  • 1. Data: 2008-03-06 10:35:20
    Temat: darowizna, spadek a zachowek
    Od: "Frost" <y...@p...onet.pl>

    Witam,

    Już mnie lekko glowa boli od czytania na ten temat a potrzebuje informacji
    na temat darowizny mieszkania.
    Moi rodzice są wlascicelami mieszkania spoldzielczego (wykupione), ja jestem
    ich synem, jest jeszcze moja siostra.

    Rodzice chca przekazac mi mieszkanie ale nie wiedza w jaki sposob a i ja tez
    troche sie pogubilem. Wiec kilka pytan:

    - od 2007 roku nie placi sie podaktow od darowizny i spadkow, to prawda? czy
    sa wyjatki (chodzi o bliska rodzine, czyli mnie)
    - czy istnieje sposob (darowizna?) aby siostra nie miala prawa do zachowku
    po smierci rodzicow ?
    - czy umowa o dozywocie wyklucza mieszkanie z zachowku ?
    - jak to jest z darowizna o okresem 10 lat od jej przekazania ?
    - co jest w takim przypadku lepsze zapisanie testamentem czy juz teraz
    zrobienie darowizny?
    - jesli w testamencie mieszkanie bedzie zapisane na mnie to i tak bede
    musial splacic 1/2 mieszkania siostrze, tak?

    Aha, i gdyby ktoś jeszcze mógl polecic prawnika ze Szczecina bieglego w
    takich sprawach to poprosilbym o kontakt. Notariusze, kazdy mowil do tej
    pory co innego

    pozdrawiam

  • 2. Data: 2008-03-06 12:44:11
    Temat: Re: darowizna, spadek a zachowek
    Od: kraf101 <z...@g...com>

    On 6 Mar, 11:35, "Frost" <y...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > na temat darowizny mieszkania.
    > Moi rodzice są wlascicelami mieszkania spoldzielczego (wykupione), ja jestem

    Najlepsza jest darowizna lub sprzedaż. Nie znam się tu na podatkach
    ale to ci powie notariusz przy sporządzaniu umowy, która wersja jest
    lepsza podatkowo.
    W przypadku sprzedaży, jeżeli masz np poniżej 30-35 lat istnieje
    ryzyko, że US może się czepiać
    o pochodzenie pieniędzy, więc darowizna jest bezpieczniejsza.

    Jeżeli chodzi o przekazanie testamentem, a rodzice chcą wydziedziczyć
    siostre, to jest to pomysł do dupy, bo tu trzeba brać prawnika, żeby
    dobrze napisać testament i skutecznie sistre wydziedziczyć, prawo do
    zachowku zawsze zostanie, a i tak nie ma 100% pewności czy
    wydziedziczenie okaże się skuteczne.

    Umowa dożywocia, nic nie zmienia. Darowizna/sprzedaż mieszkania
    przenosi własność na ciebie, więc po śmierci rodziców, mieszkanie nie
    będzie wogóle przedmiotem postępowania spadkowego.

    W przypadku gdy chodzi tylko o to mieszkanie i decydujesz się na
    darowizne lub sprzedaż, nie musisz brać żadnego adwokata tylko odrazu
    idziesz do notariusza.

    Testament jest zawsze w takich tematach śliski.

  • 3. Data: 2008-03-06 14:25:12
    Od: "Frost" <y...@p...onet.pl>

    Użytkownik "kraf101" <z...@g...com> napisał w wiadomości
    h.googlegroups.com...

    Umowa dożywocia, nic nie zmienia. Darowizna/sprzedaż mieszkania
    przenosi własność na ciebie, więc po śmierci rodziców, mieszkanie nie
    będzie wogóle przedmiotem postępowania spadkowego.
    ---------------------------

    Dzieki za odpowiedz. Czy podsumowujac zalatwiajac taka sprawe darowizna
    wyklucza sie mieszkanie z masy spadkowej ? Czyli postepowanie spadkowe
    bedzie dotyczyc calej reszty majatku ? Czytalem, ze to obowiazuje tylko
    wtedy gdy minelo 10 lat od daty przekazania darowizny, czy to prawda ?

    pozdrawiam

  • 4. Data: 2008-03-06 15:21:27
    Od: kraf101 <z...@g...com>

    On 6 Mar, 15:25, "Frost" <y...@p...onet.pl> wrote:

    > Czytalem, ze to obowiazuje tylko
    > wtedy gdy minelo 10 lat od daty przekazania darowizny, czy to prawda ?

    Nie.
    Twoi rodzice za życia mogą swoje mieszkanie podarować komu chcą np
    schronisku dla zwierząt, a to schronisko może może wymienić to
    mieszkanie na karmę dla psów. Tobie i twojej siostrze nic do tego.

  • 5. Data: 2008-03-06 15:33:42
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Frost wrote:

    > - od 2007 roku nie placi sie podaktow od darowizny i spadkow, to prawda?
    > czy sa wyjatki (chodzi o bliska rodzine, czyli mnie)

    w zasadzie jeśli chodzi o bliską rodzinę to nie ma.
    przeczytaj punkt 4a z ustawy o podatku od spadków i darowizn.
    poniewaz darowizna mieszkania musi byc natorailana to nawet nie musisz
    tego zglaszac w US.

