  • 1. Data: 2007-01-25 20:16:55
    Temat: dlugie tresciowe - odnosnie mandatow SG
    Od: "bartek" <f...@w...pl>

    No i stało się- na jeden z wniosków z "fotoradaru" otrzymaliśmy z SR odmowę
    wszczęcia postepowania. A ze nie jestem z tych, co to wszystko chowaja pod
    dywan, ponizej przedstawiam argumentacje sądu oraz nasze zażalenie do Sadu
    Okręgowego.
    I jeszcze raz przypomnę w tym miejscu- jeden wyrok o niczym nie swiadczy.
    A intencja mojego odwołania jest doprowadzenie do wysłania przez koszaliński
    sąd zapytania do TK o zgodności z prawem rozporzadzenia MSWiA- wtedy wszyscy
    beda wiedzieli, "na czym stoimy"
    Miłej lektury i zapraszam do dalszej dyskusji.

    Dnia 2 stycznia 2007 r.
    POSTANOWIENIE
    Na podstawie art. 59 § 2 k.p.s.w. w zw. z art. 5 § 1 pkt 9 k.p.s.w.
    Postanawia:
    Odmówić wszczęcia postępowania w sprawie z uwagi na brak skargi uprawnionego
    oskarżyciela.
    UZASADNIENIE
    W dniu 20 grudnia 2006 r. do tutejszego Sądu Grodzkiego wpłynął wniosek
    o ukaranie ........ za to, że w dniu ........... w Koszalinie kierując
    samochodem ....... przekroczył administracyjnie dozwoloną prędkość o 19
    km/h, to jest za wykroczenie z art. 97 k.w.
    w związku z art. 20 ust. 1 Ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu
    drogowym. Wniosek ten został złożony przez Komendanta Straży Miejskiej w
    Koszalinie.
    Zgodnie z art. 57 § 1 k.p.s.w. podstawę do wszczęcia postępowania w sprawie
    o wykroczenie stanowi wniosek o ukaranie złożony przez organ uprawniony do
    występowania w charakterze oskarżyciela publicznego w danej sprawie.
    Zasadniczo oskarżycielem we wszystkich sprawach o wykroczeniach jest
    Policja, chyba że ustawa stanowi inaczej (art. 17 § 1 k.p.s.w.). Natomiast
    strażom gminnym (miejskim) uprawnienia oskarżyciela publicznego przysługują
    tylko wówczas, gdy w zakresie swego działania ujawniły wykroczenie i
    wystąpiły z wnioskiem o ukaranie (art. 17 § 3 k.p.s.w.). Zakres dziania i
    uprawnienia straży gminnych (miejskich) regulują przepisy ustawy z dnia 29
    sierpnia 1997 r. o strażach gminnych (Dz.U. NR 123, poz. 779 ze zm.).
    Zgodnie z ogólną zasadą zawartą w art. 10 ust. 1 w/w ustawy, straż wykonuje
    zadania w zakresie ochrony porządku publicznego wynikające z ustaw i aktów
    prawa miejskiego.
    Do zadań tych w szczególności należy czuwanie nad porządkiem i kontrola
    ruchu drogowego - w zakresie określonym w przepisach o ruchu drogowym (art.
    11 pkt 2 ustawy).
    W celu ustalenia, czy Straż Gminna w ramach swego działania jest uprawniona
    do wniesienia wniosku o ukaranie w przypadku wykroczenia polegającego na
    przekroczeniu dopuszczalnej prędkości przez kierującego pojazdem w ruchu
    drogowym, należy sięgnąć
    do Ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym. Zgodnie z jej
    art. 129, czuwanie nad bezpieczeństwem i porządkiem ruchu na drogach,
    kierowanie ruchem i jego kontrolowanie należą do zadań policji. W ustępie 4
    tego przepisu wskazane są także inne organy, które w określonym zakresie
    mogą również przeprowadzać kontrolę ruchu drogowego, m. in. straż graniczna,
    żandarmeria wojskowa. Brak jest natomiast w tym przepisie uregulowania tej
    kwestii odnośnie straży gminnej (miejskiej). W związku z tym przyjąć należy,
    że straż gminna (miejska) uprawniona jest do kontroli ruchu drogowego tylko
    w tych sytuacjach, w których jest to wyraźnie wskazane w ustawie Prawo o
