  • 61. Data: 2005-07-01 20:24:01
    Temat: Re: Wychowanie przez pracę
    Od: "Roman G." <r...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Robert Tomasik <r...@g...pl> napisał(a) w wiadomości:
    news:da48ph$e1q$1@nemesis.news.tpi.pl

    > Ale wymyśliłem coś innego. Dyrektor uzależnia wykonanie czynności
    > służbowej (wystawienia świadectwa) od korzyści materialnej dla innej
    > osoby (szkoła przecież zyskuje darmową pracę) i można mu suponować po
    > prostu czysty przykład korupcji.

    Po prostu wiedziałem, że puścisz wodze fantazji! ;-)

    RG

  • 62. Data: 2005-07-01 20:25:59
    Od: "Jotte" <t...@W...pl>

    W wiadomości news:da48ph$e1q$1@nemesis.news.tpi.pl Robert Tomasik
    <r...@g...pl> pisze:

    Słuchaj Rob, a na jakiej wg Ciebie podstawie dyrektor czy nauczyciel w ogóle
    mógłby nakazać uczniowi szorowanie parapetu, podłogi, nie mówiąc o ryciu
    szpadlem boiska? Co to w ogóle ma być? Wyobraź sobie, że w szkole na którą
    płacisz podatki (nie czesne!) zmuszają do tego Twoje dziecko. Co zrobisz?

    Jotte

  • 63. Data: 2005-07-01 20:27:25
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Czyli jakby sprzątali w ciągu roku szkolnego byłby OK? Dlaczego?

    Też nie było by OK, ale przynajmniej miałbym jeden argument mniej :-).
    Przy czym akurat gdyby to robiono w roku szkolnym i bez zagrożenia o
    niewydaniem świadectwa, to uznał bym to za działanie wychowawcze.

  • 64. Data: 2005-07-01 20:28:03
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Robert Tomasik napisał(a):

    > Rzecz w tym, że akurat w tym momencie prawo cywilne przewiduje pewien
    > automatyzm. Skoro nie było innej woli, to należy się wynagrodzenie.
    > Musiała by być zgodna wola, by się nie należało. Tak przynajmniej ja
    > uważam.

    To może wskaż ten przepis prawa cywilnego który jest tak automatyczny,
    że stosuje się nawet do stosunków nie cywilnoprawnych.

    > Ale wymyśliłem coś innego. Dyrektor uzależnia wykonanie czynności
    > służbowej (wystawienia świadectwa) od korzyści materialnej dla innej
    > osoby (szkoła przecież zyskuje darmową pracę) i można mu suponować po
    > prostu czysty przykład korupcji. Zobacz na 228§4 kk i wykładnię korzyści
    > w art. 115 kk. Taka kwalifikacja jest wbrew pozorom przynajmniej
    > wstępnie również możliwa. A to już zaczyna nawet sankcją śmierdzieć i to
    > na poważne.

    Problem tylko w zamiarze dyrektora. O nie działał w celu osiągnięcia
    korzyści majątkowej tylko w celach wychowawczych. Zamiar w art. 228
    paragraf 4 kk nie może być ewentualny - musi być bezpośredni.

    > No to załóżmy, że jesteś urzędnikiem tego Wydziału i jest on Twoim
    > zwierzchnikiem - choć mam wątpliwość co do tego, czy dyrektor szkoły ma
    > uprawnienia porównywalne do zwierzchnika w firmie.

    Jakby ktoś był moim zwierzchnikem w wydziale komunikacji to musiałbym
    robiąc wszystko co wynika z kodeksu pracy, regulaminu pracy, zakresu
    obowiązków, umowy o pracę - a tam zazwyczaj jest również wykonywanie
    poleceń przełożonych.

    --
    @ Johnson

    --- za treść postu nie odpowiadam
    którymi staramy się je ukryć."

  • 65. Data: 2005-07-01 20:28:19
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Roman G." <r...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał w
    wiadomości news:da48p1$ebv$1@inews.gazeta.pl...

    > Po prostu wiedziałem, że puścisz wodze fantazji! ;-)

    Tu nie ma żadnej fantazji. Wskaż, której z przesłanek Dyrektor swoim
    zachowaniem nie spełnił.

  • 66. Data: 2005-07-01 20:30:43
    Od: "Roman G." <r...@g...SKASUJ-TO.pl>

    > odszkodowanie - vide art. 429 i 430 kc.

