  • 1. Data: 2008-01-15 09:16:42
    Temat: Zwrot kaucji
    Od: pioded <p...@p...onet.pl>

    Witam,
    Złożyłem właścicielce na początku stycznia wypowiedzenie wynajmu
    mieszkania na miesiąc przed planowanym opuszczeniem. Przy zawieraniu
    umowy została pobrana kaucja zwrotna 1200 zł. Właścicielka nie chce
    zwrócić kaucji, bo mówi ze umowa jest na czas określony i tak naprawdę
    to nie mam prawa do wcześniejszego opuszczenia mieszkania, ale przez
    to, że jest dobroduszna pozwoli nam sie wyprowadzić i odda kaucje jak
    znajdziemy kogoś na swoje miejsce. W umowie napisane jest: & 8. Umowa
    niniejsza została zawarta na czas określony do dnia 30.06.2008, każdej
    ze stron przysługuje prawo wypowiedzenia w terminie 1 m-ca i po
    upływie tego okresu przestaje obowiązywać, bez uprzedniego
    wypowiedzenia.
    Jakie mam prawa? Czy właścicielka faktycznie może nie zwrócić mi
    kaucji, gdy wyprowadzę się w lutym? Co mam zrobić, gdy tej kaucji nie
    otrzymam?
    Dzięki za pomoc
    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2008-01-15 09:32:48
    Temat: Re: Zwrot kaucji
    Od: "kuba " <j...@g...SKASUJ-TO.pl>

    pioded <p...@p...onet.pl> napisał(a):

    W umowie napisane jest: & 8. Umowa
    > niniejsza zosta=B3a zawarta na czas okre=B6lony do dnia 30.06.2008, ka=BFdej=
    >
    > ze stron przys=B3uguje prawo wypowiedzenia w terminie 1 m-ca i po
    > up=B3ywie tego okresu przestaje obowi=B1zywa=E6, bez uprzedniego
    > wypowiedzenia.

    Ta klauzula jest chyba nie do końca zrozumiała... Natomiast z tego jak ja ją
    rozumiem, to nie powinieneś był się wyprowadzać.

  • 3. Data: 2008-01-15 10:11:14
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    pioded wrote:
> [...]
    > ze stron przysługuje prawo wypowiedzenia w terminie 1 m-ca i po
    > upływie tego okresu przestaje obowiązywać, bez uprzedniego

    trochę namieszane bo nie wiadomo o co chodzi.
    próbując to zinterpretować pewnie miało być, ze po 30.6.2008 umowa
    wygasa bez uprzedniego wypowiedzenia. Przed tym terminem jeśli któraś ze
    stron chce rozwiązać umowę to ma miesięczny okres wypowiedenia.

    > Jakie mam prawa?

    Wypowiedzieć umowę z miesięcznym okrsem wypowiedzenia i dostać kaucję z
    powrotem.
    > Czy właścicielka faktycznie może nie zwrócić mi
    > kaucji, gdy wyprowadzę się w lutym?

    Nie.

    > Co mam zrobić, gdy tej kaucji nie
    > otrzymam?

    Do zobaczenia w sądzie.

  • 4. Data: 2008-01-15 11:24:02
    Od: pioded <p...@p...onet.pl>

    > Ta klauzula jest chyba nie do końca zrozumiała... Natomiast z tego jak ja ją
    > rozumiem, to nie powinieneś był się wyprowadzać.
    Ja ją chyba niedokładnie przepisałem.
    Umowa niniejsza została zawarta na czas [ nieokreślony(przekreślone) -
    wówczas każdej ze stron przysługuje prawo wypowiedzenia w terminie 1 m-
    ca) określony do dnia 30.06.2008. I po upływie tego okresu przestaje
    obowiązywać, bez uprzedniego wypowiedzenia

  • 5. Data: 2008-01-15 14:36:22
    Od: "kuba " <j...@g...SKASUJ-TO.pl>

    pioded <p...@p...onet.pl> napisał(a):