    ruchu drogowym, a więc jedynie w przypadkach wymienionych w art. 130a tej
    ustawy. I tak w art. 130a ust. 4 pkt 2), wskazana jest kompetencja straży
    gminnej (miejskiej) odnośnie kontroli ruchu drogowego, upoważniająca
    strażnika gminnego do podjęcia decyzji o przemieszczeniu lub usunięciu
    pojazdu z drogi - sytuacji, kiedy pojazd ten utrudnia prowadzenie akcji
    ratowniczej. Ponadto w art. 130a ust. 9 straż gminna (miejska) ma prawo
    unieruchomić pojazd przez zastosowanie urządzenia do blokowania kół w
    przypadku pozostawienia go
    w miejscu, gdzie jest to zabronione, lecz nie utrudniającego ruchu lub nie
    zagrażającego bezpieczeństwu.
    W żadnej sytuacji, Ustawa Prawo o ruchu drogowym, nie przyznaje dalszych
    uprawnień Straży Gminnej w zakresie wykonywania czynności z zakresu kontroli
    ruchu drogowego.
    Z tego też względu uznać należy, że upoważnienie ustawowe zawarte w art. 131
    ust. 1 Prawa o ruchu drogowym stanowiące podstawę do wydania przez Ministra
    Spraw Wewnętrznych i Administracji rozporządzenia w sprawie kontroli ruchu
    drogowego,
    nie zawiera umocowania do uregulowania w rozporządzeniu dalszych,
    nieprzewidzianych
    w ustawie, kompetencji do wykonywania przez strażników gminnych (miejskich)
    czynności
    z zakresu kontroli ruchu drogowego. Zgodnie z treścią tego upoważnienia,
    minister właściwy do spraw wewnętrznych w porozumieniu z ministrem właściwym
    do spraw transportu
    i Ministrem Obrony Narodowej, uwzględniając potrzebę zapewnienia
    bezpieczeństwa
    i porządku w czasie wykonywania kontroli drogowej oraz sprawne wykonywanie
    czynności w tym zakresie, w drodze rozporządzenia:
    1. organizację, warunki i sposób wykonywania kontroli ruchu drogowego;
    2. warunki i tryb udzielania upoważnień do zatrzymywania pojazdów lub
    wykonywania niektórych czynności z zakresu kontroli ruchu drogowego przez
    funkcjonariuszy innych organów oraz strażników straży gminnych (miejskich);
    3. wymagany sposób zachowania się uczestnika ruchu.
    Już na samym wstępie należy wykluczyć, iż kompetencja do uregulowania
    w rozporządzeniu dodatkowych uprawnień strażników gminnych (miejskich)
    do dokonywania czynności z zakresu kontroli ruchu drogowego znajduje swoje
    umocowanie w art. 131 ust. 1 pkt 1 i 3 Prawa o ruchu drogowym. Art. 131 ust.
    1 pkt 1 tejże ustawy pozwala bowiem ministrowi wyłącznie na regulowanie w
    drodze rozporządzenia organizacji, warunków i sposobu wykonywania kontroli
    ruchu drogowego. Oczywiste jest, iż warunki, organizacja i sposób
    wykonywania kontroli ruchu drogowego objęta materią rozporządzenia może
    odnosić się wyłącznie do tych podmiotów, które na podstawie przyznanych im
    przez ustawodawcę uprawnień i w zakresie w niej określonym wykonują kontrolę
    ruchu drogowego.
    Rozważenia natomiast wymaga, czy w interesującym zakresie dodatkowe
    uprawnienia dla strażników gminnych (miejskich) mogły zostać przyznane przez
    organ władzy wykonawczej na podstawie upoważnienia zawartego w art. 131 ust.
    1 pkt 2 Prawa o ruchu drogowym. Przepis ten zawiera umocowanie dla ministra
    do określenia w rozporządzeniu warunków i trybu udzielania upoważnień do
    zatrzymywania pojazdów lub wykonywania niektórych czynności z zakresu
    kontroli ruchu drogowego przez funkcjonariuszy innych organów oraz
    strażników gminnych (miejskich). Gramatyczne brzmienie art. 131 ust. 1 pkt 2
