  • 11. Data: 2020-04-26 19:12:35
    Temat: Re: Wspólna działka
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    > Z udziałem tak, o ile ktoś zezchce kupić.
    > Ale co z korzystaniem?

    Korzystać mogą obydwaj współwłaściciele na równych prawach. W tej
    sytuacji jeden z nich w szczególności może inną osobę doi tego
    upoważnić, tym nie mniej, jeśli się współwłaściciele nie porozumieją, to
    zostanie rozstrzygnięcie przez sąd.

    --
    Robert Tomasik

  • 12. Data: 2020-04-26 20:29:09
    Od: Kris <k...@g...com>

    >bo nasz tyle ziemi, że możesz
    płacić KRUS.

    Link jakiś na poparcie powyższego zapodasz?

  • 13. Data: 2020-04-26 20:32:38
    Od: Kris <k...@g...com>

    >Z udziałem tak, o ile ktoś >zezchce kupić.

    A czemu by nie zechciał?
    Sam mam udział w 6000m2 nieruchomosci rolnej.

    >Ale co z korzystaniem?

    Gdzie widzisz problem?

  • 14. Data: 2020-04-26 21:28:34
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 26.04.2020 o 18:27, Dawid Rutkowski pisze:

    > A kogo to obchodzi, że mu się nie chce pracować?

    A dlaczego ci co nie posiadają ziemi kogoś obchodzą, jak im się nie chce
    pracować?

    > Ziemię ma - a mając
    > ponad 2ha to nie tylko może, ale musi płacić KRUS, jeśli nie płaci
    > ZUSu. Jak nie płaci to komornik, może sprzeda tą ziemię i biedaka z
    > kłopotu wybawi.

    A z czego wynika obowiązek płacenia KRUSu? Bo mam w okolicy "developera"
    co ma kupę hektarów, jak potrzebuje kasy to sprzedaje jakieś kawałki
    ziemi, ale KRUS-u, to on na 100% nie płaci.

  • 15. Data: 2020-04-26 23:08:31
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu niedziela, 26 kwietnia 2020 21:28:38 UTC+2 użytkownik nadir napisał:

    > A dlaczego ci co nie posiadają ziemi kogoś obchodzą, jak im się nie chce
    > pracować?

    No to jest dobre pytanie - może z powodu konstytucji?
    W sumie nie wiem i pewnie nie jest to sprawiedliwe - ale może jest "sprawiedliwe
    społecznie".
    Ale też nie jest tak, że obchodzą jak im się nie chce pracować - jak nie przyjmiesz
    oferty pracy to pożegnasz się ze statusem bezrobotnego, zasiłkiem (o ile masz jeszcze
    prawo) i ubezpieczeniem.
    Więc aż tak lekko nie ma.

    > A z czego wynika obowiązek płacenia KRUSu? Bo mam w okolicy "developera"
    > co ma kupę hektarów, jak potrzebuje kasy to sprzedaje jakieś kawałki
    > ziemi, ale KRUS-u, to on na 100% nie płaci.

    To może płaci ZUS? Np. gdzieś jest na 1/20 etatu "zatrudniony" wg stawki za najniższą
    krajową, to wychodzi ubezpieczenie dużo tańsze niż na własnej DG. A jeszcze drożej
    jest płacić dobrowolnie, wtedy to już jest ponad 300zł/mc - tyle kosztuje cały KRUS
    na kwartał.

    Ale może z tym obowiązkiem KRUSu przesadziłem, możliwe, że można mieć ziemię i nie
    musieć nic płacić (jedynie jak jesteś rolnikiem, np. bierzesz dopłaty).
    Ale wtedy ubezpieczenia nie masz.

  • 16. Data: 2020-04-26 23:12:10
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu niedziela, 26 kwietnia 2020 20:29:11 UTC+2 użytkownik Kris napisał:

    > Link jakiś na poparcie powyższego zapodasz?

    Linka nie mam, z życia wzięte, taki nam kłopot wyskoczył kilka lat temu z teściową,
    trzeba było robić szybką akcję z podziałem gospodarstwa bo by została bez
    ubezpieczenia, a chorowała.
    Dobrze, że nie kazali zwracać za ten czas, za który się nie należało, mielibyśmy się
    z pyszna.
    Wniosek - ze spadkami trzeba naprawdę uważać.

  • 17. Data: 2020-04-26 23:18:59
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu niedziela, 26 kwietnia 2020 20:32:40 UTC+2 użytkownik Kris napisał:

    > A czemu by nie zechciał?
    > Sam mam udział w 6000m2 nieruchomosci rolnej.

    Wszystko zależy od tego, kim są pozostali udziałowcy.

    > Gdzie widzisz problem?

    W powyższym.
    Póki się zgadzają, jest OK. Gorzej, jak przestaną.
    Przepisy o współwłasności niestety wymagają do czynności zwykłego zarządu zgody
    właścicieli 50% udziałów (tzn. ciągle nie wiem, czy 50% czy ponad 50%, czyli co w
    sytuacji chyba najczęstszej, że jest 2 właścicieli po połowie).
    A do czynności przekraczających zakres zwykłego zarządu jednomyślnej zgody wszystkich
    współwłaścicieli.
    Inaczej pozostaje sąd - albo w celu nakazania czynności albo w celu zniesienia
    współwłasności. Koszty, czas, korzystać nie można :(

    Więc lepiej nie.
    I nie wiadomo, czy gorzej z rodziną czy z obcym.

  • 18. Data: 2020-04-27 08:13:30
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Prawo rolne może być odmienne od powszechnego, do tego jakieś lokalne przepisy o np.
    najmniejszej powierzchni działek w planie.

    -----