  • 1. Data: 2008-04-23 21:28:18
    Temat: Zatrzymanie i tymczasowe aresztowanie w 1947 roku
    Od: eMeS <e...@N...pl>

    Jeden z ostatnich orzeczeń Wojskowego Sądu Okręgowego, a później Sądu
    Najwyższego, skłonił mnie do zastanowienia się nad pewną kwestią związaną
    z PRL-em i w związku z tym mam do Was pewne pytanie.

    Otóż w grudniu 1947 roku zatrzymano pana X, zaś po miesiącu wydano
    postanowienie o jego tymczasowym zatrzymaniu. Szefem wojskowej
    prokuratury rejonowej w Warszawie był wówczas pan Y. Sześćdziesiąt lat
    później IPN zarzucił panu Y, że popełnił przestępstwo, bowiem zatrzymanie
    bez postanowienia o tymczasowym aresztowaniu możliwe było tylko przez 48
    godzin. Skierowano sprawę do sądu, powołano się na konstytucję marcową,
    jednak ani jeden, ani drugi sąd nie dopatrzył się znamion czynu
    zabronionego.

    Nie znam uzasadnienia decyzji sądu, ale wydaje mi się, że być może chodzi
    o to, że Mała Konstytucja z 1947 roku faktycznie odwoływała się do
    konstytucji marcowej, jednak tylko do niektórych jej artykułów, nie zaś
    do tego o 48 godzinnym zatrzymaniu (który zresztą wrócił wraz z
    konstytucją z 1952).
    Czy w latach 1947-1952 nadal on obowiązywał, ewentualnie czy była jeszcze
    jakaś inna podstawa prawna, pozwalająca dziś upierać się, że pan Y
    popełnił przestępstwo w świetle ówczesnego prawodawstwa (śledczy
    zastanawiają się nad wniesieniem o kasację)?