  • 1. Data: 2006-12-28 00:31:39
    Temat: [długie] Czy prawo lokalne może uchylać ustawę ?
    Od: DJ Rydzyk <y...@o...pl>

    Witam

    Problem mój jest następujący:

    Zakupiłem działkę budowlaną, z miejscowym Planem Zagospodarowania
    Przestrzennego. W planie tym istnieje zapis dotyczący mediów, m.in:

    " - zaopatrzenie w wodę - z istniejącego wodociągu [...]"

    W rzeczy samej wodociąg istnieje, lecz w odległości ca 40 - 50 m od
    mojej działki. Otrzymane Warunki Techniczne Dostawy Wody mówią, co
    następuje:

    "1. Włączenie do sieci wodociągowej należy dokonać poprzez wykonanie
    włączenia się do sieci głównej o 90 PCV wraz z przedłużeniem o 90 PCV
    zakończonym hydrantem oraz:
    - wykonanie przewodu przyłącza do działki - rura PE o 40,
    - wejścia do budynku pod ławą fundamentową lub pod ścianą piwnicy w
    rurze osłonowej albo wariantowo wykonanie na działce studzienki
    wodomierzowej typu [...] (projekt w załączeniu) lub o zbliżonych
    parametrach,
    - montaż wodomierza o 3/4 cala zgodnie z normą PN-67/M-54910,
    - montaż zaworu antyskażeniowego,
    - ułożenie nad przewodem taśmy lokalizacyjno-ostrzegawczej koloru
    biało-niebieskiego szerokości 200 mm z zatopioną wkładką metalową,
    2. Do robót budowlanych można przystąpić po opracowaniu projektu
    budowlanego przyłącza i uzyskaniu niezbędnych uzgodnień: właścicieli
    gruntów, przez który przebiega przyłącze; Zakładu Uzgodnień Dokumentacji
    w [...] oraz uzyskanie pozwoleń przewidzianych prawem budowlanym.
    3. Wszystkie prace związane z podłączeniem jak również niezbędne
    materiały należy zabezpieczyć we własnym zakresie.
    [...]
    5. Przed przystąpieniem do prac należy wytyczyć trasę sieci głównej i
    przyłącza w terenie, które to wytyczenie wykona uprawniony geodeta.
    6. Wykonawstwo sieci głównej oraz przyłącza wodociągowego należy zlecić
    firmie posiadającej uprawnienia do do wkonywania instalacji sanitarnych.
    7. Po przygotowaniu wykopu i ułożeniu przewodu należy powiadomić Urząd
    Gminy [...] - Referat Gospodarki Komunalnej, który sprawdzi prawidłowość
    wykonanych prac oraz uprawnionego geodetę, który zinwentaryzuje ułożoną
    rurę przed zasypaniem. Pomiary powykonawcze należy dostarczyć w ciągu 14
    dni od wykonania przyłącza
    8. Wykonane przyłącze wodociągowe należy protokołem odbioru wraz z
    dokumentacją przekazać na mienie gminy [...]
    9. Przed wykonaniem w/w prac i odbiorze przez przedstawiciela Urzędu
    Gminy podpisana zostanie umowa na dostawę wody"

    Cała ta litania (zwłaszcza pkt 8. ) wyraźnie pokazuje, że gmina usiłuje
    mnie skubnąć - czyli szuka jelenia na wykonanie za frajer kolejnych
    kilkudziesięciu metrów wodociągu.
    Wydumałem sobie, że wywiercę studnię, do 30 m głębokości i wydajności do
    5 m3/dobę i wydajności eksploatacyjnej ujęcia nie przekraczajacego 0,5
    m3/h, z zachowaniem wszelkich wymaganych odległości:

    "Art. 49. 1. Właściciel gruntu może dla zaspokojenia potrzeb własnych i
    gospodarstwa domowego oraz gospodarstwa rolnego korzystać bez pozwolenia
    wodnoprawnego z wody stanowiącej jego własność oraz z wody podziemnej
    znajdującej się w jego gruncie. "
    (Dz. U. 74.38.230 z dnia 30 października 1974 r. tekst jednolity
    http://www.mos.gov.pl/1akty_prawne/ustawy/pw_n.html )

    Wystarczyć powinno jedynie zgłoszenie. Teoretycznie. Zasięgnąłem języka
    w Starostwie, i poinformowano mnie że skoro istnieje wspomniany zapis w
    Planie Zagospodarowania (" - zaopatrzenie w wodę - z istniejącego
    wodociągu [...]") - to mam się podłączyć do niego, a Starostwo
    zgłoszenie odrzuci, bo nie interpretują tylko trzymają się ściśle
    zapisów prawa lokalnego (PZP jest aktem prawa lokalnego).

