  • 1. Data: 2008-04-22 09:44:14
    Temat: [ZUS] Zasiłek pogrzebowy - problem
    Od: "..::Adam::.." <e...@o...pl>

    Witajcie,
    mam problem z zusem, który wypłacił zasiłek pogrzebowy, a po miesiącu
    przysłał decyzję, że zasiłek ten został wypłacony bezpodstawnie i domaga się
    jego zwrotu.
    Jak to jest, gdy umiera rodzic (na stałe mieszkający w Niemczech, tam
    pobierał emeryture), pogrzeb odbywa się w Polsce, syn jako organizator
    pogrzebu dostał z zusu ów zasiłek. Syn jest na zasiłku przedemerytalnym. I
    właśnie do tego doczepił się ZUS.
    Mam 2 pytania:
    1. czy słusznie zus zmienił zdanie
    2. jeśli słusznie, to czy ma prawo żądać zwrotu, w końcu to ich błąd, a cała
    kasa z odszkodowania poszła na pogrzeb, pomnik idt itp. Wiadomo, że jeśli by
    nie dostał tej kasy to wszystko odbyło by się skromniej.
    Jak to teraz zus będzie ściągał,?
    Pozdrawiam
    Adam

  • 2. Data: 2008-04-23 11:12:56
    Temat: Re: [ZUS] Zasiłek pogrzebowy - problem
    Od: oyer <o...@g...pl>

    ..::Adam::.. wrote:

    > Witajcie,
    > mam problem z zusem, który wypłacił zasiłek pogrzebowy, a po miesiącu
    > przysłał decyzję, że zasiłek ten został wypłacony bezpodstawnie i domaga
    > się jego zwrotu.

    Zasiłek pogrzebowy przysługuje w razie śmierci:

    1.ubezpieczonego,
    2.osoby pobierającej emeryturę lub rentę,
    3.osoby, która w dniu śmierci nie miała ustalonego prawa do emerytury
    lub renty, lecz spełniała warunki do jej uzyskania i pobierania,
    4.osoby pobierającej zasiłek chorobowy, świadczenie rehabilitacyjne,
    zasiłek macierzyński lub zasiłek w wysokości zasiłku macierzyńskiego za
    okres po ustaniu tytułu ubezpieczenia,
    5.członka rodziny osoby wymienionej w pkt. 1-2.

    Członkami rodziny, o których mowa w pkt. 5, są:

    o dzieci własne, dzieci drugiego małżonka oraz dzieci
    przysposobione,
    o przyjęte na wychowanie i utrzymanie przed osiągnięciem
    pełnoletności inne dzieci, w tym również w ramach rodziny zastępczej,
    o wnuki i rodzeństwo,
    o małżonek (wdowa i wdowiec),
    o rodzice, w tym ojczym, macocha oraz osoby przysposabiające.

    Zasiłek pogrzebowy przysługuje osobie, która pokryła koszty pogrzebu.
    Zasiłek pogrzebowy przysługuje także pracodawcy, domowi pomocy
    społecznej, gminie, powiatowi, osobie prawnej kościoła lub związku
    wyznaniowego, jeżeli pokryły koszty pogrzebu.

    na podstawie tego co napisałeś oraz tego co zamieścił na swojej stronie zus,
    to otrzymałeś zasiłek zgodnie z parawem. Przynajmniej tak mi się wydaje.

    źródło: http://www.zus.pl/default.asp?p=4&id=439

  • 3. Data: 2008-04-23 11:17:07
    Od: oyer <o...@g...pl>

    przyznawanie zasiłków pogrzebowych przez ZUS:
    http://www.zus.pl/default.asp?p=4&id=439

    przeczytaj czy jesteś uprawniony to znaczy czy spełniasz warunki jego
    otrzymania.