  • 1. Data: 2005-10-18 07:00:37
    Temat: Zmiana zakresu świadczenia usług telekomunikacyjnych [w BOK po podaniu PIN]
    Od: "jegi" <jegi23@bez_tego.wp.pl>

    Czy zna ktoś przepis lub jakąś interpretację, na podstawie którego u
    operatorów telekomunikacynych (komórkowych i niektórych stacjonarnych) można
    zmienić zakreś świadczenia usług za pomocą PINu, telekodu, czy osobiście w
    rozmowie telefonicznej z BOKiem (co więcej w większości przypadków nie
    trzeba było podawać tego kodu).

    Pytanie jest takie, na jakiej podstawie taki operator może potem dochodzić
    swoich praw, kiedy delikwent zalega z zapłatą usług, które dodatkowo zamówił
    w takiej rozmowie z BOK.

    Mam przed sobą umowę z (jeszcze) IDEĄ, w której jest zapis inforumyjący, że
    mam prawo do zmiany planu taryfowego "za pośrednictwem usługi Telekontakt
    jak również
    w drodze kontaktu z Biurem Obsługi Klienta po poraniu kodu abonenckiego
    (hasła)".
    I przypuśćmy, że podpisałem umowę z abonamentem 30 zł, zmieniłem (ustnie) na
    200, ale uparcie wciąż płaciłem 30 zł.
    Na jakiej podstawie mogą ze mnie ściągnąć brakujące 170 zł z każdego
    miesiąca?

    W Kodeksie Cywilnym jest zapis:
    "Art. 77. § 1. Uzupełnienie lub zmiana umowy wymaga zachowania takiej
    formy, jaką ustawa lub strony przewidziały w celu jej zawarcia."
    źródło: http://www.abc.com.pl/serwis/du/2003/0408.htm

    Jednocześnie Art 56, ust. 1 i 2 (i zastrzeżony w 2 ust. 5) ustawy Prawo
    Telekomunikacyjne mówią:

    "Art. 56. 1. Świadczenie usług telekomunikacyjnych odbywa się na podstawie
    umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych.
    2. Z zastrzeżeniem ust. 5, umowę o świadczenie publicznie dostępnych usług
    telekomunikacyjnych, w tym o zapewnienie przyłączenia do publicznej sieci
    telekomunikacyjnej, zawiera się w formie pisemnej.
    (...)
    5. Przepisu ust. 2 nie stosuje się do umów o świadczenie usług
    telekomunikacyjnych zawieranych poprzez dokonanie czynności faktycznych
    obejmujących w szczególności umowy o świadczenie usług telefonicznych za
    pomocą aparatu publicznego lub przez wybranie numeru dostępu do sieci
    dostawcy usług."
    żródło: http://www.abc.com.pl/serwis/du/2004/1800.htm

    [jednocześnie: "Art. 2, ust 31: publicznie dostępna usługa
    telekomunikacyjna - usługę telekomunikacyjną dostępną dla ogółu
    użytkowników;"]

    Nie znalazłem przepisów nowelizujących powyższe i może w tym tkwi problem?

    W regulaminach żadnego z Operatorów nie znalazłem zapisu, że umowa może być
    sporządzona w innej formie niż pisemna (zresztą byłoby to sprzeczne z
    ustawą).
    Zatem na jakiej podstawie zmiany w zakresie świadczenia usług (a więc zmiany
    w umowie) mogą mieć formę inną niż pisemna i jak ewentualnie Operator może
    dowieść swego przed sądem? Czy nagranie rozmowy lub logi z serwisu
    konfiguracyjnego BOK mogą być dowodem w sprawie?
    Czy za potwierdzenie dokonanych zmian może służyć np. "akceptacja pierwszej
    faktury uwzględniającej dokonane zmiany"?

    J.