    Prawa o ruchu drogowym nie pozostawia jednak wątpliwości, iż zakres
    kompetencji normodawczych przyznanych przez ustawodawcę obejmuje określenie
    warunków i trybu udzielania upoważnień do wykonywania niektórych czynności z
    zakresu kontroli ruchu drogowego, a nie określenie katalogu innych niż
    przewidziane w ustawie czynności z zakresu kontroli ruchu drogowego, które
    mogą wykonywać strażnicy (por. wystąpienie Rzecznika Praw Obywatelskich do
    ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 16 listopada 2005 r.)
    W związku z powyższym stwierdzić należy, że regulacje § 17 rozporządzenia
    Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 30 grudnia 2002 r. w
    sprawie kontroli ruchu drogowego (Dz.U. Nr 14 z 2003 r., poz. 144 ze zm.)
    przyznające strażnikom gminnym (miejskim) inne niż przewidziane w ustawie -
    Prawo o ruchu drogowym zostały wydane
    z przekroczeniem granic upoważnienia ustawowego. Stanowisko takie zostało
    poparte przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, który w
    odpowiedzi na wystąpienie Rzecznika Praw Obywatelskich stwierdził, iż
    kompetencja do uregulowania
    w rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie
    kontroli ruchu drogowego innych, niż wprost wskazanych w ustawie Prawo o
    ruchu drogowym, uprawnień strażników miejskich do dokonywania określonego
    rodzaju czynności, nie znajduje umocowania w art. 131 ust. 1 pkt. 1 i 3
    ustawy Prawo o ruchu drogowym.
    Należy podkreślić, iż stosownie do art. 87 Konstytucji RP źródłami
    powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są: Konstytucja,
    ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe oraz rozporządzenia.
    Zgodnie z art. 92 Konstytucji rozporządzenia są wydawane przez organy
    wskazane
    w Konstytucji na podstawie szczegółowego upoważnienia zawartego w ustawie i
    w celu jej wykonania. Upoważnienie powinno określać organ właściwy do
    wydania rozporządzenia
    i zakres spraw przekazanych do uregulowania oraz wytyczne dotyczące treści
    aktu.
    Zgodnie z art. 178 Konstytucji Sędziowie w sprawowaniu swojego urzędu są
    niezawiśli i podlegają tylko Konstytucji oraz ustawom. Przepis ten nie tylko
    upoważnia, ale również zobowiązuje sędziów do badania zgodności stosowanych
    aktów prawwa niższego rzędu z ustawami i Konstytucją. Podobnie uznał Sąd
    Najwyższy stwierdzając, iż art. 178 ust. 1 Konstytucji, który stanowi, że
    "sędziowie w sprawowaniu swojego urzędu są niezawiśli
    i podlegają tylko Konstytucji oraz ustawom", wynikają dla sądów uprawnienia
    do samodzielnej oceny i ustalenia zgodności podustawowych aktów normatywnych
    z ustawami, przy rozpoznawaniu także spraw karnych, a w razie stwierdzenia
    ich niezgodności z ustawami, odmowy ich zastosowania w konkretnej sprawie
    (OSNKW 2005/9/83).
    W oparciu o wskazane okoliczności, stwierdzić należy, że straż gminna
    (miejska) nie jest organem, który na mocy art. 57 § 1 k.p.s.w., jest
    uprawniony do występowania
    w charakterze oskarżyciela publicznego w niniejszej sprawie.
    Na koniec należy wskazać, iż podobne stanowisko, w podobnym stanie
    faktycznym zajął Sąd Okręgowy w Koszalinie w postanowieniu z dnia 04
    kwietnia 2006 r. Sygn. akt Waz -zaż. 19/06. Sąd w niniejszym składzie w
    pełni popiera zawartą tam argumentację.
    Mając powyższe na uwadze na podstawie powołanych wyżej przepisów orzeczono,
    jak w sentencji.

