    From: "Żebro" <żebrowski_xxx@poland.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: ZUS i brak decyzji
    Date: Thu, 18 Dec 2003 22:31:29 +0100
    Sender: C...@p...onet.pl@pr3.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Witam!

    Wstęp:
    W maju 2001 roku wysłałem do Inspektoratu ZUS prośbę o rozłożenie na raty
    zaległości głównej oraz naliczonych odsetek karnych. Mam potwierdzoną kopie
    z data wpływu. W piśmie poprosiłem również o _wydanie stosownej decyzji_.
    Po paru dniach zostałem wezwany do Inspektoratu, gdzie pani inspektor
    powiadomiła mnie _ustnie_, że inspektorat przychylił się do mojej prośby. Od
    tej pory regularnie wpłacałem na konto ZUS ustaloną kwotę. W tym miesiącu
    wpłaciłem ostatnią ratę, którą wyrównałem zaległość stanowiącą kwotę
    zaległości i odsetek na maj 2001. Po dokonaniu przelewu udałem się do
    Inspektoratu aby uzyskać zaświadczenie o spłacie zaległości w formie
    zaświadczenia o nie zaleganiu ze składkami. Ta sama pani inspektor oznajmiła
    mi, że do spłaty pozostały jeszcze odsetki które narosły w okresie gdy
    spłacałem raty.

    Pytania:
    1. Czy ZUS może naliczać odsetki za zwłokę po "przychyleniu" się do prośby o
    rozłożenie zaległości na raty?
    2. Czy ZUS naruszył prawo administracyjne nie wydając decyzji _na piśmie_
    mimo że o nią pisemnie prosiłem.
    3. Czy mam szansę anulowania odsetek naliczonych po ustnym "przychyleniu"
    się Inspektoratu do spłaty zaległości na raty, czyli de facto ugodzie.

    I na koniec serii o ZUS:
    Czy z chwila zmiany prawa, wydana na piśmie decyzja zgodna z poprzednia
    ustawą ulega automatycznie kasacji/wypowiedzeniu w przypadku gdy jest
    niezgodna z nową ustawą, czy też musi zostać wypowiedziana na piśmie przez
    organ ją wydający? Oczywiście chodzi o decyzję... ZUS. Proszę o stosowne
    paragrafy.

    --
    Jacek "Żebro"