  • 21. Data: 2003-06-09 12:19:19
    Temat: Re: Odp: Zartrzymane prawo jazdy
    Od: Artur Golanski <A...@w...net.pl>

    "GHospod" <g...@p...edu.pl> napisał:

    >i nie ma przy tym najmniejszego
    >znaczenia czy byla to droga publiczna
    1. Art. 1 PoRD "Ustawa reguluje zasady ruchu na drogach publicznych"
    2. Czytaj odpowiedzi z tematem "Re: .."
    3. W nagłówku tematu zmień "Odp" na 'Re" (netykieta)
    4. Odpowiadaj pod listem, a nie nad (netykieta)
    5. Tnij zbędny tekst, nie cytuj całych art. znamy je (netykieta)

  • 22. Data: 2003-06-09 16:39:37
    Temat: Re: Zartrzymane prawo jazdy
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Przestępstwo ma być faktem, ale w wypadku wyroku. Do wszczęcia postępowania
    przygotowawczego wystarczy już przypuszczenie, że popełniono przestępstwo.

  • 23. Data: 2003-06-09 16:49:53
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    W mojej ocenie popełniasz podstawowy błąd w rozumowaniu. Otóż spójrz na art.
    297 kpk:

    §1. Celem postępowania przygotowawczego jest:
    1) ustalenie, czy został popełniony czyn zabroniony i czy stanowi on
    przestępstwo,
    2) wykrycie i w razie potrzeby ujęcie sprawcy,
    3) zebranie danych stosownie do art. 213 i 214,
    4) wyjaśnienie okoliczności sprawy, w tym ustalenie rozmiarów szkody,
    5) zebranie, zabezpieczenie i w niezbędnym zakresie utrwalenie dowodów.
    §2. W postępowaniu przygotowawczym należy dążyć także do wyjaśnienia
    okoliczności, które sprzyjały popełnieniu czynu.

    Kluczowy dla naszej sprawy jest §1 pkt.1. Otóż jednym z celów postępowania
    przygotowawczego jest ustalenie, czy czyn został popełniony. A zatem nie
    jest konieczne udowodnienie przed wszczęciem postępowania, że przestępstwo
    popełniono. Wystarczy już samo podejrzenie popełnienia przestępstwa (vide
    art. 303 kpk). W takim wypadku jednak do całej procedury zastosowanie mają
    przepisy kpk, a nie zaś prawa o ruchu drogowym, albowiem jak celnie tu już
    kilkukrotnie podniosłeś, przepisy o kontroli pojazdów dotyczą dróg
    publicznych. A zatem po prostu należy wykonać z osobą podejrzaną czynności
    procesowe.

    W sumie skutek prawne będzie taki sam, tylko o wiele więcej dokumentów i
    trochę inne podstawy prawne.

  • 24. Data: 2003-06-09 18:32:26
    Od: Kamil Gołaszewski <k...@p...onet.pl>

    Artur Golanski wrote:
    > Tylko podejrzenie ! A w art. 308 kpk nie użyto takiego określenia.
    > Przestępstwo ma być faktem (np. zastrzelono człowieka).
    > W moim pytaniu: na niepublicznej drodze kontroluje się kierowcę i
    > sprawdza czy... a NIE, ponieważ (w związku z) popełniono przestępstwo.

    Czynności z art. 308 kpk są inną formą wszczęcia postepowania
    przygotowawczego i można ich dokonywać w takich samych warunkach jak
    właśnie wszczęcie postępowania, czyli określonych w art.303 kpk -
    uzasadnione podejrzenie.

    KG

  • 25. Data: 2003-06-09 19:55:03
    Od: Artur Golanski <A...@w...net.pl>

    "Robert Tomasik" <r...@g...pl> napisał:

    >W mojej ocenie popełniasz podstawowy błąd w rozumowaniu.
    Nie sądzę :-)
    Za daleko wybiegasz - strzelasz od razu z armaty.
    1. Jeśli do wszystkiego miałyby zastosowanie kpk, to zbędne byłyby
    zapisy dotyczące uprawnień Policji w PoRD i innych ustawach.
    2. Art. 298. § 1. stanowi: "postępowanie przygotowawcze prowadzi
    prokurator a w zakresie przewidzianym w ustawie Policja" [w ustawie
    kpk, w 'naszej sprawie' nie nadano szczególnych uprawnień Policji,
    czyli postępowanie prowadzi prokurator, a nie Policja].
    3. My rozważamy uprawnienia Policji w stosunku do kierowcy.
    4. To nie prokurator coś podejrzewa i zleca wykonanie czynności
    Policji, tylko policjant podejrzewa kierowcę, policjant dokonuje na
    własną rękę kontroli i ewentualnie badania na obecność.

    >§1. Celem postępowania przygotowawczego jest:
    > 1) ustalenie, czy został popełniony czyn zabroniony i czy stanowi on
    >przestępstwo,
    Właśnie ! Wszczyna się powyzszą procedurę dopiero po zgłoszeniu,
    wykryciu przestępstwa i dopiero wtedy ustala (na podstawie zebranych
    danych, dowodów) czy stanowi on przestępstwo.
    Jeśli tak, to następuje:
    > 2) wykrycie i w razie potrzeby ujęcie sprawcy,
    i cała reszta.

    >A zatem nie jest konieczne udowodnienie przed wszczęciem postępowania,
    >że przestępstwo popełniono.
    Oczywiście, że nie jest konieczne (stanowi to powyższy §1). Jednak
    najpierw musi wystąpić zawiadomienie o popełnieniu czynu zabronionego.
    Nie można oczekiwać, że do każdego podejrzenia [np. sąsiad w stosunku
    do nielubianego sąsiada] uruchamia się 'armatę' w postaci prokuratora.

