  • 1. Data: 2010-05-23 10:08:19
    Temat: Zachowek, czy jest możliwe go nie płacić?
    Od: "WMP" <w...@w...pl>

    Witam, rodzice podarowali mi swoje mieszkanie, notarialnie przepisane, z
    dopiskiem że moga (rodzice) mieszkac do śmierci. Czy w razie śmierci
    rodziców, pozostałym dzieciom należy się zachowek? Jest nas czworo. Rodzice
    jednemu z nas podarowali dom po swoich rodzicach (niewielkiej wartości) - sa
    na to dokumenty. drugiemu w przeszłości finansowali budowę mieszkania (nie
    ma na dokumentów - po prostu dawali pieniądze), trzecie dziecko nic nie chce
    (na razie). Wydziedziczenie nie wchodzi w grę. Rodzice sami chcą żebym, nie
    płacił zachowku pozostałemu rodzeństwu. Jak to zrobić? Jest drugi temat o
    zachowku, ale tam do końca nie jest to wyjaśnione jak nie płacić zachowku.
    Czy w ogóle jest możliwe nie płacić zachowku? Sprzedaż tez nie wchodzi w
    grę.

  • 2. Data: 2010-05-23 15:44:39
    Temat: Re: Zachowek, czy jest możliwe go nie płacić?
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    WMP wrote:
    > Witam, rodzice podarowali mi swoje mieszkanie, notarialnie przepisane, z
    > dopiskiem że moga (rodzice) mieszkac do śmierci. Czy w razie śmierci
    > rodziców, pozostałym dzieciom należy się zachowek?
    tak

    ale oni już coś dostali, wiec wartość tego co dostali bedzie im sie
    zaliczał do zachowku. Poczytaj o schedzie spadkowej.

  • 3. Data: 2010-05-23 21:31:48
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    WMP pisze:

> [...]
    > Czy w ogóle jest możliwe nie płacić zachowku? Sprzedaż tez nie wchodzi w

    O ile suma zachowku wynikła z wyliczeń masy spadkowej (to mieszkanie to
    darowizna, nie spadek, ale jego wartość ma znaczenie przy wyliczaniu
    należnego zachowku) nie zostanie pokryta przez wymienione w przepisach
    odliczenia (typu np. darowizny - jak ta darowizna domu) to jeśli sami
    nie będą chcieli zrzec się zachowku, to pozostaje tylko masowe
    morderstwo ich oraz wszelkich dziedziczących po nich.

    Przepisy o zachowku masz w kodeksie cywilnym, począwszy od art. 991.