-
1. Data: 2005-10-18 07:00:37
Temat: Zmiana zakresu świadczenia usług telekomunikacyjnych [w BOK po podaniu PIN]
Od: "jegi" <jegi23@bez_tego.wp.pl>
Czy zna ktoś przepis lub jakąś interpretację, na podstawie którego u
operatorów telekomunikacynych (komórkowych i niektórych stacjonarnych) można
zmienić zakreś świadczenia usług za pomocą PINu, telekodu, czy osobiście w
rozmowie telefonicznej z BOKiem (co więcej w większości przypadków nie
trzeba było podawać tego kodu).
Pytanie jest takie, na jakiej podstawie taki operator może potem dochodzić
swoich praw, kiedy delikwent zalega z zapłatą usług, które dodatkowo zamówił
w takiej rozmowie z BOK.
Mam przed sobą umowę z (jeszcze) IDEĄ, w której jest zapis inforumyjący, że
mam prawo do zmiany planu taryfowego "za pośrednictwem usługi Telekontakt
jak również
w drodze kontaktu z Biurem Obsługi Klienta po poraniu kodu abonenckiego
(hasła)".
I przypuśćmy, że podpisałem umowę z abonamentem 30 zł, zmieniłem (ustnie) na
200, ale uparcie wciąż płaciłem 30 zł.
Na jakiej podstawie mogą ze mnie ściągnąć brakujące 170 zł z każdego
miesiąca?
W Kodeksie Cywilnym jest zapis:
"Art. 77. § 1. Uzupełnienie lub zmiana umowy wymaga zachowania takiej
formy, jaką ustawa lub strony przewidziały w celu jej zawarcia."
źródło: http://www.abc.com.pl/serwis/du/2003/0408.htm
Jednocześnie Art 56, ust. 1 i 2 (i zastrzeżony w 2 ust. 5) ustawy Prawo
Telekomunikacyjne mówią:
"Art. 56. 1. Świadczenie usług telekomunikacyjnych odbywa się na podstawie
umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych.
2. Z zastrzeżeniem ust. 5, umowę o świadczenie publicznie dostępnych usług
telekomunikacyjnych, w tym o zapewnienie przyłączenia do publicznej sieci
telekomunikacyjnej, zawiera się w formie pisemnej.
(...)
5. Przepisu ust. 2 nie stosuje się do umów o świadczenie usług
telekomunikacyjnych zawieranych poprzez dokonanie czynności faktycznych
obejmujących w szczególności umowy o świadczenie usług telefonicznych za
pomocą aparatu publicznego lub przez wybranie numeru dostępu do sieci
dostawcy usług."
żródło: http://www.abc.com.pl/serwis/du/2004/1800.htm
[jednocześnie: "Art. 2, ust 31: publicznie dostępna usługa
telekomunikacyjna - usługę telekomunikacyjną dostępną dla ogółu
użytkowników;"]
Nie znalazłem przepisów nowelizujących powyższe i może w tym tkwi problem?
W regulaminach żadnego z Operatorów nie znalazłem zapisu, że umowa może być
sporządzona w innej formie niż pisemna (zresztą byłoby to sprzeczne z
ustawą).
Zatem na jakiej podstawie zmiany w zakresie świadczenia usług (a więc zmiany
w umowie) mogą mieć formę inną niż pisemna i jak ewentualnie Operator może
dowieść swego przed sądem? Czy nagranie rozmowy lub logi z serwisu
konfiguracyjnego BOK mogą być dowodem w sprawie?
Czy za potwierdzenie dokonanych zmian może służyć np. "akceptacja pierwszej
faktury uwzględniającej dokonane zmiany"?
J.