  • 1. Data: 2004-12-02 09:11:50
    Temat: darowizna
    Od: Pio <p...@w...pl>

    Witam wszystkich,

    Mam mały problem do rozwiązania - nie znam sie na prawie wiec może mi
    jakas dobra dusza pomoże...:

    - otóż moja mama posiada dom o wartości 110.000 zł i chciałaby go
    przepisać na mnie - jak to najlepiej zrobić zeby zapłacić jaknamniej
    podatku ? Może jakoś rozłożyć w czasie ?
    Wiem że stopa wolna to chyba 9500 zł raz na piec lat - ale przepisywanie
    takiej czesci co 5 lat raczej odpada... Więc co zrobić ?

    Proszę o pomoc na łamach grupy (maila nie odbieram)

    Paweł

  • 2. Data: 2004-12-02 09:22:26
    Temat: Re: darowizna
    Od: "srubka" <g...@p...edu.pl>

    Użytkownik "Pio" <p...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > takiej czesci co 5 lat raczej odpada... Więc co zrobić ?
    >
    > Proszę o pomoc na łamach grupy (maila nie odbieram)

    a o jakiej powierzchni jest dom bo do 110 m2 jest wolne od podatku płacisz
    tylko podatek od pozostalej czesci. pod warunkiem, ze spelniasz warunki o
    ktorych mowa w art 16 ust 2

  • 3. Data: 2004-12-02 09:28:02
    Od: Pio <p...@w...pl>

    Dzięki za odp.

    Właśnie dom chyba ma akurat 110m2 powierzchni użytkowej ;-)

    Czy mogłabyś przytoczyć warunki tego artykułu (16 ust 2 )?
    Bo nie wiem gdzie tego szukac...

    p.

  • 4. Data: 2004-12-02 10:26:30
    Od: "srubka" <g...@p...edu.pl>

    > Dzięki za odp.
    >
    > Właśnie dom chyba ma akurat 110m2 powierzchni użytkowej ;-)
    >
    > Czy mogłabyś przytoczyć warunki tego artykułu (16 ust 2 )?
    > Bo nie wiem gdzie tego szukac...

    mógłbyś :-)
    Art. 16. 1. W przypadku nabycia budynku mieszkalnego lub jego części, lokalu
    mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość, spółdzielczego
    własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego oraz wynikających z przydziału
    spółdzielni mieszkaniowych: prawa do domu jednorodzinnego lub prawa do
    lokalu w małym domu mieszkalnym:

    1) w drodze spadku lub darowizny przez osoby zaliczane do I grupy
    podatkowej,

    2) w drodze spadku przez osoby zaliczane do II grupy podatkowej,

    3) w drodze spadku przez osoby zaliczane do III grupy podatkowej, sprawujące
    przez co najmniej dwa lata opiekę nad wymagającym takiej opieki spadkodawcą,
    na podstawie umowy zawartej z nim przed organem gminy,

    - nie wlicza się do podstawy opodatkowania ich wartości do łącznej wysokości
    nieprzekraczającej 110 m2 powierzchni użytkowej budynku lub lokalu.

    2. Ulga, o której mowa w ust. 1, przysługuje osobom, które łącznie spełniają
    następujące warunki:

    1) spełniają wymogi określone w art. 4 ust. 4;

    2) nie są właścicielami innego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego
    stanowiącego odrębną nieruchomość bądź będąc nimi przeniosą własność budynku
    lub lokalu na rzecz zstępnych, Skarbu Państwa lub gminy;

    3) nie dysponują spółdzielczym lokatorskim prawem do lokalu lub nie są
    właścicielami spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego
    oraz wynikających z przydziału spółdzielni mieszkaniowych: prawa do domu
    jednorodzinnego lub prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym, a w razie
    dysponowania tymi prawami przekażą je zstępnym lub przekażą do dyspozycji
    spółdzielni, w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia zeznania podatkowego;

    4) nie są najemcami lokalu lub budynku lub będąc nimi rozwiążą umowę najmu;

    5) będą zamieszkiwać w nabytym lokalu lub budynku przez 5 lat:

    a) od dnia złożenia zeznania podatkowego - jeżeli w chwili złożenia zeznania
    nabywca mieszka w nabytym lokalu lub budynku,

    b) od dnia zamieszkania w nabytym lokalu lub budynku - jeżeli nabywca
    zamieszka w ciągu roku od dnia złożenia zeznania podatkowego.

