    From: "lukasz" <l...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: gdy sprzedam darowiznę to nikt nie będzie chciał zachowku?
    Date: 10 Feb 2007 19:07:27 +0100

    Witam serdecznie.
    Prosiłbym kogoś o odpowiedź kto jest obeznany w temacie.
    Kilka lat temu dostałem w darowiźnie od mojej babci dom na wsi. Zapłaciłem
    spłatę do agencji rolnej itp. Jest jednak mały problem. przed zrobieniem
    darowizny rodzeństwo mojego taty zarzekało się że nie chce tego domu. jednak
    po kilku latach wartośc domu wzrosła kilkakrotnie a co gorsza 3 lata od
    śmierci babci jej dzieci (czyli rodzeństwo mojego taty) może złożyć wniosek do
    sądu o tzw. zachowek, który ja teoretycznię będę musiał zapłacić (i to od
    wartości obecnej - czyli to że remontuje i dbam to podnoiszę sam sobie koszty
    przyszłej wypłaty ciotkom). I moje pytanie związane z tą sytuacją. Jak można
    się pozbyć tego problemu(tzn. co zrobić żeby ciotki nie miały możliwości
    ubiegania się o zachowek?)? Można wywłaszczyć ciotki ale to sprawa trudna do
    zrobienia i i tak można później w sądzie dochodzić swoich praw. ciotki mogą
    się zrzec tego domu - ale nie wiem czy teraz wszyscy to zrobią. I ostatnie
    możliwe wyjście. Czy jeśli teoretycznie sprzedam dom np. mojej mamie to w tym
    momencie prawo do ubiegania się o zachowek przez dzieci babci znika??? Nie
    będzie to już darowizna, bo domu już nie będe miał i przejdzie on na kogoś
    innego.
    Bardzo proszę o odpowiedź bo to bardzo ważne dla mnie.

    Z góry dziękuję i pozdrawiam.

    Łukasz Włodarczyk