    Tam mowa o szkodach wyrządzonych osobom trzecim, to po pierwsze.
    Po drugie miałbym wątpliwości co do zasadności stosowania tych przepisów w
    odniesieniu do opieki nad powierzonym nam dzieckiem, ale tu się nie spieram,
    bo nie mam pod ręką komentarza do kc.

    RG

  • 67. Data: 2005-07-01 20:32:33
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Robert Tomasik napisał(a):

    > Też nie było by OK, ale przynajmniej miałbym jeden argument mniej :-).
    > Przy czym akurat gdyby to robiono w roku szkolnym i bez zagrożenia o
    > niewydaniem świadectwa, to uznał bym to za działanie wychowawcze.

    Tylko bez zagrożenia trudno byłoby ich wychowywać w ten sposób :)

  • 68. Data: 2005-07-01 20:34:42
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > To może wskaż ten przepis prawa cywilnego który jest tak automatyczny,
    > że stosuje się nawet do stosunków nie cywilnoprawnych.

    Taż napisałem wcześniej - art. 628 kc - zdanie drugie i trzecie.

    > Problem tylko w zamiarze dyrektora. O nie działał w celu osiągnięcia
    > korzyści majątkowej tylko w celach wychowawczych. Zamiar w art. 228
    > paragraf 4 kk nie może być ewentualny - musi być bezpośredni.

    Bez przesady. Nie widzę żadnego problemu z wykazaniem, że dyrektor co
    najmniej się godził na to, że szkoła osiągnie korzyść materialną z pracy
    uczniów. A to już wystarczy, by uznać że miał zamiar bezpośredni. Taż
    wymuszenie darmowej pracy zawsze wiąże się z korzyścią dla osoby, dla
    której ową pracę świadczymy.

> [...]
    > robiąc wszystko co wynika z kodeksu pracy, regulaminu pracy, zakresu
    > obowiązków, umowy o pracę - a tam zazwyczaj jest również wykonywanie

    Ależ oczywiście. Z jednym wyjątkiem. nie możesz uzależnić wydania mojego
    prawa jazdy od świadczenia tej pracy. możesz mnie za odmowę zamiatania
    zwolnić dyscyplinarnie albo inaczej ukarać. Ale prawo jazdy masz mi
    wydać.

  • 69. Data: 2005-07-01 20:40:32
    Od: "Roman G." <r...@g...SKASUJ-TO.pl>

    > No i uczniowie przyszli na własnym urlopie (wakacje) do pracy. Trzeba im
    > nadgodziny zapłącić

    Więcej Ci powiem! Są tak ohydne szkoły, że każą uczniom przez wakacje (na
    urlopie - sic!) kilka lektur przeczytać i napisać coś o jednej z nich. Bez
    wynagrodzenia, nie mówiąc o nadgodzinach! ;-)

    > choćby najwłąściwsze środki wychowawcze nie są prawem w Polsce.

    Ale mogą być w majestacie prawa stosowane.

    > Skąd wiesz?

    Już Ci to Johnson napisał. Celem dyrektora nie było wyręczanie pracowników
    szkoły, nie to, aby było czysto. Celem było wychowanie uczniów.

    RG

  • 70. Data: 2005-07-01 20:44:27
    Temat: Re: Wychowanie przez prac
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Przemek R..."
    .pl> napisał w
    wiadomości news:da45kq$j9$1@inews.gazeta.pl...

    > a czy siwadectwo nalezy do ucznia od momentu wystawienia czy od
    momentu
    > odebrania?

    Jak każdy dokument - od momentu wystawienia.

    > Jak rozumiem szkola nie otrzymala zgody od nich na ptrzetrzymywanie.
    > Bo jezlei to pierwsze to art 276 a pozniej 191 .

    191 moim zdaniem nie przejdzie. Szkoła jako taka mogła nakazać uczniom
    jakieś tam prace. Gdyby nie uzależniła od tego wydania świadectwa, to
    bym się słowem nie odezwał. Moje opory budzi uzależnienie wydania
    świadectwa od spełnienia tego obowiązku.

    Regulamin szkoły i prawo oświatowe przewiduje różne sankcje za
    niespełnienie polecenia dyrekcji szkoły. Można być w ostateczności
    relegowanym ze szkoły. Ale zatrzymania świadectwa już nie.