  • 1. Data: 2020-04-25 21:22:48
    Temat: Wspólna działka
    Od: c...@g...com

    Witam!
    Proszę o poradę prawną: odziedziczyłem wraz z bratem po zmarłych rodzicach 1 ha
    ziemi, jest to sad, rozumiany jako grunt rolny. Nie mamy fizycznego podziału tej
    działki
    Brat przebywa na stałe za granicą i nigdy nie wróci do Polski. Moje pytanie brzmi:
    1. Czy może sprzedać swoją część bez mojej zgody i bez wcześniejszego podziału, a
    jeśli będzie konieczny podział to czy muszę się zgodzić na podział
    2. Czy może zza granicy upoważnić kogoś do korzystania z tej działki bez jego
    obecności?

  • 2. Data: 2020-04-25 22:19:19
    Temat: Re: Wspólna działka
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    Przede wszystkim zasiłku dla bezrobotnych nie dostaniesz.
    Ew. możesz spadek odrzucić.
    Sprawa spadkowa już była? Bo notarialne potwierdzenie dziedziczenia raczej odpada w
    tych okolicznościach.
    A brat to "Władysław Wygnaniec", że "nigdy do PL nie wróci"?

  • 3. Data: 2020-04-26 08:40:16
    Od: c...@g...com

    Nie liczę na żadne dopłaty do ha czy jakiś KRUS, Pytam konkretnie. Notarialnie od 2
    lat działka ma dwóch współwłaścicieli wpisanych do księgi wieczystej. Wracam do pytań
    w/w

  • 4. Data: 2020-04-26 10:12:18
    Od: Kris <k...@g...com>

    >Przede wszystkim zasiłku dla >bezrobotnych nie dostanies

    Bo?

  • 5. Data: 2020-04-26 10:13:19
    Od: Kris <k...@g...com>

    >Wracam do pytań w/w

    Vrat może ze swoim udziałem zrobić co będzie chciał.
    Czy osobiście czy poprzez pełnomocnika z zagranicy nawet

  • 6. Data: 2020-04-26 15:30:47
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 25.04.2020 o 21:22, c...@g...com pisze:
    > 1. Czy może sprzedać swoją część bez mojej zgody i bez wcześniejszego
    > podziału, a jeśli będzie konieczny podział to czy muszę się zgodzić
    > na podział

    Nikt nie może przekazać komuś więcej praw, niż sam ma. Zatem brat może
    sprzedać swój udział z za granicy na podstawie upoważnienia
    notarialnego, ale to nie będzie "jego część", bo takiej nie ma. Po
    prostu z tym nowym właścicielem udziałów będziecie się musieli dogadać
    na współużytkowanie, albo podział.

    Żeby to podzielić na części konieczna jest Twoja albo sądu zgoda,
    gdybyście się nie mogli dogadać.

    > 2. Czy może zza granicy upoważnić kogoś do korzystania z tej działki
    > bez jego obecności?

    Skoro sam nie może z całej działki korzystać, to i nie może upoważnić.

    --
    Robert Tomasik

  • 7. Data: 2020-04-26 16:12:56
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu niedziela, 26 kwietnia 2020 10:12:20 UTC+2 użytkownik Kris napisał:

    > Bo?

    Bo jak masz między 1ha a 2ha ziemi rolnej (i to nawet jak masz w tym 1% udziału - nie
    liczy się ilość przypadająca na głowę tylko wielkość gospodarstwa, w którym masz
    udział we własności) to możesz być jedynie "ułomnym bezrobotnym" - możesz się
    zarejestrować, urząd pracy pomoże w szukaniu roboty (łącznie z obowiązkiem przyjęcia
    oferty pod groźbą utraty statusu bezrobotbego - ale to marna groźba, bo jesteś tylko
    "ułomnie" bezrobotny) - ale ani nie wypłaci zasiłku ani nie ubezpieczy w NFZ - bo
    nasz tyle ziemi, że możesz płacić KRUS.
    Jak masz ponad 2ha to nawet "ułomnym" bezrobotnym nie zostaniesz, bo jesteś
    rolnikiem.

  • 8. Data: 2020-04-26 16:13:56
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu niedziela, 26 kwietnia 2020 10:13:20 UTC+2 użytkownik Kris napisał:

    > Vrat może ze swoim udziałem zrobić co będzie chciał.
    > Czy osobiście czy poprzez pełnomocnika z zagranicy nawet

    Z udziałem tak, o ile ktoś zezchce kupić.
    Ale co z korzystaniem?

  • 9. Data: 2020-04-26 18:07:45
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 26.04.2020 o 16:12, Dawid Rutkowski pisze:

    > bo nasz tyle ziemi, że możesz płacić KRUS.

    A czym ma płacić za ten KRUS, jak nie ma dochodu, chwastami?

    > Jak masz ponad 2ha to nawet "ułomnym" bezrobotnym nie zostaniesz, bo jesteś
    rolnikiem.

    Dziś żeby być rolnikiem trzeba mieć odpowiedni papier, sama ziemia nie
    wystarczy

  • 10. Data: 2020-04-26 18:27:54
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu niedziela, 26 kwietnia 2020 18:07:59 UTC+2 użytkownik nadir napisał:

    > A czym ma płacić za ten KRUS, jak nie ma dochodu, chwastami?

    A kogo to obchodzi, że mu się nie chce pracować?
    Ziemię ma - a mając ponad 2ha to nie tylko może, ale musi płacić KRUS, jeśli nie
    płaci ZUSu. Jak nie płaci to komornik, może sprzeda tą ziemię i biedaka z kłopotu
    wybawi.

    > Dziś żeby być rolnikiem trzeba mieć odpowiedni papier, sama ziemia nie
    > wystarczy

    No to tym gorzej dla posiadacza ziemi.
    Dobrze, że przynajmniej pozwolili handlować działkami ponad 0,3ha - inaczej
    pozostawało oddać ksiedzu dobrodziejowi - o ile zechciał wziąć, bo podatek gruntowy
    trzeba płacić.