    >Wystarczy już samo podejrzenie popełnienia przestępstwa (vide
    >art. 303 kpk).
    Bez przesady ! Powinny być i to 'uzasadnione podejrzenie' przesłanki,
    dowody, gdyż jak stanowi 'twój' 303 "wydaje się [..] postanowienie o
    wszczęciu śledztwa lub dochodzenia".
    My piszemy o zwykłej kontroli drogowej, a potem o badaniu (nawet
    przymuszeniu siłą), by sprawdzić czy jest alkohol obecny i ile.

    Artur Golański

  • 26. Data: 2003-06-09 20:05:41
    Od: "Leszek" <l...@p...fm>

    Użytkownik "Artur Golanski" <A...@w...net.pl> napisał w wiadomości

    > Oczywiście, że nie jest konieczne (stanowi to powyższy §1). Jednak
    > najpierw musi wystąpić zawiadomienie o popełnieniu czynu zabronionego.

    Czyli jak nie ma zgłoszenia a "tylko" policjant widzi na własne oczy to co?

> [...]
    > My piszemy o zwykłej kontroli drogowej, a potem o badaniu (nawet
    > przymuszeniu siłą), by sprawdzić czy jest alkohol obecny i ile.

    No więc policjant ma uzasadnione podejrzenie.Jazda "zygzakiem",nieświeży
    "wydech" itp.

    Leszek

    GG 1631219
    "Ludzie, nie gryźcie się
    szkoda zębów"

  • 27. Data: 2003-06-09 20:28:23
    Od: Artur Golanski <A...@w...net.pl>

    "Leszek" <l...@p...fm> napisał:

    >Czyli jak nie ma zgłoszenia a "tylko" policjant widzi na własne oczy to co?
    To prokurator jeszcze nie wszczyna postępowania przygotowawczego, ale
    policjant reaguje zgodnie z posiadanymi uprawnieniami (sądzę, że w tym
    wypadku w ustawie PoRD)

    > policjant ma uzasadnione podejrzenie.
    Od początku piszę, że ma i co dalej.

    >nieświeży "wydech" itp.
    A to stwierdza dopiero po zatrzymaniu, czyli rozpoczęciu kontroli.

    Dla porządku przypomnę cytat "z Tomasza" ;-)
    by nie zgubić co mnie zaciekawiło:
    >Własne podwórko zamknięte i ogrodzone też jest ruchem lądowym.
    >Możesz po nim jeździć bez prawka, ale musisz być trzeźwy.

    Artur Golański

  • 28. Data: 2003-06-09 20:38:19
    Od: "Leszek" <l...@p...fm>

    > Dla porządku przypomnę cytat "z Tomasza" ;-)
    > by nie zgubić co mnie zaciekawiło:

    Jeśli po podwórku to nie ma sprawy.Dopóki kogoś nie rozjadę (czyli nie
    dojdzie do wypadku) mogę sobie jeździć do woli.
    Myślałem że cały czas rozmawiamy o tym:
    "Jeden z moich znajomych został zatrzymany przez straż graniczną na polnej
    drodze prowadzącej do jego posesji, straż z kolei wezwała policję ta
    przyjechała z alkomatem. Finał jest taki że gościowi prawo jazdy zostały
    zabrane na pół roku."
    bo od tego zaczął się wątek.

    Pozdr
    Leszek

  • 29. Data: 2003-06-09 20:39:52
    Od: "Łukasz" <l...@p...com.pl>

    Czytam z ogromnym zainteresowaniem Państwa wypowiedzi. Zabrneliśmy jednak
    troche za daleko. Cała sprawa opiera się na tym, że kierowca został
    zatrzymany przez straż graniczną (wszędobylską w tym terenie) zaznaczam ze
    zatrzymanie miało miejsce na prywatnej polnej drodze. SG wezwało policję
    poniewaz na "oko" stwierdzono ze kierowca jest w stanie wskazującym. Policja
    przyjachała z alkomatem .... finał znacie.

    SG nie zatrzymała kierowcy ze względu na to ze jechał wężykiem, oni
    zatrzymali go dlatego że w strefie przygranicznej mają możliwość
    kontrolowania każdego kto wygląda na przemytnika - i bardzo często robią -
    --
    Chodzi dokładnie o to na podstawie i jakiego Art można udowodnić ze SG nie
    miała podstaw do wzywania Policji a ta z kolei do kontrolowania kierowcy w

    Pozdrawiam

    Łukasz Chmura

  • 30. Data: 2003-06-09 20:57:46
    Od: "Leszek" <l...@p...fm>

    Użytkownik "Łukasz" <l...@p...com.pl> napisał w wiadomości

    > Chodzi dokładnie o to na podstawie i jakiego Art można udowodnić ze SG
    nie
    > miała podstaw do wzywania Policji a ta z kolei do kontrolowania kierowcy w
    > szczerym polu.

    Do wezwania Policji nie potrzeba żadnych podstaw( to chyba oczywiste).
    Policja po przybyciu na miejsce i wysłuchaniu relacji SG że kierowca
    wjechał na drogę prywatną z drogi publicznej czyniła dalej swoją
    powinność.Gdyby Twój kolega zatrzymywany
    był na drodze publicznej i uciekł na swoje podwórko to i tam ujęła by go
    surowa ręka sprawiedliwości ludowej;))

    Leszek

    GG 1631219
    "Ludzie, nie gryźcie się