  • 1. Data: 2005-04-23 21:44:44
    Temat: doniesienie do prokuratury
    Od: Lazapatic <i...@m...sx>

    witam

    mam zamiar doniesc do prokuratury o popelnieniu przestepstwa (skladanie
    falszywych zeznan przed sadem albo falszowanie dokumentow-nie wiem
    dokladnie co podac). co musze dokladnie zrobic? czy wystarczy napisac
    pisemko do prokuratury, podac dane swoje i osoby ktora popelnila (wg
    mnie) przestepstwo oraz podac dowod potwierdzajacy moje stanowisko? czy
    musze jeszcze podac artykuly kk, aby doniesienie bylo skuteczne? i czy
    bede potem wzywany do prokuratury w celu skladania jakichs wyjasnien?
    z gory dzieki za odpowiedzi i wszelkie wskazowki
    pozdrawiam

  • 2. Data: 2005-04-23 22:43:52
    Temat: Re: doniesienie do prokuratury
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Lazapatic" <i...@m...sx> napisał w wiadomości

    Przede wszystkim dobrze jest, byś sam ze zrozumieniem przeczytał
    artykuł, którego "złamanie" chcesz zarzucić danej osobie i zastanowił
    się, czy aby na pewno przestępstwo popełniono. Bo inaczej szkoda
    zawracać komukolwiek głowę. W samym zawiadomieniu należy podać swoje
    dane (zazwyczaj lewy górny róg - tak zwyczajowo się przyjęło) oraz
    opisać w miarę dokładnie zarzuty. Naruszony przepis prawa można podać,
    ale nie jest to wymagane. Przydaje się czasem przy bardziej
    skomplikowanych wywodach. Fałszywe zeznanie jest dość powszechnie znanym
    przepisem karnym, toteż nie ma większego sensu wskazywanie
    prokuratorowi, że chodzi akurat o art. 233 kk. Ale błędem to nie będzie.

  • 3. Data: 2005-04-24 06:10:05
    Od: Sebol <"lobo_(usun_to)"@autograf.pl>

    Dnia Sat, 23 Apr 2005 23:44:44 +0200, Lazapatic naskrobał(a):

    polecam strony prokuratur i wzory pism.

    --
    United Devices Cancer Research Project
    www.grid.org

  • 4. Data: 2005-04-24 06:44:57
    Od: "Zbig.T" <z...@g...pl>

> [...]
    > przepisem karnym, toteż nie ma większego sensu wskazywanie
    > prokuratorowi, że chodzi akurat o art. 233 kk. Ale błędem to nie będzie.

    ... i oczywiście musisz liczyć się z wezwaniem do złożenia zeznań zarówno w
    prokuraturze jak i później w sądzie (jeżeli sprawa tam sie zakonczy). Pzdr.

  • 5. Data: 2005-04-24 08:44:53
    Od: stern <s...@f...i.d.p.l>

    Robert Tomasik napisał(a):

    > Fałszywe zeznanie jest dość powszechnie znanym
    > przepisem karnym, toteż nie ma większego sensu wskazywanie
    > prokuratorowi, że chodzi akurat o art. 233 kk. Ale błędem to nie będzie.

    byleby nie zaczęły się wywody o stronie podmotowej etc etc.
    Jakoś to zawsze działa wnerwiająco ;).

    I jakoś dziwnie rodzi się pokusa umorzenia. Żeby dać szansę delikwentowi
    wniesienia prywatnego aktu oskarżenia.

    No bo skoro taki mądry, to po co go wyręczać ;)

    pozdr. znad akt ;)

    m.

    --
    http://bdp.e-wro.com
    GG: 4494911

  • 6. Data: 2005-04-24 10:11:57
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Zbig.T" <z...@g...pl> napisał w wiadomości

    > ... i oczywiście musisz liczyć się z wezwaniem do złożenia zeznań
    zarówno w
    > prokuraturze jak i później w sądzie (jeżeli sprawa tam sie zakonczy).
    Pzdr.