    Pytanie właściwe:

    Czy jeśli odrzucą moje zgłoszenie studni, to mogą tym samym - opierając
    się na zapisie prawa lokalnego - zanegować moje prawo do budowy studni,
    dane mi przez ustawę ? Czy prawo lokalne moze uchylić ustawę ?

    No i kolejne pytanie:

    Czy Gmina ma prawo oczekiwać ode mnie prezentu (i tego, że będę frajerem
    - sponsorem), biorąc pod uwagę następujące zapisy:

    "Art. 15. 1. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne jest obowiązane
    zapewnić realizację budowy i rozbudowy urządzeń wodociągowych i urządzeń
    kanalizacyjnych, ustalonych przez gminę w studium uwarunkowań i
    kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowym planie
    zagospodarowania przestrzennego, w zakresie uzgodnionym w wieloletnim
    planie rozwoju i modernizacji, o którym mowa w art. 21 ust. 1.
    2. Realizację budowy przyłączy do sieci oraz studni wodomierzowej,
    pomieszczenia przewidzianego do lokalizacji wodomierza głównego i
    urządzenia pomiarowego zapewnia na własny koszt osoba ubiegająca się o
    przyłączenie nieruchomości do sieci.
    3. Koszty zainstalowania i utrzymania wodomierza głównego pokrywa
    przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne, a urządzenia pomiarowego -
    odbiorca usług.
    4. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne jest obowiązane przyłączyć
    do sieci nieruchomość osoby ubiegającej się o przyłączenie nieruchomości
    do sieci, jeżeli są spełnione warunki przyłączenia określone w
    regulaminie, o którym mowa w art. 19, oraz istnieją techniczne
    możliwości świadczenia usług." (Dz. U. z dnia 13 lipca 2001 r.
    http://www.abc.com.pl/serwis/du/2001/0747.htm)

    Odnośnie Art 15 pkt 2. z kolei:

    "Art. 2. Użyte w ustawie określenia oznaczają:
    [...]
    pkt 6) przyłącze wodociągowe - odcinek przewodu łączącego sieć
    wodociągową z wewnętrzną instalacją wodociągową w nieruchomości odbiorcy
    usług wraz z zaworem za wodomierzem głównym,"
    [...]
    19) wodomierz główny - przyrząd pomiarowy mierzący ilość pobranej wody,
    znajdujący się na każdym przyłączu wodociągowym"(Dz. U. z dnia 13 lipca
    2001 r. http://www.abc.com.pl/serwis/du/2001/0747.htm)

    Natomiast Art 15 pkt 4 odwołuje się do Art 19:

    "Art. 19. 1. Rada gminy, po dokonaniu analizy projektów regulaminów
    dostarczania wody i odprowadzania ścieków, opracowanych przez
    przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne, uchwala regulamin
    dostarczania wody i odprowadzania ścieków, zwany dalej "regulaminem",
    obowiązujący na obszarze gminy.
    2. Regulamin powinien określać prawa i obowiązki przedsiębiorstwa
    wodociągowo-kanalizacyjnego oraz odbiorców usług, w tym:
    1) minimalny poziom usług świadczonych przez przedsiębiorstwo
    wodociągowo-kanalizacyjne w zakresie dostarczania wody i odprowadzania
    ścieków,
    2) szczegółowe warunki i tryb zawierania umów z odbiorcami usług,
    [...]
    4) warunki przyłączania do sieci,
    5) techniczne warunki określające możliwości dostępu do usług
    wodociągowo-kanalizacyjnych,
    [...]" (Dz. U. z dnia 13 lipca 2001 r.
    http://www.abc.com.pl/serwis/du/2001/0747.htm )

    Trochę ręce mi opadają, bo Art 19 może sugerować, że gmina w majestacie
    prawa może łupić obywateli. Jeśli nawet przyjmę wariant pesymistyczny,
    czyli budowę tego Janosikowego wodociągu, to jak się ma punkt
    "przekazania na mienie" w odniesieniu do:

    "Art. 31. 1. Osoby, które wybudowały z własnych środków urządzenia
    wodociągowe i urządzenia kanalizacyjne, mogą je przekazywać odpłatnie
    gminie lub przedsiębiorstwu wodociągowo-kanalizacyjnemu, na warunkach
    uzgodnionych w umowie" (Dz. U. z dnia 13 lipca 2001 r.
    http://www.abc.com.pl/serwis/du/2001/0747.htm )

    ? Jak z tego wybrnąć ? Najchętniej w stronę własnej studni.

