  • 1. Data: 2005-07-01 07:53:03
    Temat: Wniosek o zawezwanie do proby ugody..
    Od: "pawlok" <p...@g...pl>

    Witam serdecznie!
    Pare pytan dotyczacych "postepowania polubownego"....
    Czy znajde gdzies w sieci schemat/wzor pisania wniosku jak w temacie?
    Jak dlugo trwa takie postepowanie przes sadami rejonowymiw Polsce?
    Zdaje sobei sprawe ze do ugody niedojdzie - ale czy szluszna jest
    interpretacja ze wniesienie sprawy o postepowanie polubowne powoduje
    nieprzedawnianie sie roszczen?
    Szczerze mowiac ta furtka to wydanie 15 zlotych na znaczki skarbowe...a
    prawdziwy pozew bedzie mnie sporo kosztowal...jestto wic dla mnei forma
    przedluzenai czasu do zlozenai prawdziwego pozwu...

    Pawlok

  • 2. Data: 2005-07-01 09:32:41
    Temat: Re: Wniosek o zawezwanie do proby ugody..
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    pawlok napisał(a):

    > Szczerze mowiac ta furtka to wydanie 15 zlotych na znaczki skarbowe...a
    > prawdziwy pozew bedzie mnie sporo kosztowal...jestto wic dla mnei forma
    > przedluzenai czasu do zlozenai prawdziwego pozwu...

    Daruj sobie. To nie przerwie biegu przedawnienia o ile nie dojdzie do
    ugody, chyba że w toku dłużnik uzna roszczenie.

    --
    @ Johnson

    --- za treść postu nie odpowiadam
    którymi staramy się je ukryć."

  • 3. Data: 2005-07-01 09:44:54
    Od: Stasio Podróżnik <B...@o...pl>

    Johnson napisał(a):

    > Daruj sobie. To nie przerwie biegu przedawnienia o ile nie dojdzie do
    > ugody, chyba że w toku dłużnik uzna roszczenie.

    Jednak jest to czynność przed sądem.
    Słyszałem kilka opini na ten temat ... zdania są podzielone.
    Ponoć (postaram się dowiedzieć o szczegóły) sąd uznał to w
    późniejszym postępowaniu (nakazowym) jako przerwanie biegu,
    pomimo, że dłużnik nie zjawił się przed sądem.

    --
    |______ Stasio Podróżnik
    o/________\o PMS: 525tds E34 *PMS Edition* PRRC: Jackson + AT1200

  • 4. Data: 2005-07-01 09:48:13
    Od: " pawlok" <p...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Johnson <j...@n...pl> napisał(a):

    > pawlok napisał(a):
    >

    > Daruj sobie. To nie przerwie biegu przedawnienia o ile nie dojdzie do
    > ugody, chyba że w toku dłużnik uzna roszczenie.

    Dziekuje za odp!
    Wlasnei tak samo zinterpetowal to radac prawny w fibie u mojej dziewczyny:-(
    No nic trzeba bedzie robic to zwykla kosztowna droga...
    Pawlok

  • 5. Data: 2005-07-01 09:52:18
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Stasio Podróżnik napisał(a):

    > Jednak jest to czynność przed sądem.

    Przed sądem, ale w jakim celu ...
    Moim zdaniem przy braku ugody nie można przyjąć że to czynność
    przedsięwzięta bezpośrednio w celu dochodzenia lub ustalenia albo
    zaspokojenia lub zabezpieczenia roszczenia.
    Zasadą jest by była to czynność obiektywnie skuteczna, czy skuteczna
    nawet wbrew woli dłużnika.

    To moim zdaniem sąd zrobił źle.

  • 6. Data: 2005-07-01 22:05:25
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Johnson napisał(a):
> [...]
    > zaspokojenia lub zabezpieczenia roszczenia.
    > Zasadą jest by była to czynność obiektywnie skuteczna, czy skuteczna

    A nie jest obiektywnie skuteczna? Może wywołać powyższe skutki.
    I nie spotkałem się jeszcze ze stwierdzeniem, że nie przerywa, a z
    przeciwnym tak...

    KG

  • 7. Data: 2005-07-01 22:08:17
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    kam napisał(a):

    > A nie jest obiektywnie skuteczna? Może wywołać powyższe skutki.