    > - czy istnieje sposob (darowizna?) aby siostra nie miala prawa do
    > zachowku po smierci rodzicow ?
    - wydziedziczyc siostre w testamencie, ale nie wierze, że rodzice to
    zrobią
    inaczej zawsze bedzie miala prawo do zachowku

    > - czy umowa o dozywocie wyklucza mieszkanie z zachowku ?
    nie jestem pewnien, ale nie.

    > - jak to jest z darowizna o okresem 10 lat od jej przekazania ?
    jest zapis, że darowizny przekazane więcej niż 10 lat przed śmiercią nie
    wchodzą do "wartości" masy spadkowej, czyli nie można się upominać o
    zachowek do takch darowizn.
    Jeśli rodzice darują ci mieszkanie teraz i przeżyją 10 lat to wówczas
    takie mieszkanie nie wliczy się do wartości masy spadkowej, czyli
    sisotra będzie sie mogła ubiegać o zachowek od "reszty", ale nie od
    mieszkania.

    > - co jest w takim przypadku lepsze zapisanie testamentem czy juz teraz
    > zrobienie darowizny?

    to zależy z jakiego punktu widzenia
    z towjego zrobienie darowizny już teraz. Mieszkanie w testamencie wliczy
    się do zachowku

    z punktu widzenia rodziców jak mieszkanie darują ci teraz, to będą
    mieszkać u ciebie. Kto wie czy za lat 15 ci się nie odwidzi i nie
    wystawisz i walizek za drzwi.
    Z ich punktu widzenia bezpieczniej jest przekazac mieszkanie w testamencie.

    > - jesli w testamencie mieszkanie bedzie zapisane na mnie to i tak bede
    > musial splacic 1/2 mieszkania siostrze, tak?

    jak zachowek, tak.

  • 6. Data: 2008-03-06 18:53:11
    Od: Garvey <g...@g...pl>

    Frost pisze:
    > - jesli w testamencie mieszkanie bedzie zapisane na mnie to i tak bede
    > musial splacic 1/2 mieszkania siostrze, tak?

    jezeli spadkiem bedzie tylko mieszkanie dla ciebie i nic dla siostry to
    najprawdopodobniej bedziesz musial splacic 1/4 mieszkania siostrze

  • 7. Data: 2008-03-06 22:26:02
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    kraf101 wrote:

> [...]
    > schronisku dla zwierząt, a to schronisko może może wymienić to
    > mieszkanie na karmę dla psów. Tobie i twojej siostrze nic do tego.

    tak ci się tylko wydaje.

  • 8. Data: 2008-03-06 23:49:34
    Od: kraf101 <z...@g...com>

    On 6 Mar, 23:26, witek <w...@g...pl.invalid> wrote:

    > tak ci się tylko wydaje.

    Chcesz Pan powiedzieć, że jak rodzice przed śmiercią podarują
    mieszkanie WOŚP, to po śmierci rodziców, dzieci będą mogły wystąpić do
    Owsiaka o zachowek ?????

    Coś się Panu pokręciło. Darowizny dokonane przez spadkodawce do 10 lat
    przed śmiercią, są uwzględniane ale nie do ustalenia masy spadkowej, a
    do ustalenia wartości ewentualnego zachowku.

    Tak więc jeżeli Frost będzie obdarowany mieszkaniem na 5 lat przed
    śmiercią rodziców, a zostanie pominięty w testamencie, to od wartości
    zachowku, którego może się domagać od spadkobierców zostanie odjęta
    wartość mieszkania, którą został obdarowany.

  • 9. Data: 2008-03-07 05:50:53
    Od: kam <x#k...@w...pl#x>

    kraf101 pisze:
    > Chcesz Pan powiedzieć, że jak rodzice przed śmiercią podarują
    > mieszkanie WOŚP, to po śmierci rodziców, dzieci będą mogły wystąpić do
    > Owsiaka o zachowek ?????

    art.1000 kc

> [...]
    > zachowku, którego może się domagać od spadkobierców zostanie odjęta
    > wartość mieszkania, którą został obdarowany.

    to art.996 kc
    a o ustalaniu składu spadku dla potrzeb ustalenia zachowku jest w
    art.992-995

    KG

  • 10. Data: 2008-03-07 05:52:06
    Od: kam <x#k...@w...pl#x>

    witek pisze:
    > jest zapis, że darowizny przekazane więcej niż 10 lat przed śmiercią nie
    > wchodzą do "wartości" masy spadkowej, czyli nie można się upominać o
    > zachowek do takch darowizn.

    chyba że obdarowany jest spadkobiercą

> [...]
    > takie mieszkanie nie wliczy się do wartości masy spadkowej, czyli
    > sisotra będzie sie mogła ubiegać o zachowek od "reszty", ale nie od

    od mieszkania też

    KG