  • 1. Data: 2003-04-29 19:56:19
    Temat: Zagraniczny pracodawca a ZUS i US w Polsce
    Od: "Telesfor Baudot" <T...@S...poczta.NIE.onet.TU.pl>

    Proszę o rady i wskazówki w następującej sprawie:

    Jutro mam podpisac umowę z zagraniczną firmą. Umowa jest zatytułowana
    "service agreement", ja jestem tam nazywany "The employee", stanowi, m.in.,
    że "the Employee agrees to service as ..... coordinator....." oraz, że
    "During his appoitment the Company shall pay to the Employee a salary at the
    rate of euro ..... per month".

    Umowa zakłada, że wszystkie zobowiazania publiczne mam pokrywać w Polsce i
    troszczyc się o nie samodzielnie.

    Mam proble w zintereptewaniu czy umowa z tak użytymi sformułowaniami jest:

    a) umową o pracę
    b) umową zlecenia

    i w związku z tym jakie zobowazania na mnie ciążą. Doadam, że oprócz tej
    umowy pracuję na etacie i mam opłacane wszelkkie składki.

    Jeżeli a) to czy ZUS i jak to zrobić (firma nie chce miec nic z tym
    wspólnego, a ja nie prowadzę działalności), wiec jak zanieść pieniądze do
    ZUS (o ile to jest konieczne (tryb, formularze, przepisy paragrafy).

    Jeżłei b) to rozumiem, że nie ma ZUS, a tylko US. Czy w tym przypadku wolne
    od podatku są diety wg przepisach o podróżach zagranicznych? Rozumiem, że
    płacę zaliczki na podatek na podstawie comiesięcznych deklaracji, ale
    czy adekwatny jest tu PIT-51 poz.1 (wynagrodzenia ze stosunku pracy
    otrzymywane z zagranicy - raczej nie, bo chodzi o przypadek b) czy też
    PIT-52 poz. 2 (przychody
    z tytułu osobistego wykonywania usług na podstawie umowy zlecenia...... bez
    pośrednictwa płatnika - to jest mi bliższe, ale czy to dotyczy sytuacji
    kiedy zleceniodawca-płacący jest zagranicą (nie znalazłem tego w ustawie o
    PIT). Czy w tym przypadku koszty uzyskania przychodu wynoszą 20% a zaliczka
    na podatek 20% (tak jak przy krajowych umowach zlecenia)?

    A może są tutaj jeszcze inne niespodzianki ZUS-owo-podatkowe?

    Pomijam tutaj kwestie podwójnego opodatkowania, bo przyjmuję, ze żadne
    podatki od mojego honorarium w kraju pochodzenia nie będą płacone.

    Wdzięczny za jakiolwiek ślad wyjaśnień.

    Telesfor Baudot (Tele200 at poczta kropka onet kropka pl)
    http://tele2001.republika.pl