  • 1. Data: 2008-04-02 15:31:18
    Temat: Wspólnota mieszkaniowa - zarządzanie nieruchomością
    Od: "LM" <l...@g...pl>

    Ustawa o własności lokali w art. 18 mówi o ustanowieniu zarządu lub zarządcy
    NIERUCHOMOŚCIĄ wspólnoty mieszkaniowej w formie aktu notarialnego lub
    powierzenia zarządzania licencjonowanemu zarządcy. Jednocześnie jest zapis,
    że jeśli w tym trybie nie zostanie powołany zarząd lub zarządca, to
    wspólnota ma obowiązek stosować zapisy ogólne, w myśl których musi powołać
    zarząd WSPÓLNOTY mieszkaniowej.

    Pomijając powierzenie zarządzania nieruchomością zarządcy, pojawiają się
    zatem dwa organy: zarząd nieruchomością wspólną i zarząd wspólnoty
    mieszkaniowej. I teraz pytania:
    1) czy MUSZĄ istnieć oba te organy, czy wystarczy jeden? w szczególności
    wydaje się że wystarczy jak istnieje ten drugi, a nie jest jasne czy
    wystarczy jak istnieje ten pierwszy

    2) czy MOGĄ istnieć oba te organy jednocześnie, a jeśli tak, to jakie są
    między nimi relacje, tzn. który jest nadrzędny i jakim zakresie. Wydaje się
    że o ile mogą istnieć, to nadrzędny jest zarząd wspólnoty, bo on
    reprezentuje właścicieli - ale jak przebiega podział kompetencji?

    I oczywiście pytanie o podstawę prawną, ew. orzecznictwo w tej sprawie, bo z
    ustawy niewiele wynika, a nieoficjalne interpretacje do jakich się dokopałem
    są co najmniej dziwne

    Pozdrawiam

    LM

  • 2. Data: 2008-04-03 06:23:18
    Od: Marek Kuchciak <m...@w...home.pl>

    LM (2008-04-02 17:31):

> [...]
    >
    > Pomijając powierzenie zarządzania nieruchomością zarządcy, pojawiają się
    > zatem dwa organy: zarząd nieruchomością wspólną i zarząd wspólnoty

    Art. 18.
    1. Właściciele lokali mogą w umowie o ustanowieniu odrębnej własności
    lokali albo w umowie zawartej później w formie aktu notarialnego określić
    sposób zarządu nieruchomością wspólną, a w szczególności mogą powierzyć
    zarząd osobie fizycznej albo prawnej.
    [...]

    Art. 18. mówi o określeniu SPOSOBU sprawowania zarządu nieruchomością
    wspólną. Nie jestem prawnikiem i trudno mi dywagować nad precyzyjnością
    tych zapisów, ale praktyka jest taka, że domyślnie zarząd nieruchomością
    wspólną jest sprawowany według zasad określonych w Rozdz. 4. UWL, a jeżeli
    współwłaściciele chcą innych zasad, to muszą o tym zdecydować w formie aktu
    notarialnego i w szczególności zamiast wybierać zarząd np. spośród siebie
    powierzyć go jakiejś firmie. Zrobienie tego w formie aktu notarialnego ma
    jedną poważną wadę: bardzo trudno to potem odkręcić, bo wymaga to znowu
    gromadzenia właścicieli przed notariuszem. W praktyce często bywa tak, że
    zamiast powierzać zarząd specjalizowanej firmie (osobie prawnej) powołuje
    się w skład zarządu działającego wedle reguł Rozdz. 4 pracownika/ów tejże
    firmy (Art. 20. ust. 1. zezwala na powoływanie osób fizycznych także spoza
    grona współwłaścicieli).

    Oczywiście autorzy UWL wprowadzili pewne zamieszanie stosując słowo
    "zarząd" w kilku znaczeniach, np. jak wyżej zarówno "czynność zarządzania"
    jak i "organ wykonujący zarządzanie".

    > 1) czy MUSZĄ istnieć oba te organy, czy wystarczy jeden? w szczególności
    > wydaje się że wystarczy jak istnieje ten drugi, a nie jest jasne czy
    > wystarczy jak istnieje ten pierwszy

    Wg zasad z Rozdz. 4 musi istnieć jeden organ - zarząd wspólnoty
    mieszkaniowej. Współwłaściciele mogą z tego zrezygnować powierzając zarząd
    np. zewnętrznej firmie w formie aktu notarialnego. Jest jeszcze jedna forma
    - zarządca przymusowy, powoływany przez sąd na podstawie Art. 26.

    Marek Kuchciak