    From: witek <w...@g...pl.invalid>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: darowizna, spadek a zachowek
    Date: Thu, 06 Mar 2008 09:33:42 -0600

    Frost wrote:

    > - od 2007 roku nie placi sie podaktow od darowizny i spadkow, to prawda?
    > czy sa wyjatki (chodzi o bliska rodzine, czyli mnie)

    w zasadzie jeśli chodzi o bliską rodzinę to nie ma.
    przeczytaj punkt 4a z ustawy o podatku od spadków i darowizn.
    poniewaz darowizna mieszkania musi byc natorailana to nawet nie musisz
    tego zglaszac w US.

    > - czy istnieje sposob (darowizna?) aby siostra nie miala prawa do
    > zachowku po smierci rodzicow ?
    - wydziedziczyc siostre w testamencie, ale nie wierze, że rodzice to
    zrobią
    inaczej zawsze bedzie miala prawo do zachowku

    > - czy umowa o dozywocie wyklucza mieszkanie z zachowku ?
    nie jestem pewnien, ale nie.

    > - jak to jest z darowizna o okresem 10 lat od jej przekazania ?
    jest zapis, że darowizny przekazane więcej niż 10 lat przed śmiercią nie
    wchodzą do "wartości" masy spadkowej, czyli nie można się upominać o
    zachowek do takch darowizn.
    Jeśli rodzice darują ci mieszkanie teraz i przeżyją 10 lat to wówczas
    takie mieszkanie nie wliczy się do wartości masy spadkowej, czyli
    sisotra będzie sie mogła ubiegać o zachowek od "reszty", ale nie od
    mieszkania.

    > - co jest w takim przypadku lepsze zapisanie testamentem czy juz teraz
    > zrobienie darowizny?

    to zależy z jakiego punktu widzenia
    z towjego zrobienie darowizny już teraz. Mieszkanie w testamencie wliczy
    się do zachowku

    z punktu widzenia rodziców jak mieszkanie darują ci teraz, to będą
    mieszkać u ciebie. Kto wie czy za lat 15 ci się nie odwidzi i nie
    wystawisz i walizek za drzwi.
    Z ich punktu widzenia bezpieczniej jest przekazac mieszkanie w testamencie.

    > - jesli w testamencie mieszkanie bedzie zapisane na mnie to i tak bede
    > musial splacic 1/2 mieszkania siostrze, tak?

    jak zachowek, tak.