    Do Sądu Okręgowego w Koszalinie
    za pośrednictwem
    Sądu Rejonowego w Koszalinie
    X Wydział Grodzki
    Sygn. akt X W 2127/06

    ZAŻALENIE

    Na postanowienie Sądu Rejonowego w Koszalinie, z dnia 2 stycznia 2007 r.
    sygn. akt X W 2127/06 w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania w sprawie
    ............................, podejrzanego o popełnienie wykroczenia z art.
    97 kw w związku z art. 20 ust. 1 Ustawy prawo o ruchu drogowym oraz w
    związku z art. 12 ust. 5 i 10 Ustawy o strażach gminnych.

    Na podstawie art. 103 § 3 k.p.s.w. zaskarżam wyżej wymienione postanowienie
    w całości.

    Na podstawie art. 109 § 2 k.p.s.w. w związku z art. 438 k.p.k. postanowieniu
    temu zarzucam:
    1) błąd w ustaleniach faktycznych przyjętych za podstawę orzeczenia
    polegający na przyjęciu, że należało odmówić wszczęcia postępowania
    z uwagi na brak skargi uprawnionego oskarżyciela.
    2) obrazę przepisów postępowania, mianowicie art. 3 k.p.s.w. oraz art. 3
    ustawy z dnia 1 sierpnia 1997 r. o Trybunale Konstytucyjnym (Dz. U.
    z 1997 r. Nr 102, poz. 643 ze zm.) mającą wpływ na treść postanowienia,
    polegającą na zaniechaniu obowiązku tzw. sygnalizacji, polegającej
    na zawiadomieniu określonych instytucji o stwierdzonym w ich czynnościach
    uchybieniach, sprzyjających naruszeniom prawa oraz braku przedstawienia
    pytania prawnego co do zgodności rozporządzenia z ustawą, jeżeli
    od odpowiedzi na pytanie prawne zależy rozstrzygnięcie sprawy toczącej się
    przed sądem.
    Na podstawie art. 427 § 1 k.p.k. i art. 437 § 1 k.p.k. wnoszę o uchylenie
    zaskarżonego postanowienia.

