  • 1. Data: 2004-08-23 21:30:43
    Temat: foteliki samochodowe - normy bezpieczeństwa
    Od: "Hanna Burdon" <h...@n...com>

    Mam pytanie dotyczące norm bezpieczeństwa, jakie muszą spełniać dziecięce
    foteliki samochodowe. W sieci wyczytałam, że obowiązujące normy to ECE
    R44/03 - europejska i PN-88/S-80053 - polska.
    1. Czy po wejściu Polski do UE nadal obowiązują obie normy, czy też
    wystarczy, że fotelik spełnia normę europejską?
    2. Gdzie mogę znaleźć oficjalne potwierdzenie takich informacji, np.
    dziennik ustaw, w którym zostało to uregulowane, lub inny dokument?
    MTIA
    Hania

  • 2. Data: 2004-08-23 21:54:56
    Temat: Re: foteliki samochodowe - normy bezpieczeństwa
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Hanna Burdon" <h...@n...com> napisał w wiadomości

> [...]
    > 2. Gdzie mogę znaleźć oficjalne potwierdzenie takich informacji, np.
    > dziennik ustaw, w którym zostało to uregulowane, lub inny dokument?

    Zapytaj w Inspekcji Handlowej albo Wojewódzkim SANEPID-ie. Jedni i drudzy to
    badają.

  • 3. Data: 2004-08-24 07:12:24
    Od: "Maciek" <m...@e...com.pl.nospam>

    Użytkownik "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    napisał w wiadomości news:cgdq9e$2h2$1@inews.gazeta.pl...

    > Zapytaj w Inspekcji Handlowej albo Wojewódzkim SANEPID-ie.
    > Jedni i drudzy to badają.

    Obawiam się, że Hania (cześć, Haniu! :-)) może nie mieć
    u siebie *wojewódzkiego* sanepidu. A nawet gdyby, to na
    *polskich* przepisach nie będą się tam znali...

    Maciek
    gościnnie siejący ferment

  • 4. Data: 2004-08-24 10:11:43
    Od: "Hanna Burdon" <h...@n...com>

    In news:cgepou$ufl$1@opal.futuro.pl, Maciek wrote:
> [...]

    Dzięki za sugestie.

    > Obawiam się, że Hania (cześć, Haniu! :-)) może nie mieć
    > u siebie *wojewódzkiego* sanepidu. A nawet gdyby, to na
    > *polskich* przepisach nie będą się tam znali...

    Ech, człowiek nigdzie nie jest anonimowy... ;-)

    Ale emaila mam, więc napisałam do wyżej wymienionych (w kilku
    województwach). Na razie dostałam odpowiedź z Sanepidu, że oni się tym nie
    zajmują. "Sugeruję kontakt z jednostkami odpowiedzialnymi za badania i
    certyfikację akcesoriów samochodowych." Znaczy się z kim konkretnie?

    Hania
    (mieszkanka Albionu)

  • 5. Data: 2004-08-24 12:23:44
    Od: "Maciek" <m...@e...com.pl.nospam>

    napisał w wiadomości news:cgf45t$fpk$1@inews.gazeta.pl...

    > Ech, człowiek nigdzie nie jest anonimowy... ;-)

    A czy ja coś mówię...? Spojrzałem tylko na ślad
    po komputerze nadawcy. Fakt, że skąd inąd wiedziałem
    iż *należy* popatrzeć, to rzecz zupełnie osobna. :-)

    > (....). Na razie dostałam odpowiedź z Sanepidu, że oni się tym nie
    > zajmują. "Sugeruję kontakt z jednostkami odpowiedzialnymi za badania i
    > certyfikację akcesoriów samochodowych." Znaczy się z kim konkretnie?

    Zgaduję: może z PCBC...? http://pcbc.gov.pl/

    A może z PIMOT-em, pierwszym z tej listy:
    http://www.unmz.cz/files/zal2b02_jc.htm

    Albo z ITS-em http://www.its.home.pl/
    Choć na niego akurat bym specjalnie nie liczył.

    A możesz też zacząć od GITD http://www.gitd.gov.pl/
    Wprawdzie zajmują się (chyba) transportem towarowym, a nie osobowym
    (i to indywidualnym), ale może będą wiedzieć, gdzie szukać...

    Maciek

  • 6. Data: 2004-08-24 22:07:12
    Od: "Hanna Burdon" <h...@n...com>

    In news:cgfc0c$7sa$1@opal.futuro.pl, Maciek wrote:
    > Zgaduję: może <ciach lista>
    Well done! A ja nawet nie wiedziałam, od czego zacząć. Napisałam do tych
    instytucji, zobaczymy, czy czegoś się w ten sposób dowiem. Dzięki za
    pomoc!
    Hania

  • 7. Data: 2004-08-25 07:08:33
    Od: "Maciek" <m...@e...com.pl.nospam>

    napisał w wiadomości news:cgge3c$k2b$1@inews.gazeta.pl...
    > Well done! A ja nawet nie wiedziałam, od czego zacząć.

