    From: xxx <k...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Wzorzec umowy -a ukryte cechy i klauzule umowy
    Date: Thu, 15 Mar 2012 09:52:35 +0100

    Witam.
    Czy umowa cywilno-prawna powinna zawierać widoczne i jednoznaczne
    odniesienie do kwestii nie uregulowanych umową, tj. kodeksu cywilnego
    lub ustaw regulujących kwestie przedmiotu umowy?
    Mam przypadek gdy przed podpisaniem umowy nie posiadałem wiedzy nt.
    istotnych warunków wynikających z nie wypowiedzenia tejże umowy, a które
    to warunki uregulowane były ustawą o której wzmianka była na rewersie
    umowy (podpisywanej zresztą tylko na przedniej stronie, tworzącej kopię
    poprzez druk samokopiujący). Zgodnie z K.C. art. 384 i 385, wzór umowy
    powinien być dostarczony stronie umowy i powinien być jednoznaczny i
    zrozumiały. W przypadku podpisywania umowy na oryginale, dopiero po jej
    podpisie, można było odczytać tylną stronę oryginału, informującą o
    istotnych jej warunkach prawnych w postaci odniesienia do ustawy.
    Jak dla mnie, wzorzec umowy to była tylko 1.strona, nie regulująca
    kwestii wypowiedzenia określonego w konkretnej ustawie, podczas gdy
    szczególne warunki umowy były ukryte przed stroną umowy do czasu jej
    podpisania.Rewersu umowy bowiem nie podpisywałem.
    Co ciekawe, po roku firma, której nie wymówiłem umowy przed upływem jej
    obowiązywania, skorzystała z klauzuli prolongacyjnej określonej w
    ustawie i przedłużyła umowę bez informowania mnie przed upływem roku o
    warunkach umowy.
    Art. 384 K.C:
    [§ 1. Ustalony przez jedną ze stron wzorzec umowy, w szczególności
    ogólne warunki umów, wzory umów, regulaminy wiążą drugą stronę, jeżeli
    zostały jej doręczone przy zawarciu umowy.]
    Art. 385 K.C:
    § 1. W razie sprzeczności treści umowy z wzorcem umowy strony są
    związane umową.
    § 2. Wzorzec umowy powinien być sformułowany jednoznacznie i w sposób
    zrozumiały. Postanowienia niejednoznaczne tłumaczy się na korzyść
    konsumenta.

    Czy ta kwestia może być podstawą pozwu sądowego? Proszę o opinie.