klient prosi, pani podaje,
    klient płaci i wychodzi.

  • 30. Data: 2004-11-21 07:23:30
    Od: Marcin Debowski <a...@I...notrix.net>

    Przy okazji tej dyskusji: Czy wady gwarancji można uważać za wady
    powodujące niezgodność z umową w kontekście wiadomej ustawy z 27 lipca
    2002? Przykładowo, przyobiecano (np. w reklamie) 2 lata gwarancji, okazało
    się że jest 1 rok. Jeśli założymy, że gwarancja nie jest odrębną umową, to
    wydaje się że tak.

    --
    Marcin