    > ja j=B1
    > Ja j=B1 chyba niedok=B3adnie przepisa=B3em.
    > Umowa niniejsza zosta=B3a zawarta na czas [ nieokre=B6lony(przekre=B6lone) -=
    >
    > w=F3wczas ka=BFdej ze stron przys=B3uguje prawo wypowiedzenia w terminie 1 m=
    > -
    > ca) okre=B6lony do dnia 30.06.2008. I po up=B3ywie tego okresu przestaje
    > obowi=B1zywa=E6, bez uprzedniego wypowiedzenia

    No to jeśli tak, to masz pecha... Przykro mi;)

  • 6. Data: 2008-01-15 22:08:04
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "kuba " <j...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał w wiadomości

    Jeśli nie wykreślono zwrotu "wówczas każdej ze stron przysługuje prawo
    wypowiedzenia w terminie 1 m-ca", to właścicielka ma pecha, a nie pytający
    moim zdaniem.

    W takiej sytuacji indywidualnie uzgodnione unormowanie (prawo do
    wypowiedzenia w terminie 1 m-ca) ma pierwszeństwo przed ogólnym przepisem,
    z którego wynika, że umowa na czas określony ma z góry określony termin
    trwania. Sąd będzie raczej badał jakie były intencje umawiających się
    stron, a nie zastanawiał nad literalnym brzmieniem umowy. Skoro zapisu o
    prawie do wypowiedzenia nie wykreślono, wykreślając tuż obok inną część
    formularza, to należy domniemać, że uczyniono to świadomie i zgodnym
    zamiarem obydwu stron w chwili zawarcia umowy było zachowanie prawa do
    wypowiedzenia tej umowy w terminie miesiąca dla każdej ze stron.

    Ja powyższe sformułowanie rozumiem tak, że w okresie do 30.06.2008 roku
    każdej ze stron przysługuje miesięczne wypowiedzenie, zaś w dniu 30.06.2008
    r. umowa się kończy już bez wypowiedzenia. W mojej ocenie nie jest to na
    tyle sprzeczne z zasadami współżycia społecznego, by uznać zapis o prawie
    do wypowiedzenia za nieskuteczny czy rażąco krzywdzący którąkolwiek ze
    stron. W tej sytuacji uważam, że pytający w razie odmowy zwrotu kaucji ma
    całkiem duże szanse uzyskania korzystnego dla siebie rozstrzygnięcia w
    sądzie.

  • 7. Data: 2008-01-16 05:24:46
    Od: kam <x#k...@w...pl#x>

    Robert Tomasik pisze:
> [...]
    > wypowiedzenia w terminie 1 m-ca) ma pierwszeństwo przed ogólnym
    > przepisem, z którego wynika, że umowa na czas określony ma z góry

    nie ma, bo jest nieważne jako sprzeczne w zasadzie z właściwością
    stosunku prawnego (umowy na czas oznaczony) oraz ustawą, która w art.673
    par 3 kc wyraźnie przewiduje kiedy możliwe jest wypowiedzenie umowy
    najmu zawartej na czas oznaczony

    KG

  • 8. Data: 2008-01-16 13:19:31
    Od: "kuba " <j...@g...SKASUJ-TO.pl>

> [...]
    > stron. W tej sytuacji uważam, że pytający w razie odmowy zwrotu kaucji ma
    > całkiem duże szanse uzyskania korzystnego dla siebie rozstrzygnięcia w

    Jeszcze raz zacytuje zapis umowy:
[...]
    Ja rozumiem go w następujący sposób: słowo wówczas, odnosi się do sytuacji,
    gdy umowa zawarta jest na czas nieokreślony. Jako że słowo nieokreślony
    zostało przekreślone, to nie mamy się po co zastanawiać co jest po "wówczas".
    Dodatkowo zdanie o prawie do wypowiedzenia wypowiedzeniu zostało ujęte w
    myślniki, co nadaje mu charakter wtrącenia i wyraźnie odnosi je do przypadku
    zawarcia umowy na czas nieokreślony. Taka jest moim zdaniem wykładnia
    literalna, ale też nie widzę powodu dla którego sąd miałby uznać, że wola
    stron była odmienna.

    pozdrawiam
    kuba