    Na pewno przesłuchanie będzie - a w zasadzie utarło się w niektórych
    rejonach przyjęcie ponownego zawiadomienia na protokół ustnego
    zawiadomienia o przestępstwie. Prokurator może je zlecić policji.

    Co do sądu, to już takiej pewności bym nie miał, o ile sam pokrzywdzony
    do sprawy nic konkretnego wnieść nie umie. W wypadku zarzutu o ilość
    telefonów, to najprostszym dowodem będzie biling. Zeznanie
    "pokrzywdzonego", który w zasadzie nim nie jest sprawą wtórną. No i
    jeśli te fałszywe zeznania miały faktycznie wpływ na sprawę, to poza 233
    kk sprawcy może się jeszcze cos tam przylepić z okolicznych artykułów.
    Ale to już trzeba by było znać sprawę od podszewki.

  • 7. Data: 2005-04-24 10:15:36
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "stern" <s...@f...i.d.p.l> napisał w wiadomości

    > I jakoś dziwnie rodzi się pokusa umorzenia. Żeby dać szansę
    delikwentowi
    > wniesienia prywatnego aktu oskarżenia.
    >
    > No bo skoro taki mądry, to po co go wyręczać ;)

    W tym jest wiele prawdy. Im prościej napisane zawiadomienie, tym
    bardziej wiadomo o co chodzi. Jak gość zaczyna strasznie kombinować, to
    czasem na końcu człowiek nie wie, o co mu tak naprawdę chodzi. Może nie
    tyle nachodzi chęć umorzenia tego, co spada ochota do czytania tego ze
    zrozumieniem i tyle. A, ze czytawszy bez zrozumienia z reguły człowiek
    przeocza meritum, to i często faktycznie dochodzi do umorzenia.

  • 8. Data: 2005-04-24 18:17:06
    Od: Lazapatic <i...@m...sx>

    Użytkownik Zbig.T napisał:

    [ciach]
    > .... i oczywiście musisz liczyć się z wezwaniem do złożenia zeznań zarówno w
    > prokuraturze jak i później w sądzie (jeżeli sprawa tam sie zakonczy). Pzdr.

    sprawa wyglada tak: osoba (np. biegly rewident) podpisuje wazny dokument
    z jakas tam data. nastepnie twierdzi przed sadem, ze on ten dokument
    podpisal z _data_wsteczna_ , a faktycznie dokument ten byl stworzony
    duzo pozniej, bo on (biegly) ma ustawowe obowiazki stworzyc ten dokument
    nie pozniej niz ..., ale on sie nie wyrobil i zrobil go pozniej i
    podpisal z data wsteczna (tak zeznal przed sadem).
    teraz ja, jako strona w sprawie przeciwko temu bieglemu, mam w reku
    protokol z przesluchania tego bieglego przez sad i w tym protokole sa
    spisane jego zeznania jak powyzej. czy to wystarczy prokuraturze?
    zawiadamiam tylko o tym, ze biegly albo klamie przed sadem, albo
    falszuje dokument (ten z data wsteczna) i mam to czarno na bialym
    zapisane w protokole. czy wtedy prokuratura bedzie mnie wzywac do siebie
    na przesluchania a potem do sadu? wiem o przestepstwie i o nim
    informuje, to tyle, a nie chce potem latac po prokuraturach i sadach.
    dziekuje z gory za wskazowki

  • 9. Data: 2005-04-24 19:18:08
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Czy to wystarczy prokuraturze?

    Do wszczęcia postępowania powinno wystarczyć. Ale w jego trakcie
    koniecznie trzeba będzie ustalić, czy biegły złożył fałszywe zeznania,
    czy sfałszował dokument. Nie można go skazać za to, albo za coś innego.
    No i fałszowanie zeznań będzie miał tylko wówczas, gdy data faktycznego
    sporządzenia dokumentu miała znaczenie dla sprawy. Nie każde kłamstwo w
    zeznaniach rodzi od razu odpowiedzialność karną, choć niewątpliwie jest
    naganne zawsze.