    Planowałem najpierw złożyć zapytanie o szczegółowe wyjaśnienia
    terminologii użytej w Warunkach Technicznych Przyłącza, a potem
    zaproponować sporządzenie stosownej umowy, która wyraźnie opiewałaby
    kosztorys oraz udział kapitałowy stron. Przypuszczam, że Gmina odmówi -
    i byłaby to dla mnie podstawa do zgłoszenia studni, z powodu
    "niedostatecznego porozumienia z Gminą w sprawie przedłużenia linii
    wodociągu". Niech ktoś się ustosunkuje do tego elaboratu, bo lada chwila
    będę musiał wykonać jakiś ruch...

    Przepraszam za długie wywody, ale chciałem możliwie najlepiej naświetlić
    problem :)

    --
    Pozdrawia m.

  • 2. Data: 2006-12-28 01:52:43
    Temat: Re: [długie] Czy prawo lokalne może uchylać ustawę ?
    Od: "Huckleberry" <n...@p...onetonet.pl>

    Użytkownik "DJ Rydzyk" <y...@o...pl> napisał w wiadomości
    t003.jasien.net...

    > Czy jeśli odrzucą moje zgłoszenie studni, to mogą tym samym - opierając
    > się na zapisie prawa lokalnego - zanegować moje prawo do budowy studni,
    > dane mi przez ustawę ? Czy prawo lokalne moze uchylić ustawę ?

    Odnośnie pierwszego pytania:

    "Dz.U. 1974 nr 38 poz. 230
    Ustawa z dnia 24 października 1974 r. Prawo wodne.
    Status aktu prawnego:
    uchylony
    Data wydania:
    1974-10-24
    Data wejścia w życie:
    1975-01-01
    Data obowiązywania:
    1975-01-01
    Data uchylenia:
    2002-01-01

    "

    pozdrawiam

  • 3. Data: 2006-12-28 10:14:32
    Od: DJ Rydzyk <y...@o...pl>

    Huckleberry wrote:

    > Użytkownik "DJ Rydzyk" <y...@o...pl> napisał w wiadomości
    t003.jasien.net...

    > Odnośnie pierwszego pytania:
    >
    > "Dz.U. 1974 nr 38 poz. 230
    > Ustawa z dnia 24 października 1974 r. Prawo wodne.
> [...]

    No dobrze, faktycznie starą ustawę znalazłem, ale tu:

    "Art. 36. 1. Właścicielowi gruntu przysługuje prawo do zwykłego
    korzystania z wód stanowiących jego własność oraz z wody podziemnej
    znajdującej się w jego gruncie; prawo to nie stanowi prawa do
    wykonywania urządzeń wodnych bez wymaganego pozwolenia wodnoprawnego.
    2. Zwykłe korzystanie z wód służy zaspokojeniu potrzeb własnego
    gospodarstwa domowego oraz gospodarstwa rolnego, z zastrzeżeniem ust. 3.
    3. Nie stanowi zwykłego korzystania z wód:

    1) nawadnianie gruntów lub upraw wodą podziemną za pomocą deszczowni,
    2) korzystanie z wody podziemnej, jeżeli urządzenia do poboru wody
    umożliwiają pobór w ilości większej niż 5 m3 na dobę,
    3) korzystanie z wód na potrzeby działalności gospodarczej,
    4) wprowadzanie do wód lub do ziemi oczyszczonych ścieków, jeżeli
    ich ilość jest większa niż 5 m3 na dobę."
    Ustawa z dnia 18 lipca 2001 r. Prawo wodne. (Dz. U. 2001.115.1229 z dnia
    11 października 2001 r.) -->
    http://www.mos.gov.pl/1akty_prawne/ustawy/prawo_wodn
    e.html

    Jest mniej więcej to samo - czyli prawo do korzystania z wód gruntowych,
    przy zastrzeżeniu pewnych warunków. Tu się nic nie zmienia.

    --
    Pozdrawia m.

  • 4. Data: 2007-01-11 10:12:23
    Od: "AdamW" <A...@h...com>

    Dostales warunki techniczne na budowa przylacza wiec znajdz tania firme
    ktora ci to w miare tanio zrobi. Gdyby na rynku byla konkurencja to by
    zrobila to jakas miejscowa spolka wodociagowa ale tak nie jest. Kiedys w
    TPSA tez trzeba bylo placic za przylacze, dzisiaj juz nie trzeba. Niestety
    wszystko kosztuje, geodezja, projekt techniczny, wykonanie, inwentaryzacja.
    A jezeli chodzi o studnie to nie wiem, ale wiem ze kazde zblizenie sie i
    przekroczenie dowolnego cieku wodnego (nawet malutkiego i suchego) wymaga
    pozwolen i operatow wodno-prawnych, tym bardziej postawienie studni.

    pozdr