    3. Jeżeli nabyty budynek lub lokal jest zajęty przez osoby trzecie,
    spełnienie warunków określonych w ust. 2 pkt 2-5 może nastąpić w okresie 5
    lat od dnia nabycia; w tym wypadku zawiesza się odpowiednio bieg terminu
    przedawnienia do dokonania wymiaru podatku.

    4. Za powierzchnię użytkową budynku (lokalu) w rozumieniu ustawy uważa się
    powierzchnię mierzoną po wewnętrznej długości ścian pomieszczeń na
    wszystkich kondygnacjach (podziemnych i naziemnych, z wyjątkiem powierzchni
    piwnic i klatek schodowych oraz szybów dźwigów).

    5. Powierzchnie pomieszczeń lub ich części oraz część kondygnacji o
    wysokości w świetle od 1,40 m do 2,20 m zalicza się do powierzchni użytkowej
    budynku w 50 %, a jeżeli wysokość jest mniejsza niż 1,40 m - powierzchnię tę
    pomija się.

    6. (skreślony).

    7. Nie stanowi podstawy do wygaśnięcia decyzji zbycie udziału w budynku lub
    lokalu na rzecz innego ze spadkobierców lub obdarowanych oraz zbycie budynku
    lub lokalu, jeżeli było ono uzasadnione koniecznością zmiany warunków
    mieszkaniowych, a nabycie innego budynku lub uzyskanie pozwolenia na jego
    budowę albo nabycie innego lokalu nastąpiło nie później niż w ciągu sześciu
    miesięcy od dnia zbycia.

    8. Warunek określony w ust. 2 pkt 5 uważa się za spełniony również wtedy,
    gdy budynek lub lokal został zbyty przed rozpoczęciem zamieszkiwania ze
    względu na konieczność zmiany warunków lub miejsca zamieszkania, a nabycie
    innego budynku lub uzyskanie pozwolenia na jego budowę albo nabycie innego
    lokalu nastąpiło nie później niż w ciągu 6 miesięcy od dnia zbycia.

    Art. 4. 1. Zwalnia się od podatku:

    4. Zwolnienia określone w ust. 1 stosuje się, jeżeli nabywca jest obywatelem
    polskim lub ma miejsce stałego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej
    Polskiej.

  • 5. Data: 2004-12-02 11:17:16
    Od: Sebol <"lobo_(usun_to)"@autograf.pl>

    Dnia Thu, 02 Dec 2004 10:11:50 +0100, Pio naskrobał(a):

> [...]
    > Wiem że stopa wolna to chyba 9500 zł raz na piec lat - ale przepisywanie
    > takiej czesci co 5 lat raczej odpada... Więc co zrobić ?

    na pl.soc.prawo.podatki znajdziesz lepszą odpowiedz

    Generalnie zgodnie z ustawą od spadków i darowizn art 15 zaliczasz sie do 1
    grupy podatkowej wynosi 822,20+7% nadwyżki ponad 20556 + stopa wolna od
    podatku.

    Oczywiście istnieją osoby zorientowane które na podstawie art 7 p1 są w
    stanie tak zmodyfikować darowiznę aby podatek zawsze wynosił 0 zł. Polega
    ona na zręcznym obciązeniu nieruchomości hipoteką lub jeszcze lepiej
    służebnością tak że jej wartość rynkowa w rozumieniu art 8 p3 wynosi mniej
    niż stopa wolna od podatku. Poproś o poradę doradcę podatkowego lub
    rzeczoznawce majątkowego wpsianego na listę biegłych dla US.

    --
    United Devices Cancer Research Project
    www.grid.org