    From: T...@g...com
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Wyrejestrowanie samochodu w Polsce-problemy
    Date: Mon, 28 Jan 2008 08:45:06 -0800 (PST)

    Witam

    Mój problem poruszyłem już na pl.misc.samochody jednak za namową
    znajomych postanowiłem go opisać również tutaj.

    Problem ten związany jest wyrejestrowaniem i ponowna rejestracja
    samochodu który obecnie
    posiadam.

    W tej chwili mieszkam i pracuje na terytorium Irlandii. Przyjechałem
    do Irlandii własnym samochodem który zakupiłem oraz zarejestrowałem w
    Polsce jeszcze przed wyjazdem. Zgodnie z irlandzkim prawem jestem
    zobowiązany taki samochód zarejestrować oraz ubezpieczyć zaraz po
    przyjeździe do Irlandii.
    Podaje tutaj link do oficjalnej irlandzkiej ulotki rządowej o tym
    mówiącej:
    http://www.revenue.ie/pl/leaflets/vrt1.pdf
    (wersja polska)

    Z godnie z irlandzkimi wymogami samochód zarejestrowałem oraz
    ubezpieczyłem postępując zgodnie z odpowiednimi procedurami.
    Nie było z tym najmniejszych problemów. Jedynie moja nowa (irlandzka)
    firma ubezpieczeniowa zażądała ode mnie przedstawienia informacji o
    dotychczasowym przebiegu ubezpieczenia oraz o tym ze moja polisa w
    Polsce zostaje zamknięta w związku z tym ze samochód jest obecnie
    zarejestrowany w Irlandii. Pierwszą informacje otrzymałem w formie
    listu bez najmniejszych
    kłopotów, problem jest z tym drugim tzn. z informacją że polisa jest
    rozwiązana. Firma ubezpieczeniowa poinformowała mnie że otrzymam
    informacje o zamknięciu polisy oraz zwrot składek za niewykorzystany
    okres dopiero wtedy gdy przedstawię decyzje o wyrejestrowaniu pojazdu.

    Zwróciłem się wobec tego w tej sprawie do wydziału komunikacji w
    Polsce w którym
    jest zarejestrowany mój samochód i otrzymałem wskazówki na temat
    wyrejestrowania samochodu oraz informację która jest sednem mojego
    problemu. Poinformowano mnie ze samochód raz wyrejestrowany w Polsce
    nie
    może być powtórnie zarejestrowany !!!!!! na podstawie przypisów
    zawartych w ustawie "Prawo o ruchu drogowym"
    A to znaczy ze nie będę mógł wrócić moim samochodem do Polski kiedy
    mój
    kontrakt w Irlandii dobiegnie końca jeżeli go wyrejestruje w Polsce.

    I tu zaczynają się moje problemy wynikające z nie przyjazności
    polskiego
    prawa, a dokładnie "Ustawy Prawo o Ruchu drogowym"

    Przesyłam bezpośredni link do strony Ministerstwa Infrastruktury pod
    którym znajduje się tekst ustawy,
    http://tinyurl.com/3xh84j

    art. 79 1. tej ustawy mowie wyraźnie:
    "Pojazd podlega wyrejestrowaniu przez organ właściwy ze względu na
    miejsce ostatniej rejestracji pojazdu, na wniosek jego właściciela, w
    przypadku
    1).....
    2)......
    3) wywozu pojazdu z kraju, jeżeli pojazd został zarejestrowany za
    granica lub zbyty za granica.
    ....."

    a wiec rejestrując pojazd w Irlandii powinienem wyrejestrować go w
    Polsce.

    natomiast 4 punkt tej tego samego artykułu mówi:
    "Pojazd wyrejestrowany nie podlega potwornej rejestracji, z wyjątkiem
    pojazdu:
    1) odzyskanego po kradzieży
    2) zabytkowego
    3) mającego co najmniej 25 lat ...............
    4) ciągnika i przyczepy."

    Mój pojazd to jest najzwyklejszy samochód osobowy, a wiec nie zalicza
    się do żadnej z kategorii wymienionych powyżej.

    Uważam ze przepisy te są całkowicie niezrozumiale oraz szkodliwe dla
    obywatela PL. Zupełnie nie rozumiem dlaczego nie mogę ponownie
    zarejestrować samochodu który legalnie zakupiłem w Polsce, tylko
    dlatego
    ze staram sie przestrzegać przepisów zarówno irlandzkich jak i
    polskich.
    Przecież Idea Unii Europejskiej opiera się swobodzie przemieszczania
    oraz
    swobodzie podejmowania pracy, wiec skoro wyjechałem swoim
    samochodem z Polski powinienem mieć również prawo aby móc tym
    samochodem
    wrócić i go ponownie zarejestrować !!!.

    A jeżeli go nie wyrejestruje to firma ubezpieczeniowa w Polsce nie
    rozwiąże mojej polisy :-( :-(
    A jeżeli nie będę miał zamkniętej polisy w Polsce to moje zniżki nie
    są uwzględniane w IRL. Zniżki na które uczciwie zapracowałem prowadząc
    pojazdy mechaniczne od 1993 roku bez żadnej szkody !!!!

    Jeżeli nawet oleje zniżki i nie wyrejestruje samochodu w Polsce to
    będę musiał w Polsce płacić za niego OC i oczywiście w IRL też płacić.
    Nie mowiąc o tym ze nie wiem czy takie niewyrejestrowanie jest
    legalne.
    Jakiś totalny absurd !!!

    Pozdrawiam z góry dziękuje za wszystkie komentarze.
    Tomek
    P.S.