    UZASADNIENIE

    W zakresie orzekania Sąd jest związany Konstytucją i ustawami, natomiast w
    orzecznictwie prezentowany jest dominujący pogląd, iż sąd powszechny nie
    jest władny do samodzielnych ocen w przedmiocie zgodności lub też braku
    takowej, danego aktu normatywnego z aktem wyższego rzędu.
    Do takich ocen uprawniony jest wyłącznie Trybunał Konstytucyjny,
    co wynika z art. 188 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej i ustawy
    o Trybunale Konstytucyjnym z dnia 1 sierpnia 1997 r. Do chwili obecnej
    nie zostało wydane prawomocne orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego
    w przedmiocie zgodności, lub braku takiej zgodności rozporządzenia Ministra
    Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 30 grudnia 2002 r. w sprawie
    kontroli ruchu drogowego (Dz. U. z 2003 r. Nr 14, poz. 144 ze zm.) z art.
    131 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005
    r. Nr 58, poz. 515 ze zm.). Do dnia dzisiejszego nie nastąpiła również
    zmiana, ani uchylenie przedmiotowego rozporządzenia. Dlatego też Sąd
    obowiązany jest orzekać na podstawie obowiązującego prawa.
    W przypadku wątpliwości co do zgodności przepisu prawnego z aktem prawnym
    wyższego rzędu, Sąd powinien skierować pytanie prawne
    do Trybunału Konstytucyjnego, co jest również dopuszczalne w sprawach
    o wykroczenia.
    W uzasadnieniu postanowienia Sąd podnosi brak ustawowej delegacji dającej
    możliwość Straży Miejskiej występowania w charakterze oskarżyciela
    publicznego.
    Wystąpienie Rzecznika Praw Obywatelskich do Ministra Spraw Wewnętrznych i
    Administracji skierowane w roku 2005 nie stanowi wykładni co do zgodności
    aktu normatywnego z ustawą. Wystąpienie to nie spowodowało do dnia
    dzisiejszego zmiany rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i
    Administracji z dnia 30 grudnia 2002 r. Art. 12 ust. 10 ustawy z dnia 29
    sierpnia 1997 r. o strażach gminnych (Dz. U. z 1997 r. Nr 123, poz. 779 ze
    zm.) daje uprawnienia do rejestrowania przy użyciu środków technicznych
    obrazu zdarzeń w miejscach publicznych. Artykuł ten daje również w punkcie 5
    uprawnienia do występowania w charakterze oskarżyciela publicznego. Zapis
    art. 11 ust. 3 nadaje strażnikom uprawnienia do czuwania nad porządkiem i
    kontrolą ruchu drogowego w zakresie określonym w przepisach o ruchu
    drogowym. Na całość przepisów obowiązujących w tej materii składają się
    zarówno ustawa Prawo o ruchu rogowym, jak również przepisy prawa, wydane na
    podstawie tej ustawy.
    Jedynie Trybunał Konstytucyjny może orzec o niezgodności przepisów prawa
    wydanych przez organy państwowe z Konstytucją lub ustawami. Trybunał
    Konstytucyjny, w przypadku stwierdzenia takiej niezgodności, zobowiązany
    jest przedstawić właściwym organom stanowiącym prawo uwagi o stwierdzonych
    uchybieniach i lukach w prawie, których usunięcie jest niezbędne dla
    zapewnienia spójności systemu prawnego Rzeczypospolitej Polskiej.
    Przedstawione w zaskarżonym postanowieniu stanowisko jest więc dowolnym
    stanowiskiem Sądu. W tym stanie rzeczy zaskarżone postanowienie zostało
    wydane przedwcześnie. Wadliwie Sąd zinterpretował fakt możliwości
    zawieszenia postępowania do czasu wydania orzeczenia przez Trybunał
    Konstytucyjny i tym samym odmówił wszczęcia postępowania tym bardziej, że o
    takie orzeczenie Sąd Rejonowy w tej sprawie nie wystąpił.
    Nie bez znaczenia w sprawie pozostaje fakt, że wyrok Sądu Najwyższego, na
    który w swoim postanowieniu o odmowie wszczęcia postępowania powołuje się
    Sąd Rejonowy ( OSNKW 2005/9/83), dotyczył niezgodności z prawem przepisów
    stanowionych przez organ samorządowy a nie organ centralny.
    W tym stanie rzeczy, mając powyższe na uwadze, niniejsze zażalenie jest w
    pełni uzasadnione i konieczne.

    zgodnie z tym co tu wywnioskowalem
    mozliwe jest odowolanie sie od mandatu wystawionego przez SG za pomoca
    fotoradaru ?

  • 2. Data: 2007-01-25 21:46:52
    Temat: Re: dlugie tresciowe - odnosnie mandatow SG
    Od: wombi <w...@n...pl>

    bartek napisał(a):
    > No i stało się- na jeden z wniosków z "fotoradaru" otrzymaliśmy z SR odmowę
    > wszczęcia postepowania.

    Jesteś funkcjonariuszem Straży Miejskiej?
    W zeszłym tygodniu Sąd Grodzki w Grudziądzu ukarał obwinionego na
    podstawie zdjęcia z "fotoradaru" i wniosku o ukaranie wniesionego przez
    Komendanta SM. Obwiniony powoływał się m.in. na postanowienie
    koszalińskiego SG o którym piszesz oraz postanowienie SG w Szczecinku z
    11 października 2006r. Będę miał dostęp do uzasadnienia wyroku
    grudziądzkiego sądu i na pewno go tutaj wrzucę.