  • 1. Data: 2004-01-13 15:58:22
    Temat: Zaniechanie/Zaprzestanie
    Od: "Chris" <k...@f...polbox.pl>

    Mam wrazenie, ze potocznie slowa "zaniechanie" i "zaprzestanie" sa uzywane
    zamiennie, jako synonimy, zas prawnie znacza zupelnie cos innego.

    - zaniechanie, to nie wykonanie czynnosci, ktora sie powinno zrobic;
    przykladowo nie udzielenie pierwszej pomocy ofierze wypadku

    - zaprzestanie, to nie wykonywanie czynnosci, ktora sie do tej pory robilo,
    przykladowo przestepca zaprzestal kradziezy, wiec przestal tym samym byc
    zlodziejem

    Ciagnac dalej, nieprawdziwe jest zdanie, ze przestepca zaniechal kradziezy
    ;-)
    W tym miejscu poprawnie byloby uzyc slowa zaprzestal, a nie zaniechal.

    Moje pytanie brzmi: czy powyzsze ujecie tematu jest poprawne?

    pozdrawiam

    Chris
    ps. wiem ze jest to akademicki problem, ale wdzieczny bede za komentarze..

  • 2. Data: 2004-01-13 19:26:49
    Temat: Re: Zaniechanie/Zaprzestanie
    Od: "Rodrig von Falkenstein" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Chris" <k...@f...polbox.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > - zaniechanie, to nie wykonanie czynnosci, ktora sie powinno zrobic;
    > przykladowo nie udzielenie pierwszej pomocy ofierze wypadku

    Inaczej. Zaniechanie, to nie podjecie jakieś czynności, nieważne jakiej. Nie
    ważne czy wykonanie wynika z obowiązku prawnego czy nie. Mozna zaniechać
    sprawdzenia czegoś, zaniechać dochodzenia praw, mozna też zaniechać
    kradzieży, jeżeli powstał już zły zamiar i ew. przygotowanie, ale nie
    podjeto jeszcze usiłowania. Np jest okazja kradziezy, ale złodziej rozpoznał
    teren, ale uznał, ze mu się niechce..

    > - zaprzestanie, to nie wykonywanie czynnosci, ktora sie do tej pory
    robilo,
    > przykladowo przestepca zaprzestal kradziezy, wiec przestal tym samym byc
    > zlodziejem

    tez inaczej. Zaprzestanie to przerwanie wykonywania jakiejś czynności, którą
    się dotad wykonywało. najczęściej jest to powiązane z niewywiązywaniem się z
    jakiegos obowiazku prawnego lub innego. Mozna zaprzestać płacenia alimentów
    lub zaprzestać płacenia długów. a na wojnie mozna zaprzestać ognia.

    > Ciagnac dalej, nieprawdziwe jest zdanie, ze przestepca zaniechal kradziezy
    > ;-)
    > W tym miejscu poprawnie byloby uzyc slowa zaprzestal, a nie zaniechal.

    No cóż krdzież jest to zabranie w celu przywłaszczenia. Przestepstwo to
    zostaje popełnione z chwilą dokonania - tj (upraszczając) fizycznego
    zabrania rzeczy.Sama czynnośc faktyczna - wybicie szyby, sięganie po rzecz
    miesci się pod pojęciem usiłowania kradzieży.Jeżeli ktoś zaczął i nie
    skończył, bo mu się odechciało to mówimy, że ODSTĄPIŁ od usiłowania
    kradzieży

    > Moje pytanie brzmi: czy powyzsze ujecie tematu jest poprawne?

    nie bardzo. więc reasumując:

    ZANIECHANIE - nie podjęcie jakiejś czynności z własnej woli, pomimo
    istnienia ku temu obowiazku lub mozliwości. Przy przestepstwach jest to
    odstąpienie od złego zamiaru przed fazą usiłowania
    ZAPRZESTANIE - przerwanie wykonywania jakiejś czynności, którą się
    dotychczas wykonywało. Może skutkować naruszeniem obowiązku prawnego - np
    zaprzestanie płacenia alimentów.
    ODSTĄPIENIE - 1. rezygnacja z własnej woli z dokonania czynu zabronionego,
    która następuje w fazie usiłowania - np odstąpienie od dokonania kradziezy
    2. wycofanie się ze stosunku prawnego - np
    odstąpienie od umowy