  • 1. Data: 2002-08-30 14:00:02
    Temat: droga konieczna a ochrona własności
    Od: Jurek Migduła <j...@p...onet.pl>

    Witam

    szukałem w wielu miejscach, ale nie znalazłem - jak się ma ochrona
    własności do służebności drogi koniecznej.

    Krótki opis sytuacji: od wielu lat istnieje szlak drożny biegnący
    wzdłuż po dwóch dzialkach - częściowo po jednej i częściowo po
    drugiej, ale szlak prowadzi do trzeciej działki. Właściciel jednej
    działi, po której biegnie droga stwierdził, że on się teraz na to nie
    zgadza. Przegrał sprawę o ochronę posiadania służebności przejazdu do
    działki nr 3. Przegrał sprawę o ustanowienie drogi koniecznej i teraz
    wyskoczył z ochroną własności. Stąd pytanie, czy ochrona własności
    jest "silniejsza" niż ustanowienie drogi koniecznej?

    Pozdrawiam
    Jurek MIgduła

  • 2. Data: 2002-08-30 17:28:53
    Temat: Re: droga konieczna a ochrona własno?ci
    Od: "Wojciech Drewniak" <w...@i...pl>

    Witam!

    > szukałem w wielu miejscach, ale nie znalazłem - jak się ma ochrona
    > własności do służebności drogi koniecznej.
    ma się nijak, własność jako pojęcie nadrzedne może w niektórych wypadkach
    podlegać ograniczeniu. Właśnie ustanowienie służebności drogi koniecznej
    jest takim "wejsciem" w prawo własności.

    . Przegrał sprawę o ochronę posiadania służebności przejazdu do
    > działki nr 3. Przegrał sprawę o ustanowienie drogi koniecznej i teraz
    > wyskoczył z ochroną własności.
    Skoro przegrał sprawę o ustanowienie drogi koniecznej i orzeczenie jest
    prawomocne to nie za bardzo widzę możliwość dalszego postepowania w sprawie.
    Prawo własności, jego ograniczenie i zasadność tego ograniczenia było
    rozpoznawane w postępowaniu o ustanowienie drogi koniecznej.

    Stąd pytanie, czy ochrona własności
    > jest "silniejsza" niż ustanowienie drogi koniecznej?
    Jest to jeden z wyjątków potwierdzających regułę. Własność podlega ochronie
    i nie może byc naruszana chyba, że.... /wywłaszczenie, droga konieczna/
    Pozdrawiam
    WD