  • 1. Data: 2008-01-19 10:07:47
    Temat: Zapisy pewnej umowy - jak je interpretować
    Od: "jaQbek" <j...@s...eu>

    Przepraszam z góry tych, których zanudzam swoimi problemami z developerem, ale
    niestety umowa została przez niego tak zmyślnie skonstruowana, że nikt z
    sąsiadów, których znam (ok. 30 osób) nie wyczuł haczyków. Ale do rzeczy:

    W umowie mamy następujące punkty:

    1. Ustalenie przez developera ostatecznej powierzchni lokalu nastąpi -
    najpóźniej - w dniu wydania Klientowi Lokalu zgodnie z postanowieniami par. X
    (paragraf X opisuje przekazanie lokalu)

    2. Powierzchnia użytkow lokalu mieszkalnego wyliczona będzie z zachowaniem normy
    PN-70 B-02365 według obmiaru dokonanego w świetle ścian surowych bez tynków po
    wybudowaniu lokalu.

    3. Developer zobowiązuje się wydać Klientom Lokal do dalszego wykończenia nie
    później niż do dnia 31.12.2007. (...)

    4. Wydanie klientowi Lokalu nastąpi na podstawie protokołu obmiaru, w terminie
    wskazanym przez developera (...)

    5. Klient nie może odmówić odebrania Lokalu, gdy pozostają jeszcze do wykonania
    prace dotyczące zagospodarowania i małej infrastruktury wokół osiedla.

    6. Umowa sprzedaży zostanie zawarta przez Strony w formie aktu notarialnego,
    najpóźniej w terminie 9 miesięcy od dnia przekazania mieszkania protokołem
    obmiaru, ale nie wcześniej niż w terminie 3 miesięcy od daty uzyskania przez
    developera ostatecznej decyzji o pozwoleniu na użytkowanie i pod warunkiem
    uregulowania przez Klienta wszystkich zobowiązań finansowych wynikających z
    niniejszej umowy.

    Moje wątpliwości budzą następujące rzeczy:
    1. Od jednego z sąsiadów dowiedziałem się, że żadnego protokołu obmiaru przy
    przekazywaniu mu lokalu (nie odebrał go) nie otrzymał, i że ponoć takowego
    developer nie sporządził. Co mogę w takiej sytuacji zrobić? Obmiar zgodnie z
    umową miał być wykonany w świetle ścian surowych, a zatem praktycznie nie
    możliwe jest w tej chwili spełnienie warunków z punktu 2 i 4. Czy w takim razie
    mogę się oprzeć w ewentualnych sporach o powierzchnię lokalu na własnych
    pomiarach?

    2. Czy z pkt. 5 wynika, że mam prawo nie odebrać lokalu, jeśli nie są skończone
    prace w części wspólnej budynku (korytarz, klatka schodowa itp.)?

    3. No i najistotniejsze, pkt 6
    a) Czy zapis w tym punkcie upoważnia developera do opóźnienia terminu wydania
    aktów notarialnych, jeśli przesuwa się termin wydania lokalu? Inaczej - zgodnie
    z pkt. 3 mieszkanie miało być wydane do końca grudnia, ale ten termin przesuwa
    się. Czy w związku z tym termin wydania aktu notarialnego również jest ruchomy,
    czy pozostaje nim koniec września 2008?
    b) Co w sytuacji, gdy minie 9 miesięcy od wydania lokalu, ale nie miną 3
    miesiące od uzyskania ostatecznej decyzji o pozwoleniu na użytkowanie? Czy w tym
    momencie możemy mówic o przekroczeniu terminu wydania aktów, czy nie?
    c) Załóżmy, że prawdą jest, że developer protokołu obmiaru mieszkania przed
    otynkowaniem go nie sporządził. Jak zatem należałoby interpretować zapis, że
    akty wydane zostaną w terminie 9 miesięcy od przekazania lokalu PROTOKOŁEM
    OBMIARU?

    Mam nadzieję, że wyraziłem się dość jasno i konkretnie :)
    Pozdrawiam i liczę na pomoc z Waszej strony

  • 2. Data: 2008-01-19 10:42:04
    Temat: Re: Zapisy pewnej umowy - jak je interpretować
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    jaQbek wrote:

> [...]
    > przy przekazywaniu mu lokalu (nie odebrał go) nie otrzymał, i że ponoć
    > takowego developer nie sporządził. Co mogę w takiej sytuacji zrobić?

    Nie odebrać lokalu i czekać na pomiar.

> [...]
    > punktu 2 i 4. Czy w takim razie mogę się oprzeć w ewentualnych sporach o
    > powierzchnię lokalu na własnych pomiarach?

    gdzieś w noramch widziałem, że dodaje się po 2 cm.

    > 2. Czy z pkt. 5 wynika, że mam prawo nie odebrać lokalu, jeśli nie są
    > skończone prace w części wspólnej budynku (korytarz, klatka schodowa itp.)?

    Z pkt 5 wynika, że musisz odebrac lokal, jesli sam lokal jest skończony
    a pozostają prace w okół budynku, a nie w budynku.
    Mała infrastruktura, to oświetlenie, trawniki barierki, a nie klatka
    schodowa.
    Możesz odmówic odbioru lokalu.

> [...]
    > ale ten termin przesuwa się. Czy w związku z tym termin wydania aktu
    > notarialnego również jest ruchomy, czy pozostaje nim koniec września 2008?

    ruchomy, w 3 miesiące od uzyskania pozwolenia na użytkowanie.
    czyli w zasadzie developer ma możliwośc przciągania w nieskończoność w
    razie spartolenia budowy i kłopotów z uzyskaniem pozowlenia na użytkowanie.

    > b) Co w sytuacji, gdy minie 9 miesięcy od wydania lokalu, ale nie miną 3
    > miesiące od uzyskania ostatecznej decyzji o pozwoleniu na użytkowanie?

    nic.

> [...]
    > przed otynkowaniem go nie sporządził. Jak zatem należałoby interpretować
    > zapis, że akty wydane zostaną w terminie 9 miesięcy od przekazania

    jak wyżej. wykonają obmiar później lub przyjmą powierzchnię z projektu
    jeśli odbiorca nie będzie wszczynał awantury, że obmiaru nie było.

  • 3. Data: 2008-01-19 10:53:06
    Od: "jaQbek" <j...@s...eu>

    > Nie odebrać lokalu i czekać na pomiar.
    Mają skuć tynki, żeby zmierzyć mieszkanie zgodnie z warunkami umowy?

    > ruchomy, w 3 miesiące od uzyskania pozwolenia na użytkowanie.
    > czyli w zasadzie developer ma możliwośc przciągania w nieskończoność w razie
    > spartolenia budowy i kłopotów z uzyskaniem pozowlenia na użytkowanie.
    A co mogę w takim przypadku zrobić, poza rozwiązaniem umowy, co jest mi zupełnie
    nie na rękę ? UOKiK, PINB ?

    > nic.
    No ale termin jest wówczas przekroczony i mogę dochodzić roszczeń, czy też zapis
    jest tak skonstruwany, że zgodnie z prawem chroni tyłek developerowi?