  • 1. Data: 2004-09-11 10:10:18
    Temat: Wykonanie zlecenia i brak zaplaty
    Od: "PeeS" <P...@w...pl>

    Witam,

    Czy jezeli po wykonaniu zlecenia (usługa), zleceniodawca nie chce zapłacić,
    to czy mogę odmówić mu wydania efektów mojej pracy ?
    Dodam, że na wykonanie usługi sporządzona była umowa.
    Czy muszę mu wydać a potem dochodzić w sądzie ?
    Spotkałem się z takim przypadkiem, że warsztat samochodowy nie chciał wydać
    samochodu bez zapłaty za naprawę.
    W moim przypadku niewydanie efektów mojej pracy nie wiąże się równocześnie z
    przetrzymaniem własności zleceniodawcy.

    Pozdrawiam
    PeeS

  • 2. Data: 2004-09-11 12:53:46
    Temat: Re: Wykonanie zlecenia i brak zaplaty
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "PeeS" <P...@w...pl> napisał w wiadomości

    Oczywiście, że możesz zatrzymać swoje dzieło - bo w takim razie to raczej
    umowa o dzieło wchodzi w rachubę. Zobowiązany do wydania cudzej rzeczy może
    ją zatrzymać aż do chwili zaspokojenia lub zabezpieczenia przysługujących mu
    roszczeń o zwrot nakładów na rzecz oraz roszczeń o naprawienie szkody przez
    rzecz wyrządzonej (prawo zatrzymania) - art. 461 kc. Dla pewności jednak
    poinformuj go pisemnie o wykonaniu dzieła i poucz, że zatrzymujesz je do
    czasu zapłaty\, by mu wybić argument, ze dzieła w terminie nie wykonałeś.

  • 3. Data: 2004-09-11 20:28:10
    Od: "PeeS" <P...@w...pl>

> [...]
    > czasu zapłaty\, by mu wybić argument, ze dzieła w terminie nie wykonałeś.

    Nie chodzi o umowę o dzieło, lecz umowę na świadczenie usług B2B.
    Konkretnie prowadzenie ksiąg podatkowych.
    Klient nie płacił przez kilka miesięcy a teraz rezygnuje z moich usług.
    Czy mogę przetrzymać książki podatkowe i kopie deklaracji (wszystko to moje
    wydruki, czyli efekty mojej pracy) do czasu zapłaty ?
    Niewydanie mu tych rzeczy uniemożliwia mu dalsze rozliczanie się z urzędem.
    Nie podoba mi się jednak, że parę miesięcy pracowałem za darmo.

    Pozdrawiam
    PeeS

  • 4. Data: 2004-09-11 22:43:41
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    urzędem.
    > Nie podoba mi się jednak, że parę miesięcy pracowałem za darmo.

    moim zdaniem nie. To są dokumenty, a w tym wypadku zatrzymanie ich jest
    przestępstwem. Tak więc dokumenty źródłowe musisz mu zwrócić. Ale mając
    wiedzę na temat jego firmy (choćby konta bankowe czy majątek) możesz z
    powodzeniem windykować uzyskany nakaz zapłaty. A nakaz dostaniesz raczej bez
    problemu. I w tę stronę raczej bym szedł.

  • 5. Data: 2004-09-12 13:40:40
    Od: "PeeS" <P...@w...pl>

> [...]
    bez
    > problemu. I w tę stronę raczej bym szedł.

    Za dokumenty zrodlowe rozumiem faktury na podstawie ktorych sporzadza sie
    deklaracje i książki podatkowe.
    Czy jest jakas definicja dokumentu ?
    Co moge zatrzymac a co nie ?

    Pozdrawiam
    PeeS

  • 6. Data: 2004-09-12 17:46:13
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Za dokumenty zrodlowe rozumiem faktury na podstawie ktorych sporzadza sie
    > deklaracje i książki podatkowe.
    > Czy jest jakas definicja dokumentu ?
    > Co moge zatrzymac a co nie ?

    Kodeks karny to definiuje. Prawdę mówiąc musisz mu wydać niemal wszystko.

  • 7. Data: 2004-09-13 06:47:48
    Od: "PeeS" <P...@w...pl>

    > Kodeks karny to definiuje. Prawdę mówiąc musisz mu wydać niemal wszystko.

    W takim razie chyba jednak dołożę do interesu.
    Nie dość, że w takim razie klient na pewno nie zapłaci, to podatek i VAT od
    tego "przychodu" musiałem zapłacić.
    Odzyskanie pieniędzy nie jest takie proste, kilka razy próbowałem, ale tylko
    wzbogaciłem komornika, który z tego co wiem palcem nie kiwnął.

    Pozdrawiam
    PeeS

  • 8. Data: 2004-09-13 19:19:08
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    tylko
    > wzbogaciłem komornika, który z tego co wiem palcem nie kiwnął.

    Nakaz zapłaty, to kwota rzędu 2% długu. Znając kontrahentów tego
    przedsiębiorcy spokojnie możesz opchnąć wymagalną wierzytelność jego
    dłużnikowi.

  • 9. Data: 2004-09-15 14:31:47
    Od: "PeeS" <P...@w...pl>

    > Nakaz zapłaty, to kwota rzędu 2% długu. Znając kontrahentów tego
    > przedsiębiorcy spokojnie możesz opchnąć wymagalną wierzytelność jego
    > dłużnikowi.

    a z czym sie to je ? ;)

  • 10. Data: 2004-09-15 19:49:34
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > a z czym sie to je ? ;)

    Ale które? :-))
    Bo są dwa dania. Nakaz zapłaty na pierwsze i kompensata na drugie.