  • 1. Data: 2008-11-14 14:14:56
    Temat: dziedziczenie właśnościowego spółdzielczego prawa do lokalu
    Od: "PRAWO" <b...@w...pl>

    Witam !

    Mam pytanie. Otóż mój wujek po śmierci swojej żony (3 lata temu) nie
    wystąpił z wnioskiem o stwierdzenie nabycia spadku (lenistwo, zaniechanie).
    Niedawno otrzymał pismo ze spółdzielni mieszkaniowej (której członkiem była
    zmarła ciocia i na którą przychodziły do tej pory rachunki za czynsz), z
    którego wynika, że ma przedstawić dokument stwierdzający nabycie spadku.
    Mieszkanie ma status własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu. Czy w
    tej sytuacji wujek powinien przeprowadzić postępowanie spadkowe po cioci i
    wykazać się odpowiednim dokumentem przed spódzielnią, czy spółdzielnia ma
    prawo żądać od niego takiego dokumentu ? Proszę o odpowiedź, za którą z
    góry dziękuję !

    Bear.

  • 2. Data: 2008-11-14 15:14:42
    Od: " 666" <u...@w...eu>

    Były czasy, że musiał przedstawić w jakimś czasie (6 miesięcy?) co najmniej dowód
    wszczęcia postepowania (i nawet pozbawiano w ten
    sposób mieszkań), później zdaje się PiS czy inni anty-postkomunityczni to odmienili
    (no może Buzek??) i to chyba z mocą wsteczną.
    Szczegóły w statucie spółdzielni, ustawie o spółdzielniach mieszkaniowych,
    ewentualnie coś w ustawie o spółdzielczości.

    Ale małżonka to IMHO nie dotyczyło, jesli nabycie własnościowego prawa (w tym
    przekształcenie z lokatorskiego) nastąpiło po zawarciu
    związku, niezależnie na czyje nazwisko i za czyje srodki.

    No chyba, że było własnościowe cioci jeszcze przed ślubem.
    JaC

    -----

  • 3. Data: 2008-11-15 10:02:34
    Od: "Czapla" <k...@p...onet.pl>

    > Były czasy, że musiał przedstawić w jakimś czasie (6 miesięcy?)

    Rok.

    > co najmniej dowód wszczęcia postepowania

    Głowy nie dam, ale był to chyba art. 228 Prawa Spółdzielczego z 1982 r.

    > (i nawet pozbawiano w ten sposób mieszkań),

    Oj pozbawiano! Ile ludzi potraciło mieszkania z powodu nieuwagi lub zapomnienia
    to sam diabeł nie zliczy. W pewnym momencie był jakiś wyrok TK czy coś w tym
    stylu i uznano takie praktyki za niesprawiedliwe.
    Ten artykuł 228 czy nawet sama jego idea nie była taka zła. Np. umiera
    człowiek, Spółdzielnia nie zna spadkobierców. Chata stoi pusta, wysycha woda w
    syfonach, smród wali na salony, robactwo rozłazi się po całym budynku no i nikt
    nie płaci opłat eksploatacyjnych itd. I tak przez 10 lat... Diabeł jak zwykle
    tkwił w szczegółach - jeśliby znalazł się jakiś spadkobierca po paru latach to
    otrzymywał jakieś grosze (wartość księgową mieszkania minus amortyzacja? Wkład
    budowlany w pieniądzach z poprzedniej epoki?) zamiast chaty. Te grosze wpłacała
    Spółdzielnia do depozytu sądowego po przejęciu lokalu. Takie czasy były.

    Pozdrawiam

    Czapla