    Taki wniosek nie jest obiektywnie skuteczny, gdyż ustalenie roszczenia,
    czy też jego zaspokojenie zależy od woli drugiej strony. Równie dobrze
    można by mówić że propozycja ugody skierowana bezpośrednio do dłużnika
    jest skuteczna i jej rezultatem jest ustalenie czy wyegzekwowanie
    wierzytelności. Czemu bardziej skuteczna miałaby być propozycja
    skierowane w obliczu sądu?

    > I nie spotkałem się jeszcze ze stwierdzeniem, że nie przerywa, a z
    > przeciwnym tak...

    Przyznaje że obecnie produkuje się spontanicznie i przestawiam właśnie
    przemyślenia ;). Szukałem i nic, ani za ani przeciw. Dam się przekonać
    jakimiś argumentami.

  • 8. Data: 2005-07-01 22:32:29
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Johnson napisał(a):
> [...]
    > jest skuteczna i jej rezultatem jest ustalenie czy wyegzekwowanie
    > wierzytelności. Czemu bardziej skuteczna miałaby być propozycja

    Ale czy w kryterium obiektywności chodzi o wolę drugiej strony? Czy
    tylko o to, czy sama czynność może w ogóle doprowadzić do osiągnięcia
    skutku, gdzie nie zwracamy uwagi na inne elementy niezbędne do tego...?

    > Przyznaje że obecnie produkuje się spontanicznie i przestawiam właśnie
    > przemyślenia ;). Szukałem i nic, ani za ani przeciw. Dam się przekonać
    > jakimiś argumentami.

    Problem w tym, że to co znalazłem, to tylko twierdzenia, bez
    uzasadnienia. Jedno z komentarza LexisNexis do kpc (art.185 teza 11) -
    "Wniosek o zawezwanie do próby ugodowej będzie przerywał bieg
    przedawnienia roszczeń określonych we wniosku. Jest bowiem czynnością
    podjętą bezpośrednio w celu dochodzenia albo ustalenia roszczenia" +
    wskazanie na II CR 675/63 :
    "Cel dochodzenia roszczenia może być osiągnięty nie tylko przez
    uzyskanie orzeczenia sądowego, które rozstrzyga sporny stosunek, lecz
    także przez zawarcie przez strony ugody i wciągnięcie jej do protokołu
    sądowego. Podobnie jak złożenie pozwu, również złożenie wniosku o
    przeprowadzenie pojednania stron (art. 453 k.p.c.) jest dochodzeniem
    roszczenia. Złożenie takiego wniosku przerywa bieg przedawnienia
    roszczeń (art. 111 pkt 2 p.o.p.c.), a tym samym również i bieg terminu
    zawitego (art. 114 p.o.p.c.) co do roszczenia, którego ten wniosek
    dotyczy stosownie do zawartego w nim oznaczenia sprawy (art. 453 k.p.c.).
    Drugie z komentarza do kc, gdzie wniosek o zawezwanie do próby ugodowej
    jest wskazywany jako przykład na obiektywną skuteczność czynności - jej
    zdolność do osiągnięcia celu.

    KG

  • 9. Data: 2005-07-01 22:46:26
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    kam napisał(a):

    > Ale czy w kryterium obiektywności chodzi o wolę drugiej strony? Czy
    > tylko o to, czy sama czynność może w ogóle doprowadzić do osiągnięcia
    > skutku, gdzie nie zwracamy uwagi na inne elementy niezbędne do tego...?

    Według mnie obiektywność to coś co na pewno osiągniemy przy dołożeniu
    należytej staranności nawet wbrew woli dłużnika. Ale wobec treści tego
    orzeczenia SN nie będę sie upierał, choć chętnie widziałbym nowe
    stanowisko SN, bo tamto nie wydaje mi sie przekonujące.
    Ja oprócz wskazanego przez ciebie orzeczenia znalazłem (tylko namiary
    :)) jeszcze artykuł M. Jędrzejewskiej "Możliwość przerwania biegu
    przedawnienia przez czynności poprzedzające wniesnie pozwu oraz w drodze
    przypozwania" (PUG 1996/3/s. 87) - nie czytałem i zapewne nie
    przeczytam, ale z tytułu wynika że przerywa przedawnienie przypozwanie ?!
    Dodatkowo komentarz wskazuje też że wartoby przeczytać W. Berutowicz
    "Znaczenie prawne sądowego dochodzenia roszczeń" (W-wa 1966)
    Miłoby było by było coś nowszego.

  • 10. Data: 2005-07-01 22:54:14
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Ale i tak coś się we mnie protestuje by uznać nieudaną próbę ugodową
    przed sądem jako przerwanie biegu przedawnienia.