    Oczywiście, jak zwykle, od Szukacza -- www.szukacz.pl
    Np. z następującymi frazami:

    [warunki warunkach] fotelik* samochod* dzieci

    legaliz* fotelik* samochod*
    (pudło - załapało się mnóstwo 'legalizacji przyrządów pomiarowych',
    legalizowanych wag, itp.; należało pytac o certyfikaty i certyfikację,
    oraz atesty i atestowanie)

    atest* fotelik* samochod*

    art atest* fotelik* samochod* pojazd*
    (nie trafione - 'art' miał ułatwić znalezienie tekstów ustaw,
    a pociągnął za sobą sklepy internetowe oraz witryny hurtowni,
    w których oznacza kategorię przedmiotów handlu :-))

    certyfika* fotelik* samochod*

    HTH

    Niestety, odnośne akty prawne się nie wyszukały - albo nie
    umiałem ich dostrzec w gąszczu trafień. Zajrzałem też do
    wyszukiwarki praw w Sejmie, ale tam to samo.
    W ustawie Prawo o ruchu drogowym oczywiście mowa jest tylko
    o obowiązku używania fotelików. Przepisów ustalających
    czas obowiązywania poszczególnych norm technicznych trzeba
    szukać gdzieś indziej. Gdzie -- nie wiem. :(

    ATSD, spróbuj jeszcze wrzucić w Szukacza lub w Google'a symbol
    normy (a jeszcze lepiej - obu razem). Jeśli jedna została uchylona
    przez drugą, to jest nadzieja, że się wyłapie informacja o tym...

    Maciek

  • 8. Data: 2004-08-25 10:21:54
    Od: "Hanna Burdon" <h...@n...com>

    In news:cghdtb$ms$1@opal.futuro.pl, Maciek wrote:
> [...]
    > czas obowiązywania poszczególnych norm technicznych trzeba
    > szukać gdzieś indziej. Gdzie -- nie wiem. :(

    Już przed wysłaniem postu tutaj szukałam bezskutecznie odpowiednich aktów
    prawnych; przecież muszą istnieć jakieś pisemne uregulowania. A informację
    o tym, jakie normy obowiązują, znalazłam tylko w serwisie Gerbera - nie
    żebym mu nie ufała, ale wolałabym zobaczyć odpowiednią ustawę...

    > ATSD, spróbuj jeszcze wrzucić w Szukacza lub w Google'a symbol
    > normy (a jeszcze lepiej - obu razem). Jeśli jedna została uchylona
    > przez drugą, to jest nadzieja, że się wyłapie informacja o tym...

    Próbowałam, nic z tego.

    Hania

  • 9. Data: 2004-08-25 12:06:55
    Od: "Maciek" <m...@e...com.pl.nospam>

    napisał w wiadomości news:cghp4v$8jl$1@inews.gazeta.pl...
    > In news:cghdtb$ms$1@opal.futuro.pl, Maciek wrote:
    >
    > (...)

    > Próbowałam, nic z tego.

    Google odszukuje
    http://www.google.pl/search?q=%22PN-88%2FS-80053%22
    np. w serwisach CIOP-u:
    http://www.ciop.pl/849.html
    i domu wydawniczego ABC:
    http://www.abc.com.pl/serwis/du/1997/1099.htm
    adres publikacyjny - Dz. U. Nr 160 z 1997 - oraz treść rozporządzenia,
    które wymienia PN-88/S-80053 wśród "norm do obowiązkowego stosowania".
    Tamże -- a również np. na podstronie olsztyńskiej biblioteki miejskiej
    http://www.citib.hg.pl/citib/normy/43.040.60.htm
    pełny tytuł normy: "Samochody osobowe. Urządzenia zabezpieczające
    dla dzieci. Wymagania i badania". Z tym może być łatwiej szukać.

    Możnaby teraz poszukać w jakichś serwisach prawnych,
    czy rozporządzenie zostało zmienione...

    Znalazł mi się taki wyciąg:
    http://www.wypadek.pl/smok/prawo/dzu/
    Z niego nie wynika, aby akurat to rozporządzenie zostało zmienione,
    więc być może norma obowiązuje nadal (choć oczywiście jest to dość
    słabe przypuszczenie, bo nie widać żadnej gwarancji, że zestawienie
    jest aktualne i kompletne).

    Maciek

    PS.
    Jakby co, to jest jeszcze UKIE - http://www.ukie.gov.pl/
    Ale tam co znaleźć... to trza mieć benedyktyńską cierpliwość!

  • 10. Data: 2004-08-25 16:31:41
    Od: "Hanna Burdon" <h...@n...com>

    In news:cghvcm$oqb$1@opal.futuro.pl, Maciek wrote:
    > pełny tytuł normy: "Samochody osobowe. Urządzenia zabezpieczające
    > dla dzieci. Wymagania i badania".
    Tak tak, tytuł i informacje o "pełnej obligatoryjności" też od razu
    znalazłam, ale sam rozumiesz, że to nie o to chodzi.

    Hania