  • 1. Data: 2004-12-02 01:25:47
    Temat: Podejrzenie o próbę wyłudzenia towaru
    Od: genesio <a...@p...onet.pl>

    Witam!

    Niedawno jedena ze znanych mi osób została zatrzymana pod zarzutem próby
    wyłudzenia towaru w jednym ze sklepów. Zarzut został oparty na niby
    sfałszowanym zaświadczeniu (było napewno prawdziwe) z zakładu pracy. Bank
    zawiadomił policję, ale tenże bank lub jego przedstawiciel poinformował
    także pracowników sklepu o tym, że dana osoba próbuje wyłudzić towar, co
    było nieprawdą.
    Pracownicy sklepu patrzą na tą osobę jak na złodzieja i przestępce. Osoba
    ta czuje się bardzo niezręcznie w tym sklepie, a nawet idąc ulicą myśli,
    że wytykają ją palcami. Wynika z tego, że osoba ta poniosła i ponosi dość
    znaczny uszczerbek na zdrowiu psychicznym.
    W związku z tym mam pytanie. Czy takie zachowanie banku jest normalne czy
    takie procedury są dopuszczalne? Co można zrobić w tej sprawie, aby sprawa
    została wyjaśniona przez bank i ta niewinna osoba odzsykała honor? Czy w
    takiej sytuacji istnieją przepisy prawne nakazujące bankowi
    zadośćuczynienie krzywdzie, wielkiej krzywdzie tej osoby?

    Abstrahując od powyższego, osoba ta nie podpisała umowy, ba nie było
    również podpisane zaświadczenie, bo chciała to zrobić w sklepie, aby nie
    być podejrzaną o fałszerstwo, zrezygnowała dobrowolnie z zakupu towaru,
    ponieważ nie odpowiadały jej warunki ratalne. Czy w takim przypadku można
    mówić o próbie wyłudzenia?

    Proszę o jakieś wskazówki odnośnie zaistniałej sytuacji (w początkowej
    fazie adwokat odpada - koszty).
    Dlatego też pytania stawiam na grupie.

    Z góry bardzo dziękuje

    --
    Moim programem pocztowym jest Opera: http://www.opera.com/m2/

  • 2. Data: 2004-12-02 09:50:44
    Temat: Re: Podejrzenie o próbę wyłudzenia towaru
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "genesio" <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > takiej sytuacji istnieją przepisy prawne nakazujące bankowi
    > zadośćuczynienie krzywdzie, wielkiej krzywdzie tej osoby?

    Bank musiał swoje zarzuty sformułować na jakiejś podstawie. Co to była za
    podstawa i na ile racjonalna.

> [...]
    > być podejrzaną o fałszerstwo, zrezygnowała dobrowolnie z zakupu towaru,
    > ponieważ nie odpowiadały jej warunki ratalne. Czy w takim przypadku można

    Jeśli posłużyła się sfałszowanym zaświadczeniem o zatrudnieniu, to tak. I to
    nawet nie jest usiłowanie, a dokonanie. Przeczytaj art. 297 kk. W stadium
    dokonania wchodzisz w chwili, gdy owo zaświadczenie przedstawisz. Oczywiście
    dobrowolne odstąpienie jest okolicznością silnie łagodzącą, ale skoro
    nastąpiło po ujawnieniu fałszerstwa, to ciężko będzie dowieść coś takiego
    przed sądem.

    To tak, jakby złapany na kradzieży roweru powiedział, że co prawda ukradł,
    ale właśnie go ruszyło sumienie i już miał zamiar zwrócić pokrzywdzonemu,
    tylko Ci niedobrzy policjanci go złapali i nie dał rady. No niby wykluczyć
    nie można, ale który sąd da wiarę?

    W załym tym opisie najbardziej niepokoi mnie sformułowanie "nie było
    > również podpisane zaświadczenie, bo chciała to zrobić w sklepie". To
    znaczy przyszła do sklepu z pracodawcą?

  • 3. Data: 2004-12-02 22:33:33
    Od: genesio <a...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 2 Dec 2004 10:50:44 +0100, Robert Tomasik
    <r...@g...pl> napisał:

> [...]
    > podstawa i na ile racjonalna.

