    From: "BaLab" <b...@p...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Znowu goryle w hipermakecie :-/
    Date: Mon, 13 Sep 2004 17:50:26 +0200

    Witam!
    W ub. weekend miałem pierwszy raz przygodę z gorylami w supermarkecie. I dla
    zasady nie chce im popuścić...

    A było to tak:
    Zrobiłem jakieś niewielkie zakupy (3 sztuki towaru). Przy wyjściu bramka
    dzwoni. odkładam wszystko co mam na ladę - dalej dzwoni. Wyciągam wszystko z
    kieszeni - no niestety dzwoni. Do tej pory byłem pełen dobrej woli wyjaśnić
    przyczynę dzwonienia. Było ciepło, wiec miałem na sobie tylko spodnie i
    podkoszulkę. Nie bardzo było do czego się przyczepić (i spodnie i
    podkoszulka używane ;-). Ponieważ sumienie miałem czyste, a panowie nie
    potrafili wykazać, dlaczego ich system dzwoni, postanowiłem grzecznie
    opuścić teren sklepu (na parkingu niecierpliwił się kolega z pracy,
    wyrwaliśmy się z imprezy integracyjnej - btw, było przed obiadem = byłem
    trzeźwy!). No i się zaczęło, ochrona sklepu nie dosyć, ze nie pozwoliła mi
    opuścić sklepu blokując możliwość wyjścia, to stosowała inne środki przymusu
    bezpośredniego w postaci np. szarpania, ciągnięcia za rękę itd. Wszystko to
    na oczach klientów, a także mojego kolegi, którego w międzyczasie wezwałem
    komórką. Uparli się, że muszą mi zrobić kontrolę osobistą. Zażądałem
    wezwania policji. Jednak po chwilowym zastanowieniu, ze względu na
    przedłużające się oczekiwanie na policję i czas, który nas gonił, uległem
    ochronie i w eskorcie, w krępujący sposób zostałem doprowadzony do pokoju,
    gdzie drobiazgowo sprawdzili stan mojej odzieży, nie stwierdzając bym
    cokolwiek ze sklepu wynosił. Po czym mogłem dopiero ze sklepu wyjść.

    Wiem, że kwestie postępowania ochroniarzy reguluje wiele przepisów. Na pewno
    sam nie odnajdę wszystkich. Dlatego proszę o sugestie:

    a) czy postępowanie ochrony sklepu (zatrzymanie, stosowanie przymusu
    bezpośredniego w postaci szarpania, ciągnięcia za rękę - czy to jest przymus
    bezp.?) było prawnie dopuszczalne?

    b) czy ma sens żądanie odszkodowania za straty moralne, naruszenie
    nietykalności osobistej, naruszenie godności, publiczną zniewagę? A może za
    wszystko na raz?

    c) jak skalkulować kwotę roszczeń - poniosłem raczej straty niemierzalne w
    złotówkach, jednocześnie chciałbym, aby mocno odczuli skutki swojego
    chamskiego zachowania.

    d) czy mogę żądać również "przykładnego ukarania winnych"?

    e) rozumiem, że najpierw piszę list z żądaniem do hipermarketu (cetrali), a
    dopiero gdy to okaże się bezskuteczne zakładam sprawę?

    f) czy zakładając sprawę w sądzie, mogę zmienić swoje żądania na wyższe
    (kwota odszkodowania, nawiązka, etc.)

    g) jeśli dojdzie do założenia sprawy, jaki sąd jest właściwy (mój adres,
    centrala firmy, miejsce zdarzenia - 3 różne miejsca w kraju)?

    To tyle. Czekam na Wasze opinie i podpowiedzi. Wiem, że grupa to nie
    bezpłatny adwokat, ale nie chcę im popuścić - to ma być akcja "pro publico
    bono". Sądzę, że w interesie wszystkich konsumentów jest ukręcenie
    podobnych praktyk, gdy uczciwy klient traktowany jest jak złodziej.

    Pozdrawiam,
    BaLab