    > Jeśli posłużyła się sfałszowanym zaświadczeniem o zatrudnieniu, to tak.
    Nie posłużyła się sfałszowanym, gdyż jak napisałem było ono prawdziwe
> [...]
    > dobrowolne odstąpienie jest okolicznością silnie łagodzącą, ale skoro
    > nastąpiło po ujawnieniu fałszerstwa, to ciężko będzie dowieść coś takiego

    Nie nastąpiło po wykryciu, lecz odstąpiła od zakupu nawet nie wiedząc o
    tym że policja stoi przed sklepem, po prostu nie podobały jej się raty i
    zrezygnowała

> [...]
    > wykluczyć
    > nie można, ale który sąd da wiarę?
    >
    > W załym tym opisie najbardziej niepokoi mnie sformułowanie "nie było

    Zaświadczenie było podpisane przez pracodawcę, lecz jeszcze nie podpisane
    przez tą osobę i dlatego chciała to zrobić w sklepie na oczach sprzedawcy,
    aby nie było podejrzeń, że ktoś inny to podpisał.
    Co prawda jest to mały szczegół, bo i tak musiałaby podpisać umowę

    --
    Moim programem pocztowym jest Opera: http://www.opera.com/m2/

  • 4. Data: 2004-12-02 22:58:33
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Nie nastąpiło po wykryciu, lecz odstąpiła od zakupu nawet nie wiedząc o
    > tym że policja stoi przed sklepem, po prostu nie podobały jej się raty i
    > zrezygnowała

    Nie podlega karze, kto przed wszczęciem postępowania karnego dobrowolnie
    zapobiegł wykorzystaniu wsparcia finansowego lub instrumentu płatniczego,
    określonych w § 1, zrezygnował z dotacji lub zamówienia publicznego albo
    zaspokoił roszczenia pokrzywdzonego. (art. 297§3 kk). Tak więc zostanie
    uznana winną, ale sąd odstąpi od wymierzenia kary. Najpewniej zostanei
    umożone.

> [...]
    > aby nie było podejrzeń, że ktoś inny to podpisał.
    > Co prawda jest to mały szczegół, bo i tak musiałaby podpisać umowę

    Skoro tak, to czego wynikł kłopot?

  • 5. Data: 2004-12-03 00:22:49
    Od: genesio <a...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 2 Dec 2004 23:58:33 +0100, Robert Tomasik
    <r...@g...pl> napisał:

> [...]
    > zaspokoił roszczenia pokrzywdzonego. (art. 297§3 kk). Tak więc zostanie
    > uznana winną, ale sąd odstąpi od wymierzenia kary. Najpewniej zostanei

    Kwestia zaświadczenia nie miała żadnego znaczeni, podałem to tylko jaką
    informację

    Może trochę zakręciłem całą sprawę, ale chciałem podać wszystkie
    okoliczności zaistniałej sytuacji.

    A moje pytanie brzmiał tak

    Sprawa w zasadzie jest już umorzona na policji, ale teraz interesuję tą
    osobę, czy i w jaki sposób może domagać się od banku naprawienia tej
    krzywdy (bo w zasadzie bank udzielił informacji osobom trzecim tzn.
    pracownikom sklepu nie tylko jego kierownictwu). Czy jest jakiś artykuł
    wg. którego można domagać się naprawienia takiej krzywdy (straty moralne)
    jakiej dokonał bank, np. przeprszając oficjalnie przy pracownikach tej
    firmy tą osobę za publiczne oczernianie, tak aby pracownicy tego sklepu
    nie widziały w tej osobie przestępcy.

    PS. Ja rozumiem, że bank musi sprawdzić wiarygodność klienta, a to może
    odbywać się w różny sposób nawet poprzez policję, ale nie mogę zrozumieć
    dlaczego muszą o tym wiedzieć osoby trzecie tj. pracownicy tego sklepu
    (nie tylko kierownictwo), a później jeszcze ich znajomi i rodziny, bo jak
    wiadomo taka historia jest sensacją, a plotka może zniszczyć życie nawet
    najbardziej szanowanym osobom.

    --
    Moim programem pocztowym jest Opera: http://www.opera.com/m2/

  • 6. Data: 2004-12-03 16:02:58
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "genesio" <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    Na drodze cywilnej - naruszenie dobrego imienia. W Ameryce były by to
    miliony. Ale u nas dobre imię nie jest w cenie.

  • 7. Data: 2004-12-03 22:57:58
    Od: genesio <a...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 3 Dec 2004 17:02:58 +0100, Robert Tomasik
    <r...@g...pl> napisał:

    Dziękuje za wszystko.

    Pozdrowienia

    --